ik kan niet slapen of heel slecht slapen...

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

vlindertje
Beginner

ik kan niet slapen of heel slecht slapen...

Bericht door vlindertje »

(ik weet niet zeker waar dit berichtje moet staan, dus zet hem maar hier neer..)

ik slaap altijd zo slecht, ben vreselijk moe, maar hoe vermoeider ik ben hoe slechter ik slaap..
is nog saai ook, want ik ben te moe om iets anders te gaan doen..
hebben jullie dat ook, en heeft er iemand tips om dit iets beter te maken, of er goed mee om te gaan?
een uurtje wakker liggen vind ik niet zo erg, maar uren lang wel..
en ik slaap overdag ook niet, zou het ook niet kunnen.. al lig ik wel regelmatig op bed. nog te moe om een boek vast te houden..
ik ben dit zo ontzettend zat..
dacht dat ik redelijk geaccepteerd had dat ik niet alles kan..
maar ik word nu zelfs moe van 't liggen, en krijg daar bovendien dan weer spierpijn/kramp van..

herkent iemand dit?
carlientje
Beginner

ik kan niet slapen..

Bericht door carlientje »

Ik herken dit verhaal helemaal, hoe vermoeider hoe slechter slapen.
Ik kan dan niet stil liggen en draai rondjes in bed.
Ik slaap overdag ook meestal.
Soms duren de nachten zo lang.
En dat saaie gevoel en het zat zijn ook heel herkenbaar voor mij.
Maar bij mij gaat het dat opeens soms enkele nachten ietjes beter.
Ik kan alleen geen tips geven want die heb ik zelf ook niet.
MJ
Actief lid

ik kan niet slapen..

Bericht door MJ »

Ik heb ook zo een heel lange periode gehad, zeker een half jaar. Doodmoe en gewoon wakker liggen in bed met allerlei klachten. Overdag kan je dan zeker niets doen want je hebt geen slaap gehad.
Sinds ik Prof. De Meirleir zijn behandelingskuur volg slaap ik veel beter en dat merk je dan ook overdag.
Gast

ik kan niet slapen..

Bericht door Gast »

hoi vlindertje,

ik heb ook heel lang heel slecht geslapen,
ik kreeg toen amitryptiline 20 mg van mijn huisarts, savonds voor het slapen innemen, en ik kon weer makkelijk in slaap vallen
het lijkt wel alsof je hoofd heel alert is, en dat je daardoor niet in slaap kunt vallen
met 1 tabletje wordt je hoofd "leeg"en daardoor val je in slaap.
het heeft mij een hele poos geholpen, later kwamen de klachten weer terug.
nu gebruik het het al lang niet meer, maar misschien moet ik er weer mee beginnen.
in ieder geval heeft het mij een poosje geholpen, misschien is het voor jou ook iets?
slaapproblemen moet de huisarts wel serieus nemen, en staat misschien wel op nr. 1 bij cvs"rs.
echte slaapmiddelen zou ik zelf niet advisren, krijg ik denk ik ook niet van mijn huisarts, deze kunnen verslavend zijn
sterkte en groetjes van mij
vlindertje
Beginner

ik kan niet slapen..

bedankt voor jullie reacties,
alleen al het idee dat er meer mensen wakker liggen is al een troost...
dat je hoofd zo helder is dat klopt! ik denk soms als ik nu de energie had om mijn ogen open te doen, of een boek vast te houden, zou ik misschien zo een boek uit lezen... maar dat luktdus ook niet.. overdag ben ik dan vaak weer niet helder genoeg, en is mijn concentratie nergens te vinden, lastig want ik probeer nog steeds deeltijd te studeren

ik ga vrijdag naar de huisarts, zal het dan aan hem voorliggen... ik durf nooit zo goed om pilletjes te vragen, word al te vaak niet serieus genomen.. en ben bang dat als ik dan zelf een suggestie doe, dat het alleen maar erger maakt... kan me zo voorstellen dat de dokter me dan nog lastiger gaat vinden.. hoe gaat dat bij jullie?
Gast

ik kan niet slapen..

