Eindproject haptotherapie bij ME/CVS

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nura
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2009, 16:52

Eindproject haptotherapie bij ME/CVS

Bericht door nura »

Hallo allemaal,

Mijn naam nura. Ik ben 3e jaarsstudent haptotherapie. Wij - 7 andere studenten en ik - willen graag ons eindproject over ME/CVS doen. Een van ons werkt voor een instelling waar hij veel met clienten met CVS te maken heeft, sommigen van ons hebben of hadden een vriend(in) met CVS.

Ik had al een beetje rondgeneusd en bij een van de threads gezien dat er onder jullie wel mensen zijn die baat gehad hebben bij haptotherapie, als ondersteunende therapie.

In ons project willen wij ons graag een beeld vormen van wat de do' en don'ts zijn in een goede haptotherapeutische benadering. Daarvoor willen we natuurlijk graag met een behoorlijk aantal mensen die CVS hebben (gehad) praten. Wij weten echter niet of dit niet of een interview misschien een te grote belasting is?

Ik kan me namelijk voorstellen dat als je maar een beperkt aantal uren actief kunt zijn per dag dat je misschien iets beters te doen hebt. Aan de andere kant, wellicht kunnen jullie ons helpen anderen weer beter te helpen.

Ik krijg dus graag advies van jullie. Zijn er mensen hier die mee zouden willen werken aan ons onderzoek?

Ik weet niet of dit de goede plek is voor deze vraag, overigens. Zo niet, dan hoor ik dat ook graag!
Titel gewijzigd en bericht verplaatst onder oproepen en vragenlijsten.
Admin Zuiderzon

In ieder geval fijne feestdagen gewenst!

groetjes, nura
Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

Eindproject haptotherapie bij ME/CVS

Bericht door sunshine1982 »

Hoi Nura!
Het enige wat ik je kan zeggen is dat haptotherapie mij in het verleden erg goed geholpen heeft dichter bij mijn eigen gevoel te komen. En nu ik weer veel stress heb vanwege mijn situatie en slechte gezondheid, weet ik dat ik weer hulp kan gebruiken. Ik ga praten met een psycholoog in het volgend jaar die enigzins ervaring heeft met lichamelijk onverklaarde klachten. Als dat niks wordt, dan ga ik weer haptotherapie doen!
Op het psychische vlak heeft mij het goed gedaan. Je leert je gevoel te begrijpen en je grenzen aan te geven. Is nooit verkeerd.
Misschien dat jullie een vragenlijst kunnen maken die ingevuld kan worden? In dat geval wil ik best mee helpen!
Een vriend is iemand die naar je toe komt als anderen weggaan.
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Eindproject haptotherapie bij ME/CVS

Bericht door Eressea »

Op welke locatie zou zoiets plaatsvinden? De meesten van ons hebben namelijk nogal wat moeite met reizen... Een interview zou voor mij wel mogelijk zijn, ergens in het nieuwe jaar, alleen is een eventuele reisbelasting wat teveel op het moment.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 484
Lid geworden op: 28 jan 2009, 11:41

Eindproject haptotherapie bij ME/CVS

Bericht door imagine »

Personlijk heb ik ook veel baat bij haptotherapie gehad dus ik wil ook wel meedoen.
Mits de opzet niet teveel vergt...(moet toch lukken in deze tijd)
Maar waarom niet helpen anderen te helpen inderdaad!
Interesante studie by the way.
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Gebruikersavatar
nura
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2009, 16:52

reacties

Bericht door nura »

Hi Sunshine, Eressea, Imagine,

Wat fjn dat jullie zo snel reageren, dankjewel! Ik wordt al wel heel nieuwsgierig van jullie reacties....

Ik denk dat een vragenlijst voor erbij een heel goed idee is. Maar in hapto is juist persoonlijk contact heel belangrijk: we leren niet alleen met ons hoofd, maar juist ook met ons lijf. Ik zou het dus fijn vinden juist in een interview, in persoonlijk contact te onderzoeken.

Ik ga er vanuit dat wij reizen, dat lijkt me vanzelfsprekend!

He, Imagine, wat in de opzet van ons onderzoek/een interview zou voor jou wel of niet meedoen bepalen?

Ik heb hele andere dingen gedaan hiervoor en doe dat ten dele nog. Ik vind hapto prachtig, en ik heb (pfff/hoi)nog heel veel te leren ook...

groetjes, Nura
PS nu nog even kijken of ik dit forum technisch gezien onder de knie krijg...:-)
Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

reacties

Bericht door sunshine1982 »

Hoi Nura, ik zou wel graag mee willen doen om jullie te helpen. Ben zeker een voorstander van Haptotherapie. Ik woon alleen wel in het Noorden van Nederland, dus waarschijnlijk lange reistijd?
Zou je nog wat meer info kunnen geven? Wat te verwachten met een vragenlijst of interview? Gaan de vragen puur om CVS/ME?

groetjes
Een vriend is iemand die naar je toe komt als anderen weggaan.
Gebruikersavatar
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 484
Lid geworden op: 28 jan 2009, 11:41

reacties

Bericht door imagine »

Met de opzet bedoel ik inderdaad het reizen enz. wat nodig is voor dit onderzoek.
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Gebruikersavatar
nura
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2009, 16:52

Bericht door nura »

Een van ons woont in Leeuwarden, is dat een beetje in de buurt voor hem?

