@vgm: ik heb diverse stoppogingen gehad. nu ff tijdje niet meer. ik vind dat ik het naast al die ellende wel verdien. toch? en jah zoveel slechter kun je je toch niet voelen:P
en ik wou nog wat zeggen.. helemaal kwijt
Ja, ik puf een pakje per dag (20 sigaretten) de lucht in... Helaas...
Ondanks dat het niet gezond is en mega duur is, heb ik nog steeds niet de intentie om te stoppen...
Groetjes, Peet
I’ve been up and down and over and out
And I know one thing:
Each time I find myself flat on my face,
I pick myself up and get back in the race...
- That's Life by Frank Sinatra -
Ik rook niet, maar zou het ook niet moeten proberen!
Vond het voor ik ziek werd nooit erg als er mensen rookten, maar sinds ik ziek ben wordt ik heel erg ziek van rook! Als ik ergens ben waar gerookt wordt moet ik een hele week herstellen...
A healthy body is a guest chamber for the soul: a sick body is a prison.
ik was paar dagen gestopt, en voelde me wat minder benauwd. als 1 van jullie zou zeggen dat ie minder pijn had na het stoppen .. tjah dan zou de keus niet moeilijk zijn..
Ik heb nooit gerookt en er ook echt geen behoefte aan.
Niet dat ik wat tegen rokers heb, maar ik vind het toch wel vaak stinken. Het liefst ga ik de rook dus uit de weg.
Ook vind ik het wel jammer als bijvoorbeeld mn broer weer is begonnen met roken. Dat het zo rustgevend is dat stoppen er te moeilijk door wordt snap ik niet. Maar zij snappen mij CVS ook niet.
(Een bril helpt alleen tegen hoofdpijn als je hoofdpijn hebt omdat je niet goed genoeg ziet en je ogen zich dus teveel moeten inspannen. Hoofdpijn door rook kan het dus niet oplossen)
Als ik me niet vergis heeft een ME/CVS-er procentueel gezien een grotere kans (50%?!) op het krijgen van kanker/hartfalen en zelfmoordneigingen.
Het artikel kan ik zo één, twee drie niet vinden maar de cijfers liegen er niet om!
Wat ik hiermee wil aangeven is dat je als ME/CVS-er een grotere kans hebt om kanker op te lopen dan gezonde mensen.
Nooit geweten dat het zo'n groot verschil was! (47,8 jaar voor de CVS kanker sterfgevallen
tegenover een gemiddelde van 72 jaar bij kanker sterfgevallen in de algehele populatie.)
@Daniel: Ik ben hier persoonlijk ook erg van geschrokken, toen ik het betreffende artikel gelezen had.
Het zijn gemiddelde waarden dus als je "geluk" hebt zit je bij de 47,8 + jaar...
Het klinkt soms negatief maar ik houd ter dege rekening met een (in)direct vervroegd overlijden t.g.v. ME/CVS, dit beangstigt mij regelmatig
ik heb nog nooit gerookt
en ik geloof ook niet dat een iemand met ME CVS eerder overlijd
ik heb nu ruim 33 jaar ME CVS en FYBRO
en heel erg veel meegemaakt maar nen er nog steeds
ik kon een vrouw die was 96 jaar geworden met deze ziekte ook haar dochter van 68 heeft het en die hebben wel gerookt