Bericht door Gast »

ik heb gelukkig een huisarts die mee denkt.
maar ik laat ook wel blijken dat ik zijn hulp nodig heb, dus je moet het ook een beetje meespelen.
dan zeg ik dat ik het echt niet meer weet, al van alles geprobeerd heb, en dat hij me echt moet helpen...
dan is hij ook gestreeld he? ik hou hier zelf helemaal niet van, maar heb nu al zoveel artsen gezien dat ik wel weet dat dit helpt.
als ik daar binnenkom, ik geef zelf al de diagnose, daar is geen enkele arts blij mee denk ik.
maar hij neemt me serieus, en hij weet ook wel dat ik het dan echt nodig heb.
toen de diagnose cvs gesteld werd vroeg ik wat hij daar nu van vond, ik zei het zit echt niet tussen mijn oren hoor!, antwoordde hij: je hebt gewoon ergens heel erg veel last van, en ik ga je daarmee helpen! nou dat vond ik voldoende, hij gaf ook aan allerlei literatuur te lezen over cvs, en kwam dus zelf met amitr.
verder kan hij met de cvs weinig doen, geeft ook aan dat er nog geen oplossing is.
nu heb ik ook allerlei andere ziektes, maar ik geloof niet dat bij "alleen maar"cvs hij anders gereageerd

zou hebben.
je moet dus een beetje geluk hebben....
succes!
Simone
Beginner

ik kan niet slapen..

Bericht door Simone »

Is ook bij mij herkenbaar. Merk vooral dat ik slecht slaap als ik mijn grenzen ben overgegaan en te moe ben. Hoe minder ik doe, des te beter ik slaap. Vooral dus als ik teveel gedaan heb slaap ik heel beroerd. Het voelt alsof ik ga hyperen. Ik ben dan gewoon klaar en klaar wakker.

Weet niet of het bij de rest ook zo werkt maar je zou kunnen proberen of het werkt als je minder doet.

Succes
vlindertje
Beginner

ik kan niet slapen..

hoi simone en de rest, kom net bij de huisarts vandaan... hele verhaal voorgelegd, maar hij geeft aan dat hij liever geen slaappillen geeft, werkt uiteindelijk alleen averechts.. ook aangegeven dat ik alles zelf al geprobeerd heb, en dat ik nu het idee heb dat het slecht slapen er voor zorgt dat ik nog meer moe word, waardoor ik dus nog minder slaap.... moet dat patroon zien te doorbreken... nu toch een paar pilletjes gekregen, maar alleen voor echte noodgevallen, dus de dag voor de bruiloft van mijn zusje bijvoorbeeld...

ga volgende week over naar een nieuwe huisarts, omdat ik te ver weg woon bij deze, door een verhuizing, balen, deze lijkt me in elk geval te begrijpen, ook al doet hij niet meer dan luisteren.. maar ja.misschein is een nieuwe arts ook wel positief..
moest over een paar weken dan weer daarlangs om te zien hoe het dan gaat... nou ja, als het dan beter is is dat een wonder, dit speeld al maanden.. ook gezegt, en dat een uurtje wakker liggen geen probleem is.. maar uren is wel vervelend.
hij snapt het allemaal wel, maar wil vooral praten,
komt er ltijd op neer dat ik mijn gevoelens moet uitten, hoe voelt het dan voor je dat je zo moe bent etc... ja rot natuurlijk, maar zeg ook, tja heeft ook geen zin om daar in te blijven hangen.. maar dat betekend dus als ik er zo insta dat ik mijn gevoelens v erdring.. is misschien wel zo, maar dan word het hele verhaal weer psychisch gemaakt, want ik moet dus mijn gevoelens uittten dan zal ik misschien wel beter slapen... zucht...

dat moest ik even kwijt..
Vanessa
Teamlid
Contacteer:

ik kan niet slapen..

