Wie gebruikt vitamines als behandeling en merk je verschil?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

truus73
Gevorderd lid

Bericht door truus73 »

@Dirk.
Ik slik het nu sinds eind februari. En eerlijk gezegd merk ik geen verschil.
Ik moet het bij de Roode Roos bestellen.
En de homeopaat schrijft het voor omdat we hier in het Westen te weinig Vit.D
uit ons voedsel krijgen. En dus eigenlijk allemaal een tekort hebben.
orchidee
Actief lid

Bericht door orchidee »

hoi,Truus,

Net door die conclusie dat we allemaal D tekortkomen, stelde ik die vraag.
Ik probeer wel om zoveel mogelijk in de zon te zitten (helaas hebben we die niet vaak!)

Groetjes,
Dirk
cinders
Beginner

Bericht door cinders »

Ik neem vitamine B-complex.
En ook Vitamine D. Ik neem dat voor botontkalking (ja, kan ook voorkomen als je 30 bent zoals ik!),
ik heb geen echt tekort, maar zit op de ondergrens. Volgens de arts zijn deze grenzen te groot genomen en hebben veel meer mensen een tekort. De arts heeft me ook een artikel laten zien over de positieve effecten van Vit. D op aandoeningen als fybromialgie. Men weet nog niet alles over de weldaden van deze vitamine.

Of ik me beter voel? Moeilijk te zeggen; ik neem sinds een aantal maanden, ik voel me een heel klein beetje beter, maar kan niet zeggen of het door deze supplementen komt. Zal het nog wat langer moeten nemen om een duidelijker beeld te krijgen.
Gijs
Actief lid

Bericht door Gijs »

Vitamines e.d. helpen een béétje bij mij maar echt te weinig om er mee door te gaan.
Gittje
Beginner

Bericht door Gittje »

Ik neem dagelijks volgende voedingssupplementen, niet als behandeling op zich, maar eerder als ondersteuning :
* Selenium ACE (zit selenium in, alsook B-caroteen, vit A + C + E) In het voor- & het najaar vervang ik dit voor een 3-tal weken met een multivitaminen preparaat.
* MorEPA visoliecapsule

Ik ondervind er toch baat bij, zij het niet spectaculair. Stop ik met de Selenium ACE voel ik mij na een week vermoeider worden en de visolie helpt mij om mij beter te concentreren.

Niettemin vraag ik mij af in hoever ik bij het stoppen dan niet het omgekeerde placebo-effect meemaak :wink:

Nu, ik blijf het verder nemen, al was het maar omdat onze moderne voeding met de geforceerde teelt op grote schaal veel armer geworden is aan nuttige voedingsstoffen.
truus73
Gevorderd lid

Bericht door truus73 »

Behalve vit.D slik ik elke dag 3 vit.C van 1000 mg. De dagelijkse hoeveelheid is eigenlijk 1 tabl.
Maar daar heb ik blijkbaar niet genoeg aan.
Als ik die vit. C niet slik krijg ik weer veel last van aften in de mond en ook heb ik dan weer een kapotte mondhoek.
Zodra ik weer vit. C slik gaat dat weer over.
Melanie
Donateur
Donateur

Bericht door Melanie »

Welke vitamine doet wat en in welke voedingsmiddelen zit deze vitamine?

Vitamine A
Vitamine A is goed voor je weerstand, tevens heeft het een positief effect op je haar, huid, tandvlees en je gezichtsvermogen. Vitamine A is ook nodig voor je groei.

Deze vitamine zit in lever, vis, (half)volle melk en melkproducten en boter. Groenten en fruit bevatten bèta-caroteen, een voorloper van vitamine A. Ook worden er aan veel producten vitamine A toegevoegd.

B1
Vitamine B1
zorgt voor de verbranding van koolhydraten, je krijgt er dus energie van. Het speelt ook een rol in je zenuwstelsel.

Deze vitamine zit in varkensvlees en graanproducten.

B2
Vitamine B2
zorgt voor een goede spijsvertering en is tevens van belang om je zenuwstelsel in conditie te houden. Ook is het goed voor je huid en je haar.

Deze vitamine zit in zuivel, vlees(waren), groenten, fruit en graanproducten.

B3
Vitamine B3
speelt een belangrijke rol bij de energievoorziening van cellen en bij de werking van het zenuwstelsel. Ook is het goed voor je huid.

Deze vitamine zit in vlees en vis, noten, graanproducten, groente en fruit.

B5
Vitamine B5
zorgt voor de afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten. Ook zorgt het voor de vorming van enkele hormonen.

Deze vitamine zit in vlees, vis, eieren, aardappelen, melk(producten), groente en fruit.

