Koolhydraatarm tegen de vermoeideheid en minder pijn

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Stinsu
Beginner
Berichten: 76
Lid geworden op: 29 nov 2008, 14:42
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Stinsu »

Haha Ah nee, misschien een beetje nerdy van mij maar da's de literaire verwijzing vanwaar het gezegde komt, het cijfer slaat op het vers in het boek. Ik kan zowaar een heel filosofisch exposé uit de doeken doen maar 'k ga het jullie besparen... 't is eigenlijk een beetje m'n levensmotto. Maar in deze context bedoel ik er in feite simpelweg mee: als we nooit opgeven in het zoeken naar een oplossing dan zullen we die vinden...

En wat dat laatste betreft geven inderdaad veel te veel medici en consoorten niet thuis... [-(
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Hej Stinsu,

Meer en meer begin ik ervan overtuigd te raken dat voeding een belangrijk onderdeel is, en dan volgens mij vooral de koolhydraten.
Ik ben nu een week of 3 weer serieus op mijn voeding aan't letten (in de vakantie is dat moeilijker en ik zondig echt wel, hoor, als ik vb. op een teraske zit) maar het gaat me steeds beter. Ik neem wel elke dag colonclean voor de darmen, greens, en kefir om de darmen weer op te bouwen. En ik moet zegge, ik voel me goed, geen pijnen meer, wel nog wat vermoeidheid, maar zoals het nu gaat, ben ik echt tevreden.
Natuurlijk, als ik weer gluten eet, beginnen mijn tintelingen... opnieuw, maar ik kijk liever naar de dingen die ik wel nog kan eten, dan naar de dingen die ik niet mag. Dat geeft minder frustratie, en vb. een koude schotel op een teraske kan ook heel lekker zijn. Ja, sorry, ik weet niet wat ik heb dit jaar, maar ik ben er echt van aan't profiteren, en mijn werk thuis, pffff, kan me gestolen worden. Mijn kinderen zijn op 1 na het huis uit, dus, waarom zou ik niet, he.
Groetjes,
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Hej Stinsu,
Ik heb je idee rond paliolitische dieet of zoiets opgezocht en vond er een interessante tekst bij, die ik wel wil delen hier:
"De reactie van de medische wereld op Roger Macdougall"
Het gaat wel over MS, maar weete, ik had ook een aantal symptomen die bij MS aagegeven stonden. Ik begin ook meer en meer te denken dat die ziektes wat door elkaar lopen, de ene heeft wat meer van dit of wat meer van dat. Adhv de symptomen die je vertoont, plakken ze er een labeltje op. Sorry dat ik dat zo cru zeg, maar mijn respect voor de medische wereld is ver zoek, hoor.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ikke nog es.
Laatst heb ik een programma gezien waarbij een kleuter gevolgd werd door de dag wat die at.
Normaal gezien zou(volgens ik gelezen heb) maximum 15% van wat we eten, uit koolhydraten mogen bestaan. En let wel: we hebben koolhydraten nodig! Maar om terug te komen op die kleuter: smorgens at hij 2 boterhammen met choco, dit is nl. ong 100% koolhydraten, om 10u at hij een koek, weer 100% koolhydraten, met een fristi: de ouders denken dat ze een gezond drankje meegeven, maar er zitten nl. 7 klontjes in 1 fristi, chocomelkje, of zelfs appelsiensapje.
Om 12 u: boterhammekes met beleg, ongeveer 80%koolhydraten, hopelijk in de namiddag een stukje fruit, maar zeker niet altijd, dikwijls eten kleuters dan weer een koek met een "gezond" drankje. En s'avonds eten veel mensen vb. een diepvriespizza,een pasta, .. wat zeker weer voor 90% uit koolhydraten bestaat.
Oke, er zullen ook wel mensen zijn die vers koken, die groenten en vlees eten, maar naar ik hoor steeds minder.
Moeten we hier een tekeningeske bij maken naar de toekomst toe?
Eigenaardig dat er nog zoveel gezonde mensen rondlopen!
Gebruikersavatar
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 okt 2009, 10:27
Locatie: Grez-Doiceau

Bericht door hildeke »

Hallo allemaal,

Heb met veel interesse deze topic gelezen en vond het de moeite om hem nog eens op te rakelen...
Ik heb zo de indruk dat dit koolhydraten-arm dieet voor velen wel écht helpt! Maar ik lees wel verschillen: sommigen eten totaal geen brood meer, anderen wel... Wat eten jullie dan in de plaats?
Ben op internet al eens gaan lezen over Atkin en South Beach dieet, maar door mijn vele allergiëen, is het heel moeilijk om hun programma te volgen...Heb dan ook ontdekt dat er in zovele voedingswaren koolhydraten zitten. Wat eten jullie dan wel om de nodige voedingsstoffen binnen te krijgen?
Heeft er iemand goede tips om dit dieet vol te houden?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Eline
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:33

Bericht door Eline »

Hoi Hildeke

Sinds 7 jaar gebruik ik een candida-dieet. ik ben hier echt van opgeknapt.
De boeken van Anne Marie Reuzenaar hebben mij erg geholpen. Ik heb er 2; het heden ik en het nieuwe ik kookboek.