Bericht door Vanessa »

Klinkt mss cliché, doch is het ook heel belangrijk dat je een goede slaaproutine hebt; slapen in het donker, niet meer eten of drinken voor je gaat slapen, proberen goed ontspannen te zijn, desnoods een warm bad nemen, een goede matras, niet te warme kledij, ...
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

ik kan niet slapen..

Bericht door felixloena »

ik gebruik melatonine om in te slapen en 10 mg amytriptiline om door te slapen
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Jazzie
Gevorderd lid

ik kan niet slapen..

Bericht door Jazzie »

Vanessa schreef:Klinkt mss cliché, doch is het ook heel belangrijk dat je een goede slaaproutine hebt; slapen in het donker, niet meer eten of drinken voor je gaat slapen, proberen goed ontspannen te zijn, desnoods een warm bad nemen, een goede matras, niet te warme kledij, ...
Aanvulling: Overdag zoveel mogelijk daglicht 'opvangen', ook dat is goed voor je slaap/waakritme. Dus niet achter dichte gordijnen blijven zitten.

Opmerking: Ik slaap juist beter als ik wel wat eet voordat ik ga slapen.
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

bij mij werkt een warme douche niet word ik klaar wakker van maar wat jazzie zegt probeer zoveel mogelijk zonlicht en buiten lucht te krijgen wij gaan iedere dag bijna naar de pier van hoek van holland
ik ben savonds zo moe dat ik als een blok in slaap val
groetjes alie
ik reageer niet meer als iemand vraagt hoe gaat het met je
want je krijg dan hun hele ziekte geschiedenis te horen
bitran
Beginner

Bericht door bitran »

Ik erken dit probleem zeer goed, ik bel al jaren een cvs patiënt.

Daarom ik kon ook niet slapen, ben dan Rivotril beginnen te nemen... Maar ik ben er stillekes aan uitgeraakt door 's morgens langer te slapen, daar ik heel moe was toen ik wakker werd, en heb dat heel lang zo gedaan.... en stillekes aan ging het veel beter, want het is omdat je 's nachts niet kunt slapen dat je zo moe bent.... Dus gerust in de dag slapen kan geen kwaad , helpt je beter worden....
Grtjes
vlindertje
Beginner

vannacht eindelijk eens goed geslapen...
had ik gister alles fout gedaanw at maar kon... onregelmatig gegeten, voor het slapen gaan met mijn kleine zusje marshmalows geroosterd, dus mijn suiker door het dak... dacht dat ik helemaal hyper zou zijn, maar had dat al geaccepteerd... en dan val ik gewoon ik slaap...
nu begrijp ik er dus helemaal niets meer van...
ik weet dat het mij juist helpt om te eten voor het slapen gaan... anders word ik snachts wakker om nog wat te eten ;) maar al die suiker... haha, misschien had ik de energie nodig om in slaap te komen...
mijn lichaam is echt eern raadsel...
een warm bad of douche voor het slapen is ook geen goed idee, na een bad gaat mijn hartslag vaak enorm omhoog, laatst zonder iets te doen 160! heel vreemd, maar niet echt rustgevend...

@bitran, uitslapen probeer ik, maar ik ben bijna altijd voor 8 uur wakker...
voel me smorgens ook altijd slecht zo na de middag gaat het beter, i herkent iemand dat?
ik was altijd een enorm ochtendmens.. maar tegenwoordig kan ik beter mijn afspraken voor savonds bewaren... :roll:
Gast

ik kan niet slapen..

Bericht door Gast »

Jazzie schreef: Opmerking: Ik slaap juist beter als ik wel wat eet voordat ik ga slapen.
Ik ook, maar heb ook een snelle spijsvertering. Vroeger -als baby zijnde- kreeg ik zelfs 's nachts pap, omdat ik anders niet kon slapen.
Ik denk dat dit per persoon verschilt.
voel me smorgens ook altijd slecht zo na de middag gaat het beter, i herkent iemand dat?
Heb ik ook vaak. Het was eerst heel erg bij mij, met wat extra vitamines gaat het iets beter.
Plaats reactie