B6
Vitamine B6,
ook wel pyridoxine genoemd, is belangrijk voor je weerstand en helpt bij de spijsvertering. Ook speelt het een rol bij de vorming van rode bloedcellen en de werking van het zenuwstelsel.

Deze vitamine zit in vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen en peulvruchten. Groenten, melk en kaas bevatten vitamine B6 in kleinere hoeveelheden.

B8
Vitamine B8,
ook wel biotine genoemd, speelt een rol bij de opbouw en de afbraak van koolhydraten en eiwitten. Ook zorgt het voor de productie van vetzuren. Daarnaast krijg je er ook nog eens gezond haar en een gezonde huid van.

Deze vitamine zit in eieren, melk, sojaproducten, noten en pinda’s.

B11
Vitamine B11,
foliumzuur, is vooral bekend bij zwangere vrouwen. Het is namelijk van belang bij de vorming van rode bloedcellen en DNA. Foliumzuur verlaagt de kans op een open ruggetje bij baby's. Daarnaast verlaagt het de kans op hart- een vaatziekten door de verlaging van het homocysteïnegehalte van het bloed.

Deze vitamine zit in groene groenten, fruit, volkoren producten en in mindere mate in melk en melkproducten.

B12
Vitamine B12
speelt een rol bij de vorming van rode bloedcellen en zorgt het voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Deze vitamine zit in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst, zoals vlees en zuivel.

C
Waarschijnlijk de meest bekende vitamine. De meeste mensen weten wel dat deze vitamine helpt voor het opbouwen van een goede weerstand. Ook beschermt het het lichaam tegen vrije radicalen. Vrije radicalen beschadigen de cellen in het lichaam en daardoor kunnen allerlei ziektes ontstaan als kanker en hart- en vaatziekten.

Vitamine C zit in groente, fruit en aardappels.

D
Vitamine D
draagt bij aan een goede weerstand en sterke spieren. Deze vitamine wordt door zonlicht aangemaakt in de huid.

Vitamine D komt uitsluitend voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Deze voedingsmiddelen bevatten echter over het algemeen erg weinig vitamine D. Een uitzondering hierop zijn vette vissoorten (bijvoorbeeld paling, zalm en makreel).

E
Vitamine E
is een antioxidant dat het lichaam beschermt tegen zogenaamde vrije radicalen. Het wordt ook wel tocoferol genoemd.

Deze vitamine zit in plantaardige oliën en in plantaardige producten zoals granen, noten, zaden, groenten en fruit.

K
Vitamine K
is belangrijk voor de bloedstolling, maar ook voor de botstofwisseling.

Deze vitamine zit in broccoli, spinazie en oliën.

Dosis vitamine B11 per dag

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van vitamine B11 staat momenteel op 300 microgram (µg) per dag. Deze waarde geld voor mannen en (niet zwangere) vrouwen. Voor vrouwen die zwanger zijn of willen worden wordt een hogere dosis aangeraden. Dit omdat foliumzuur belangrijk is voor de deling van cellen voor het embryo. Er wordt echter wel aangeraden om niet meer dan 1000 µg per dag in te nemen (dit geld alleen voor de synthetische foliumzuur). Een te lang durige teveel aan vitamine B11 kan nadelige gevolgen hebben.

Gevolgen van een teveel aan vitamine B11
Een te hoge dosis vitamine B11 (hierbij wordt alleen bedoeld synthetische foliumzuur) kan een tekort op vitamine B12 maskeren. Dit omdat vitamine B11 de verschijnselen van een vitamine B12-tekort tegengaat.
Nadelige gevolgen van een hoge inname zijn veder nog niet bekend

Gevolgen van een tekort aan vitamine B11
Een te lage inname van vitamine B11 kan nadelige gevolgen hebben op de aanmaak van witte en rode bloedcellen en de veranderingen in het beenmerg. Ook heeft een tekort gevolgen op bepaalde voedingsstoffen, deze kunnen dan minder goed in het bloed worden opgenomen. Verdere gevolgen;
• Verminderende eetlust
• Vermoeidheid
• Gewichtsverlies
• Bloedarmoede
• Darmstoornissen
• Hogere kans op hart- en vaatziekten
• De kans op een kind met open ruggetje wordt groter

Vitamine B12 (cobalamine) is 1 van de 8 vitamine B-Complexen. Deze vitamine is goed in water oplosbaar. Het vermindert de kans op een bloedarmoede. Deze vitamine bevordert ook de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel. Tevens speelt het een belangrijke rol bij de stofwisseling van foliumzuur (vitamine b11)

Waar zit het in
Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke voedingsmiddelen als vlees en zuivelproducten. Enkele producten waar veel vitamine B12 inzit;

Gevolgen van teveel foliumzuur

Een teveel aan foliumzuur heeft diverse bijwerkingen. Zo kan een te hoge inname van foliumzuur een vitamine B12 tekort verhullen. Hierdoor kan een vitamine B12 tekort niet meer eenvoudig vastgesteld worden met alle schadelijke gevolgen van dien. Verder kan foliumzuur de uitscheiding van zink bevorderen en kan het de werking van een aantal medicijnen beïnvloeden die epileptici gebruiken.

