M'n vriend had prachtplaatsen gereserveerd voor de première van Harry Potter 6. In het midden op rij 17... dus ik ben nogal flink over mijn grens gegaan met traplopen. Ik heb dus nu al twee dagen pijn in mijn (boven-)benen, maar probeer het met Ibuprofen400 te temperen. Gisteren heb ik bijna de hele dag in bed gelegen. Vandaag heb ik ondanks de pijn toch wat boodschappen gedaan en heb ik een gedeelte van het huis gestofzuigd. Ik moest mezelf flink verbijten, maar het lukte. Maar nu heb ik steeds het idee dat ik door m'n benen 'heenzak'. Een heel naar gevoel...zeker ook omdat mijn grootste angst een rolstoel is. Ik wil ook niet te snel 'toegeven' en m'n kruk pakken. Dat staat ook zo stom.
Mijn vragen: Hoe kom ik z.s.m. van spierpijn af en herkent iemand dat zwieberige gevoel in je benen?
Oh en dan nog iets...ik heb ook steeds vaker kramp in mijn vingers/handen. Is dat iets wat normaal is bij ME of moet ik me zorgen gaan maken? Ik wil graag mijn dagelijkse dingen blijven volhouden, maar dit belemmerd me enorm.
Dit klinkt mij (helaas) heel erg bekend in de oren!!!!
Maar het was niet zo slim om dan te gaan stofzuigen én boodschappen te doen.... mja dat doe ik ook nog wel es hoor, je wil zo graag "normaal" blijven meedoen .
Ik heb een krukje op wielen om de vaatwasser zittend uit te kunnen ruimen en voor als ik lang moet koken, veel moet doen. Ik gebruik 'm ook bij het strijken.
Die vinger en handkrampen zouden ook kunnen wijzen op fibromyalgie. Ik kan maar heel kort staan trouwens, dan krijg ik niet alleen wiebelbenen maar ook een heel wee gevoel in mijn hoofd.
Dus: ga niet over je grenzen heen als je er al overheen bent gegaan!
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"
Ja ik ik had op zaterdag twee weken geleden een te stevige strandwandeling gemaakt en die dinsdag daarop een fietsproef, waarbij ik stevig mijn best deed. Nu meer dan een week later heb ik nog steeds spierkramp in mijn benen. Ik slaap veel dieper dan normaal en bijna twee uur langer en voel me overdag nog steeds alsof ik slaap. Ik hoop dat het snel wat bijtrekt, maar rusten is de enige oplossing denk ik. Ik slik expres geen paracetamol, aangezien ik niet over mijn grenzen wil gaan. Als ik nu op mijn rug slaap en mijn hand ligt op mijn borst, dan begint deze te tintelen en word ik weer wakker aangezien de hand in slaap is gevallen. Normaal heb ik daar ook geen last van. Het is niet hetzelfde als handkrampen, maar als je je slechter voelt, krijg je er gelijk meer klachten bij.
groetjes
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
die pijnlijke benen herken ik zeker, verzuring en uitputting van de beenspieren. Ook de kramp in mijn handen heb ik, alleen heb ik dat nog niet aan elkaar gerelateerd, misschien omdat de kramp na een minuut weer verdwenen is, maar als ik erover nadenk heb ik het wel om de dag.
Bij spierpijnen/krampen doe ik wel de volgende dingen:
- bewust regelmatig de spieren ontspannen (als ze al zeer doen heb ik juist de neiging om ze nog wat extra aan te spannen), hetgeen het verergert)
- heel licht wel de spieren regelmatig wat gebruiken
- zorgen dat ik rustig ademhaal (bij pijn ga ik vrij snel wat ondieper ademhalen, hetgeen weer klachten verergert)
- magnesium slikken
- lekker warm bad nemen/douchen
- nagenieten van het leuke wat ik heb gedaan
Hartelijke groetjes, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Hoi Noa,
heel herkenbaar wat je schrijft over die spierpijnen..
Kramp in de handen heb ik niet, wel de krachteloosheid die valt en staat met de uitputting.
