Te laag bloedvolume
Moderator: Moderators
Te laag bloedvolume
Het blijkt dat veel ME/CVS patienten een te laag bloedvolume hebben. Ook bij mij is dit geconstateerd. Ik heb begrepen dat een te laag bloedvolume veroorzaakt kan worden door veel vochtverlies, door overmatig transpireren, door erg vaak te plassen, waardoor het vocht uit het bloed ontrokken word en daardoor het bloed dikker word, en het volume daarmee afneemt.Corrigeer me als ik dit niet goed beschrijf.
Ik ben benieuwd of er mensen op dit forum zijn die een laag bloedvolume hebben en of zij ervaring hebben hoe hier mee om te gaan. Want wat meer drinken of een bloedtransfusie leiden niet tot het gewenste resultaat.
Maar wat werkt eventueel wel?
Ik ben benieuwd of er mensen op dit forum zijn die een laag bloedvolume hebben en of zij ervaring hebben hoe hier mee om te gaan. Want wat meer drinken of een bloedtransfusie leiden niet tot het gewenste resultaat.
Maar wat werkt eventueel wel?
Te laag bloedvolume
Daar heb ik geen ervaring mee, ook geen idee of dat ooit al getest is bij mij.
Hoe testen ze dat? En veroorzaakt het specifieke symptomen?
Hoe testen ze dat? En veroorzaakt het specifieke symptomen?
Te laag bloedvolume
Oh, ik zie net dat hierover al eens een topic aangemaakt was, dus mijn vragen zijn eigenlijk al eens beantwoord. excuses 

Te laag bloedvolume
Veel drinken, meer dan 2 liter per dag, en veel zout eten. Zout zorgt ervoor dat het vocht wordt vastgehouden en daardoor stijgt het bloedvolume.
Te laag bloedvolume
@ Tony, de cardioloog zegt dat meer drinken juist niet de oplossing is.
Uiteraard moet je wel aan minimaal 1,5 liter per dag zitten en dat doe ik al. Meer zout is niet mogelijk ivm hoge bloeddruk.
Uiteraard moet je wel aan minimaal 1,5 liter per dag zitten en dat doe ik al. Meer zout is niet mogelijk ivm hoge bloeddruk.
Te laag bloedvolume
Hoi barb, meer drinken zonder extra zout inname heeft inderdaad geen zin, want dan plas je het gelijk weer uit. Maar met extra zoutinname heeft het wel degelijk zin, dit wordt namelijk ook vaak geadviseerd aan POTS-patienten om hun bloedvolume te vergroten. Maar als je een te hoge bloeddruk hebt kun je inderdaad niet zomaar veel zout innemen. Of je moet bloeddrukverlagende medicijnen erbij slikken, maar dan nog in heel goed overleg met je arts. Er bestaat trouwens ook een medicijn dat je bloedvolume vergroot dacht ik, de naam weet ik niet uit mn hoofd maar dat is vast wel op google te vinden;)l
Te laag bloedvolume
Florinef was het geloof ik. Dat zorgt ervoor dat zouten en mineralen langer in je lichaam blijven, dus eigenlijk een beetje het zelfde effect als veel zout innemen. Maar dat medicijn kan dus ook niet bij een hoge bloeddruk worden gebruikt.
- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
Te laag bloedvolume
Het bloedvolume is laag omdat het hart minder pompvermogen heeft. Een zoutoplossing verhelpt de oorzaak niet, en heeft daarom maar eventjes effect.
Te laag bloedvolume
En is daar iets nog aan te doen wat langer effect heeft Guido?
- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
Te laag bloedvolume
Jawel, genezing van ME ...
Of zwanger worden.
Of zwanger worden.