Ik eet zuurdesem brood. Dit dieet heb ik eerst overlegd met mijn huisarts en hij stuurde mij naar een dietiste. Zij vond mijn dieet prima.

Het nadeel is dat het veel duurder is, want ik koop het brood en de koekjes in een reformwinkel.
Ook tijdens vakanties is het lastig. Het vervelendste vind ik is het op gewicht blijven. Met dit dieet moet ik veel eten, want anders zit ik algauw onder de 53 kilo en dan voel je je ook niet zo lekker.

Je moet in het begin wel even doorbijten, maar na een jaar lust je de meeste koekjes en gebak niet meer; veels te zoet!!

Ik raad je aan om niet zomaar hiermee te beginnen. Overleg ook eens met je huisarts en/of een dietiste.


Groetjes Eline
Gebruikersavatar
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 okt 2009, 10:27
Locatie: Grez-Doiceau

Bericht door hildeke »

Hey Eline,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het lijkt me een goed plan, maar ik zal zeker eerst overleggen met de diëtiste. Als je het al 7 jaar volgt, zal het zijn vruchten wel afwerpen... En ja, het gezonde eten is altijd wat duurder, maar dat heb ik ervoor over (in beperkte mate natuurlijk).

Nog eens bedankt voor de info!
Groetjes,
Hildeke
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Hej,

Je moet wel oppassen dat je ook niet te weinig koolhydraten eet, een paar weken zonder kan niet echt kwaad, en is mss es nodig om echt te ontgiften, maar dan moet je toch echt weer wat toevoegen, hoor.
Ik las dat 15% van een maaltijd koolhydraten ideaal is.
want als je te lang geen koolhydraten eet, krijg je last van je geheugen.
Op een gegeven moment wist ik in de namiddag niet meer wat ik in de voormiddag gedaan had. Gelukkig ben ik er vrij snel achter gekomen dat ik te weinig koolhydraten gegeten had.
Gebruikersavatar
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 okt 2009, 10:27
Locatie: Grez-Doiceau

Bericht door hildeke »

Hey Karolien,

Bedankt voor de tip, had ik nog niet bij stilgestaan. Als ik goed begrijp, moet ik eerst door een dal om te ontgiften om me daarna beter te voelen. Het beter voelen gaat mss samen met de toevoeging van koolhydraten? Volgens het South Beach dieet, zou je best voor de rest van je leven geen koolhydraten meer eten. Maar is dit in werkelijkheid ook makkelijk te vermijden? Er zitten blijkbaar in vele producten koolhydraten, waar we mss geen weet van hebben... (of ik weet het in elk geval nog niet) :wink:
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Geen koolhydraten is echt niet te doen, volgens mij, uw lichaam heeft koolhydraten nodig.
Maar er zijn wel mensen die volgens mij alleen koolhydraten eten van planten, vb. in pompoen of erwten of bonen zitten ook heel wat koolhydraten.
Ik denk dat je ook echt moet leren je lichaam aan te voelen, wat goed voelt en wat niet, waar je goed mee bent of waar niet, dit is niet altijd makkelijk.
Ik merk ook wel dat ik me beter voel als ik omega 3-olie bijneem.
Dat doe ik dus al enkele jaren en dat kan ook je geheugen beter laten werken. Maar het blijft een zoeken, hoor.
IK heb nog steeds dagen dat ik een raar gevoel heb in mijn hoofd en ik toch niet weet wat ik verkeerd gedaan heb.
Nee, het beter voelen gebeurt als je ontgift bent, (niet door toevoeging van koolhydraten)je voelt je zuiverder, ik voelde dat ook heel goed aan mijn ogen, ik zag veel beter, en voelde minder slechte energieen in mijn lijf en mijn spieren voelden beter aan.
Ik verwonderde mij int begin als ik vb. in een bos kwam, hoe goed en helder ik alles zag.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik eet wel aardappelen, (niet te veel) en soms eet ik niks van koolhydraten bij een maaltijd, en soms eet ik 2 of 3 boekweitcracottes, omdat ik ook glutenallergie heb, ik kan dus geen gewone cracottes eten.
En als ik glutenvrij brood eet, voel ik me ook niet zo goed (zijn ook koolhydraten, he), het lijkt alsof mijn lijf de koolhydraten niet kunnen verwerken en de afvalstoffen in mijn lichaam zich dan weer opstapelen.
Eigenaardig allemaal, he, hoe een mens in elkaar zit.
Gebruikersavatar
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 okt 2009, 10:27
Locatie: Grez-Doiceau

Bericht door hildeke »

Goeiemorgen Karolien,
Amai, seg, fel bedankt voor je uitgebreide info! Komt echt wel van pas al die tips. 'k Ga er zéker rekening mee houden! Heb ook al gehoord van boekweit, maar nog niet gevonden. Heb ook niet echt veel natuurwinkels in mn buurt.... Ben nl allergisch aan rogge, dus heb niet veel keuze in brood. 't Is idd wel straf dat ne mens zo sterk reageert op koolhydraten, had daar eigenlijk nog niet bij stilgestaan.
Prettig weekend verder!x
Plaats reactie