chronische hyperventilatie

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

chronische hyperventilatie

Bericht door felixloena »

Gisteren ben ik bij de longarts geweest voor de uitslagen van een gehouden slaaponderzoek en diverse ademtesten. Hieruit kwam naar voren dat ik eigenlijk altijd hyperventileer :shock:
Volgens de arts was dat niet erg, want 30 % van de bevolking heeft er last van. Het kon geen kwaad en was niet gevaarlijk.

Maar op internet zie ik dat mensen met chronische hyperventilatie ongeveer dezelfde klachten kunnen hebben als bij cvs, en ook dat het vaak samengaat.

Weet iemand hier iets van? Heeft iemand ervaring met behandeling op dit gebied?
reintje
Actief lid

Bericht door reintje »

bij mij is een half jaar geleden ook chronische hyperventilatie geconstateerd en sinds ik daarvoor train en behandeld wordt ga ik enorm vooruit.
zie ook maar topic Conditie-opbouwers united .
lees voor info maar eens bij www.altijdmoe.nl
groetjes, Reintje
Vanessa
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Vanessa »

De klachten van CVS zijn normaal gezien veel ruimer dan bij hyperventilatie, doch sommige zaken, zoals hartkloppingen en hoofdpijn, kunnen wel gelijkaardig zijn
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door JannekeB »

Het kan komen door een vergrote schildklier, die dan op je luchtpijp drukt. En dat vergroten is een gevolg van ME/CVS.
Ik heb nu medicijnen om mijn schildklier te verkleinen en ik heb het naar mijn gevoel niet meer zo benauwd, en het kortademige is een stuk minder.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Chronische lichte hyperventilatie leidt (vanwege het Borr-effect) tot een zuurstoftekort in de cellen. Het kan een groot aantal ziekten veroorzaken waaronder chronische vermoeidheid en astma.

Meer informatie: http://www.buteyko-instituut.nl/Wat-is- ... ling-.html

Bij het sportprogramma van Stans van der Poel ( www.altijdmoe.nl )wordt de ademhaling op een wat andere wijze aangepakt. Maar dat werkt voorzover ik het kan beoordelen met hetzelfde principe van minder lucht inademen om beter te kunnen presteren en minder te verzuren.

Hartelijke groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. En dan zegt die arts dat ik er niks mee hoef, terwijl ik halve dagen op bed lig en niet meer functioneer. Ik denk dat als ik de hyperventilatie aanpak, ik nl ook een beetje beter wordt op het gebied van de me/cvs. Er is immers een overlap aan klachten.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Vanessa
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Vanessa »

Zeker weten!
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
reintje
Actief lid

Bericht door reintje »

volgens mij wordt chronische hyperventilatie zwaar onderschat en daardoor ook vaak over het hoofd gezien.

Best kans dat chronische hyperventilatie de basis is van alle klachten voor de meeste van ons. De balans in je lichaam is fout waardoor je vatbaar bent voor alles verder langskomt en andere kwalen erbij komen.
Reintje
malinwa63
Beginner

Bericht door malinwa63 »

Hoi, ik heb daar sinds een jaar of 2 ook last van. Ben nu 11 jaar cvs-er, en vind dat de ziekte zich meer genesteld heeft in hersenen en centraal zenuwstelsel. Mijn sinussen zijn vaak pijnlijk, gevoel van zwaar hoofd, nekstijfheid, gevoel van in een film te zitten, draaiierig en angst voor flauw te vallen, hoewel et me nooit gebuerd is. Ik durf géén lange trajecten meer met auto alleen rijden. Dokters zeggen dat het hyperventilatie en angst is, neem nu sipralexa en is al wat beter, maar soms heb ik het gevoel dat alles inoverdrive gaat en het niet kan geregeld krijgen, dat voel je je reddeloos en denk je dat je gek aan het worden bent. Niet evident allemaal, probeer op lange termijn te denken en eraan te werken, maar als ik een opstoot heb, is alles ontregeld, ook immuunsysteem en darmen. Is dit herkenbaar voor jullie ?
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Het lijkt erop dat het bij jou ook richting het psychische wordt gestuurd (angst).
Maar ik herken wat je schrijft. Mijn hoofd kan het allemaal niet geregeld krijgen, net of er kortsluiting ontstaat. Ik durf ook niet meer te rijden, omdat ik op korte termijn 2 keer bijna een ongeluk heb veroorzaakt omdat ik ander verkeer gewoon niet had gezien. Ik denk dat er een soort van zuurstoftekort of overschot is in de hersenen, in ieder geval uit balans,en dat daar veel klachten op terug te voeren zijn
Leven is het meervoud van lef - Loesje
solidg
Beginner

Bericht door solidg »

Ik vrees dat chv ook iets is in de categorie, we weten het niet en er zijn enkele symptomen en hup.
Ik heb ook al een hele weg afgelegd, hier begon het met benauwd gevoel, en sindsdien heel moe en hoop vage klachten (maag/darm/ fasciculaties en spierpijnen, en nog kleinigheden) en snel was het bij de huisarts chv.. maar bij kine merkte ze niet veel fout. Het blijft zoeken maar ME/CVS heeft veel kans, als ook mss nog lyme (testen weert gebeurd, nog wachten op resultaat)
solidg
Beginner

Bericht door solidg »

Vraag mij ook af als hier goeie controles op zijn, als iemand chv of cvs heeft.
Het komt allemaal heel fel overeen. En natuurlijk wat is oorzaak en gevolg soms...
Snap ook niet goed dat er geen degelijke oplossing voor is. Kan men geen zuurstof of co2 therapie uitdokteren?
nel
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door nel »

In Pellenberg zeiden ze dat chronische ventilatie een veel voorkomend symptoom bij cvs patiënten is. Het is volgens hun uitleg een gevolg van de ziekte. Ze hadden er echt wel een wetenschappelijke uitleg voor, maar ben het vergeten. Ze gaven sessies om buikademhaling te oefenen en ontspanningsoefeningen.
Heb een pakje gezondheid op mijn boodschappenlijstje gezet.
Het goedje is steeds uitverkocht.
Bente
Gevorderd lid

Bericht door Bente »

Ik ben aan het zoeken naar een therapie of oefeningen om minder last te krijgen van chronische hyperventilatie.. Zijn er hier mensen die hyperven hebben geprobeerd?
Dat is een soort programma via internet waarmee je anders leert ademen.
Ik heb de laatste tijd nl best veel last van kortademigheid enz door de hyperventilatie.
karin1983
Actief lid

Bericht door karin1983 »

Ik heb toevallig laatst van iemand gehoord die ook aan chronische hyperventilatie leed. Zij vertelde mij dat ze volledig arbeidsongeschikt was verklaard. Zij heeft toen via een fysiotherapeut opnieuw leren ademen. Dit was schijnbaar heel erg zwaar geweest, dit omdat ademhalen een reflex is. Ze heeft een hele zware periode doorgemaakt, maar ze er nu wel helemaal vanaf.
Plaats reactie