Net als Henny neem ik een warm bad/ douche bij erge spierpijnen. Ik probeer heel bewust te ontspannen en doe losmaakoefeningen voor mijn spieren. In warm water voelt dat goed
Na een Ibuprofen 'duik' ik mijn bed in voor een aantal uren slapen. Belangrijk is idd om wel de spieren te blijven gebuiken (niet belasten). Hangt van de uitputting af wat ik doe, maar probeer regelmatig een stukje (ook al is het een rondje om het huis) te wandelen.
Hoop dat je je gauw wat beter voelt!
wat hierboven staat aan tips met erbij dat je kunt proberen zo horizontaal mogelijk te rusten. dan kost het je lichaam minder moeite om het bloed rond te pompen en voert het het zuur wat voor de pijn zorgt sneller af.
(dat gevoel in je hoofd heeft er ook mee te maken janneke).
vaak helpt het al om je benen op de bank te leggen als je gaat zitten, probeer het eens. als je helemaal stuk zit kun je beter gaan liggen.
laat je niet wijsmaken dat je dan lui bent
samen met de andere tips kom je zo een heel eind(waar ik mee wil zeggen dat je ook steeds tussendoor licht moet belasten anders word je stijf).
guido legt het beter uit in het flauwvallentopic, ik ben een beetje warrig..brainfog
maar goed, ik heb jaren terug er al over gelezen en sindsdien pas ik het toe en heb ik stukken minder last van pijn(de pijn is dragelijker)
ook ik heb daar regelmatig last van noa
ik neem een pijnstiller in paracetamol met diazepam
en gaat met electrische deken aan mijn bed in
ook drink ik veel lauw water wat henny ook al aangeeft
sterkte
ik reageer niet meer als iemand vraagt hoe gaat het met je
want je krijg dan hun hele ziekte geschiedenis te horen
Ik heb jullie tips grotendeels opgevolgt. Vooral de diazepam/paracetamol combi was geweldig. Ik ben in slaap gevallen en de dag erna was het al veel beter. Ook heb ik veel gerust op de bank. Daarbij heb ik ook meer water gedronken, want ik drink normaal erg slecht, en nu heb ik al zeker een dag of 4 geen kramp meer in m'n handen.
Toch blijft bij mij de grens aangeven problematisch. Ik hol mezelf dagelijks voorbij en ik moet elke keer bijkomen van de consequentie. Laatst had ik een gesprek op school met m'n tutor en dat heeft wel m'n ogen geopend. Eigenlijk praat ik nooit over mijn lijf en de boosheid die ik voel. Ik ben zo krampachtig bezig om alles maar goed te doen en normaal mee te draaien, maar eigenlijk is dat gewoon stomzinnig. Ik ben natuurlijk niet voor niets afgekeurd...
Bedankt voor al jullie lieve reacties!!!!
PS: Henny: Harry Potter viel erg tegen. Zo jammer, want het boek was prachtig!
noa wat fijn dat het wat helpt
maar wel voorzichtig zijn
met de diazepam
alleen in uiterste noodzaak gebruiken het is verslavend
goed van je dat je meer drinkt ,want dat is nodig om de afvalstoffen kwijt te raken ,sterkte
liefs alie
ik reageer niet meer als iemand vraagt hoe gaat het met je
want je krijg dan hun hele ziekte geschiedenis te horen
Wat je evt ook kunt proberen is je spieren in warm water laten opwarmen en vervolgens door iemand je benen laten masseren . Bij mijn vriendin werkt dit meestal best goed .
Helaas komen mij deze klachten bekend voor.
Spierpijn in de benen (soms ook in mijn enkels) en het gevoel alsof je door je hoeven zakt.
N.B.; spierpijn in de benen hoeft niet perse te ontstaan als gevolg van geleverde (geringe) inspanningen, soms sta ik er gewoon mee op....
Spierpijn/zwakte in vingers/handen, heb laatst nog een bak koffie op mijn vloer laten vallen omdat ik geen kracht meer had in mijn vingers/handen en deze stijf waren.