Je komt nu andere kanten van jezelf tegen dan wanneer je gezond bent.
Als het redelijk voor de wind gaat, is het gemakkelijk om met dingen om te gaan. Pas bij heftige tegenwind zal je werkelijk ontdekken wat je kwaleiten zijn. En wat er echt toe doet.
Renate Dorresteijn vroeg (in mijn herinnering, het kan ook iets vergelijkbaars zijn) in "Heden ik" zich af wie ze was met ME. Wie ben ik als ik zo weinig doe.
Dat was voor mij super herkenbaar. Mijn ideeën over wie ik was en mijn eigenwaarde hingen voor een groot gedeelte af van de dingen die ik deed. De dingen die men in het algemeen waardeert. Je werk, je sociale contacten, leuke dingen doen met je kinderen, ....En toen ik ME kreeg vielen vrijwel al die dingen weg.
Ik ben door mijn ziekte andere dingen belangrijker gaan vinden. Waar je voor staat (zelfs als je ligt

).
Even iets anders:
Ik werk veel met energietherapie (werkt op lichaam en geest tegelijk). Er zijn energiecentra in het lichaam en energiebanen. Bij mezelf waren de miltchakra(energiecentrum) en de miltmeridiaan (energiebaan,
ik gebruik het punt op de hemdband, midden onder het oksel, en als punt bij mij behandeld wil worden doet het zeer ) gebieden met behoorlijk veel verstoringen.
Daar zitten nu net eigenwaarde en zelfbeeld. Bij verstoring kan je chronische als ziektebeeld zien optreden. Die zit alleen daar. Wat oorzaak is en wat gevolg, weet ik niet.
Warme groet, Henny