Producten met foliumzuur:
Uw Personal Multi B complex
Alle vitamines:
Vitamine A
Vitamine B1
Vitamine B2
Vitamine B3
Vitamine B5
Vitamine B6
Vitamine B8
Foliumzuur
Vitamine B12
Vitamine C
Vitamine D
Vitamine E
Vitamine E
Vitamine K

Alle mineralen:
Calcium
Chroom
Chloride
Fosfor
Ijzer
Jodium
Kalium
Koper
Magnesium
Mangaan
Molybdeen
Natrium
Selenium
Zink
Overige stoffen:
Omega 3
Vezels
Antioxidanten
Melanie
Donateur
Donateur

Bericht door Melanie »

Een teveel aan foliumzuur heeft diverse bijwerkingen. Zo kan een te hoge inname van foliumzuur een vitamine B12 tekort verhullen. Hierdoor kan een vitamine B12 tekort niet meer eenvoudig vastgesteld worden met alle schadelijke gevolgen van dien. Verder kan foliumzuur de uitscheiding van zink bevorderen en kan het de werking van een aantal medicijnen beïnvloeden die epileptici gebruiken.
Ik heb jaren foliumzuur geslikt net voordat ik ziek werd.
Vandaar deze info. :shock:
Dat zegt missch niets, nooit meer aan gedacht, natuurlijk.

Dat komt dat ik aan het zoeken was op carnitene en vitamines tegen en zo kwam ik van het 1 bij het ander.
En ben eigenlijk wel benieuwd na een combi van carnitene en b12.

Ik heb geen aandelen. :D
Volgende week maar eens laten testen op de b12.
Renka
Gevorderd lid

Bericht door Renka »

Binnenkort heb ik een afspraak bij een Orthomoleculair therapeut. Via mijn huidige (andere) therapeut slik ik ook wel supplementen, maar doordat zij ook veel andere technieken heeft en de behandelingen vaak heel intensief zijn, schiet het supplementendeel er nogal eens bij in. Ik kan wel extra afspraken maken natuurlijk om de supplementen te laten uittesten, maar wilde ook eens naar iemand anders. Meer therapeuten is meer kennis, hoop ik.

De andere therapeut doet oa een VEGA-test. Zegt mij niks. Nu las ik van Henny dat haar therapeut 15 soorten magnesium uittestte voor ze de goede had. Wat als zij dat nou niet doet, maar gewoon zegt 'Vit. X' en dan gewoon het merk neemt wat ze altijd voorschrijft?
En hoe weet ik nou of ik de goede supplementen krijg? Ik slik al heel lang vanalles, maar heb geen idee of ik er nou iets van merk.

Wat is jullie ervaring met orthomoleculair? Hoelang slik je iets voor je iets merkt of voor je stopt?
louris
Beginner

Bericht door louris »

De ervaring die wij hebben met onze dochter is, dat na langdurig gebruik van supplementen, gecombineerd met een dieet, er na vele maanden vooruitgang is gekomen. Na ruim een jaar op bed ("verpest door CGT"), de activiteiten opgebouwd met seconden staan of minuten zitten per week, loopt, fietst, danst (met mate) ze weer. Heeft (gelukkig) rijbewijs gehaald waardoor mobiliteit is toegenomen. School lukt nog nauwelijks. Het trauma blijft......

Dieet en supplementen zijn geadviseerd door natuurgeneeskundig therapeut die voor groot gedeelte ook orthomuleculair werkt. Is regelmatig bijgesteld omdat de behoefte van het lichaam kan veranderen.

Vr. groet en veel sterkte met ieders zoektocht (want dat is het)
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Barb70 »

Ik gebruik magnesium 400 mg per dag, en vitamine B12 500 mg per dag.
De vitamine B12 is in een spray vorm, normal zijn vitamine B12 pillen in 20 tot 60 mg per dag, dus ik heb een soort bomdosis omdat er een tekort is geconstateerd in mijn bloed.
Gittje
Beginner

Bericht door Gittje »

Gittje schreef:Ik neem dagelijks volgende voedingssupplementen, niet als behandeling op zich, maar eerder als ondersteuning :
* Selenium ACE (zit selenium in, alsook B-caroteen, vit A + C + E) In het voor- & het najaar vervang ik dit voor een 3-tal weken met een multivitaminen preparaat.
* MorEPA visoliecapsule
Gezien ik de laatste weken de ene infectie na de andere doormaak en ik mijn weinige energie zo voel wegglijden, ben ik gisteren begonnen met Q10 en magnesium te nemen.
plassterk
Donateur
Donateur