Ik kan nog geen compleet plan voorleggen, we zijn nu met een soort 'haalbaarheidsstudie' bezig. We willen een visie ontwikkelen op wat een goede haptonomische benadering is. In de interviews gaat het ons om verhalen, ervaringen. We zullen ook met haptotherapeuten praten, en we willen oefenvormen verzamelen. Verhalen, ervaringen en oefenvormen kwaliteiten, valkuilen krijgen een plek in ons beeld van een goede haptonomische benadering.

We komen dinsdag weer bij elkaar, en dan bericht ik jullie over onze verdere plannen, ok? groetjes, Nura
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Eindproject haptotherapie bij ME/CVS

Bericht door bloemetje »

nura schreef:In ons project willen wij ons graag een beeld vormen van wat de do' en don'ts zijn in een goede haptotherapeutische benadering.
Wordt het eindproduct van jullie onderzoek online ter beschikking gesteld? Ik ben namelijk wel benieuwd naar de uitkomst. Heb zelf nog nooit hapotherapie ondergaan en kan jullie zodoende niet verder helpen.

Succes met de werkzaamheden! Groeten van Bloem
Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

Eindproject haptotherapie bij ME/CVS

Bericht door sunshine1982 »

Hoi nura!

Helemaal goed ;-) Lees ik binnenkort wel meer!

liefs
Een vriend is iemand die naar je toe komt als anderen weggaan.
Gebruikersavatar
nura
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2009, 16:52

Bericht door nura »

Hai Bloem,


Dat zal ik vragen. Maar als dat niet zo handig mag blijken te zijn, dan zal ik zeker zelf erover rapporteren hier!

Ik ga zelf in ieder geval ook nog praten met iemand die Mickel therapie geeft. Ik las erover in een forum hier en dacht dat we er misschien iets van konden leren. Dus heb ik via Google een Nederlandse therapeut opgezocht, en hij wilde wel met mij uitwisselen. Goed he!
Ik hoop dat jullie fijne kerstdagen hadden!
groetjes, Nura
Gebruikersavatar
nura
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2009, 16:52

Bericht door nura »

Dag allemaal,

Allereerst wil ik jullie een heel fijn 2010 wensen, met veel vriendschap en een heleboel hoopvolle otwikkelingen!

Afgelopen dinsdag hebben we in onze groepsbijeenkomst onze haalbaarheidsstudie besproken. We hebben toen besloten het project niet door te laten gaan:
1. We waren er nog niet zeker van dat we van voldoende mensen mensen medewerking zouden krijgen, om het resultaat enige zeggingskracht te laten hebben. 2. Uit wat we totnutoe tegen kwamen aan reacties kregen we de indruk dat we ons wat vertild hadden. Onze begeleiding vond 'verzamelen' niet genoeg diepgang hebben. We twijfelden of we zelf al voldoende in huis hadden om zelf aan de slag te gaan. (Doorn geeft masterclasses aan haptotherapeuten met 10 jr. ervaring..het 'veld' om ons heen leeft in controverse) We willen wel wat te bieden kunnen hebben,en geen valse verwachtingen wekken. 3. Sommigen twijfelden aan de hele benadering: als hapto ga je niet van een 'ziektebeeld' uit, maar van individuele mensen

Ik ga zelf nog wel met die Mickel therapeut praten en zal daarover hier vertellen.

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie medewerking en ondersteuning!!!!!

Alle goeds, en wellicht dan nog tot later!

hartelijke groet,
Nura
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

De kans dat haptotherapie iets doet tegen ME lijkt mij nihil. Dat sluit niet uit dat mensen er baat bij kunnen hebben, maar dat heeft dan niets te maken met deze neurologische ziekte.
Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

Bericht door sunshine1982 »

Dat ben ik met Guido eens. Het enige waardoor ik wel weer hapto zou willen doen, is omdat ik begeiding zou willen hebben op het psychische vlak.
Succes met je verdere studie Nura!

Groetjes
Een vriend is iemand die naar je toe komt als anderen weggaan.
Gebruikersavatar
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 484
Lid geworden op: 28 jan 2009, 11:41

Bericht door imagine »

Jammer, maar begrijpelijk.
Ik moet ook toegeven dat ik er vooral baat bij heb gehad doordat mijn haptotherapeut de eerste was in mijn ziek zijn die mij als totaal pakketje bekeek.
Daarvoor was ik alleen bij artsen die mij in stukjes bekeken en met de boodschap naar huis stuurden met ik kan niets voor je doen.
Het was na een jaar ziek zijn dat ik bij hem kwam, vol stress van iedere keer maar weer ziek worden en er slechter uit komen.

Hij was in het begin vooral halve psych voor mij, dat in combinatie met via je eigen lichaam aanwijzen waar je weer zelf sturing kunt nemen.
Want je lichaam praat en zegt meer voor zo´n man .... echt super.
Kan niet eens goed uitleggen wat en hoe t deed maar het werkt.
Al die goede dingen ben ik opnieuw overal weer tegen gekomen, daar kan geen revalidatiecentrum tegen op naar mijn idee.
Kon hem jammer genoeg niet meer betalen....
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Plaats reactie