Bericht door plassterk »

De laatste maanden wel veel negatief nieuws gelezen over multiivitamine preparaten en ginko biloba. Het schijnt allemaal niet zo te helpen. Zelf weet ik niet of vitamines bij mij enig verschil maken. Drie maanden geleden begonnen met hoge epa visolie, 6 zeer goede weken gehad, maar inmiddels alweer twee maanden back to normal, dus ik denk niet dat het de visolie was die dat verschil maakte. acetyl-l-carnitine maakt misschien een beetje verschil. 1000mg per dag. Net begonnen met d-ribose. 10 to 15gram per dag. Wie weet.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Hallo, vitamines hebben zin als je geen voedselintoleranties hebt.
Als je dit wel hebt, vb. gluten, koemelk, ... intoleranties, dan kan je zoveel vitamines nemen, je blijft gewoon je lichaam vergiftigen en de vitamines gaan zeker niet helpen.
Veel CVSers hebben voedingsintoleranties.
Bij mij is oa glutenintolerantie vastgesteld, mijn darmen verteerden de gluten niet goed, waardoor er bij dit verteringsproces afvalstoffen in mijn lichaam terechtkwamen en die slibden mijn organen en hele lichaam dicht met als gevolg dat ik constant naar de zetel getrokken werd en een enorme geestelijke en lichamelijke vermoedheid voelde. Door al die afvalstoffen in mijn lichaam raakte gewoon de vitaminen en mineralen niet waar ze moesten zijn.
Nu, een hele tijd verder, ben ik stukken beter, heb serieus gedieet om de afvalstoffen uit mijn lijf te krijgen, ben nog steeds niet genezen, maar wel een pak beter dan een aantal jaren geleden. En nu, ja, nu neem ik natuurlijk wel mijn vitaminen, maar echt op natuurlijke basis, die neemt het lichaam het makkelijkst op.
Frank
Actief lid

Bericht door Frank »

Even mijn visie:
  • er is veel rommel in vitamines: er zitten bepaalde vulmiddelen in, kans op allergenen en er zijn veel goedkope slecht opneembare vitamines.
  • Eén vitamine die ik aanraad via inspuiting of smelttablet is vit B 12 in de vorm HYDROXYCOBOLAMINE, vb.: http://www.aor.ca/html/products.php?id=122 , de anderen zijn denk ik weinig nuttig of zelfs gevaarlijk.
  • Dr. Cheney is onlangs teruggekomen op een aantal visies en zegt nu dat Vitamine D3, glutathion en D-ribose toxisch zijn voor de Me-patient. (bron: http://aboutmecfs.org/blog/?p=449)
  • Voor vitamine D denk ik best het zonnetje in
  • Ik concentreer me momenteel op het HERSTELLEN VAN DE DARM (leaky gut, spatische darm) en heb goede resultaten bij mezelf! Dit is men protocol:
    • Mucoperm (bevat L-glutamine, Zinc, Curcuma longa, NAC...) -> via Prof.Maes en de apotheek in Belgie
    • Pro en prebiotica (van goede kwaliteit)
    • aloe vera, zinc l carnosine, verteringsenzymen en pepermunt ga ik nog proberen
Ik probeer ook orale chelatie en anti-bacteriele middelen
  • ik heb er al veel geld tegenaan gegooid en het heeft me nog maar weinig opgeleverd (oa. geprobeerd: maca, multivitamines, omega 3, l-theanine, 5-HTP, Rhodiola rosea, Sam-e, boswellia seratta, goedkoop magnesium, coQ10, D-ribose, Dimagnesium malate, Whey, L-carnitine, TMG, L-taurine, en nog veel meer..)
  • Ik tracht nu de ideeën van De Meirleir en Maes te volgen zijnde herstellen van de darm, zware metalen verwijderen, antibacterieel werken.
  • Mijn raad: denk meerdere keren na voor je iets gaat proberen. Goede vragen zijn:
    • is dit een kwalitatief supplement
    • pak ik met dit supplement de mogelijke bron aan
    • is het betaalbaar
Frank

http://www.mombu.com/medicine/medicine/ ... 47626.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12026183

Health News. 2004 Jun;10(6):2. Aloe vera helps ulcerative colitis

J Ethnopharmacol. 2004 Jul;93(1):33-7. The effect of Aloe vera A. Berger (Liliaceae) on gastric acid secretion and acute gastric mucosal injury in rats. Yusuf S, Agunu A, Diana M. Department of Human Physiology, Ahmadu Bello University, Zaria, Nigeria. sadiqyusuf@yahoo.com
Plaats reactie