Ik vroeg me af hoe jullie omgaan met alle negatieve emoties waar je mee te maken hebt als je chronisch ziek bent. Ik ben zelf sinds vijf jaar ziek, en heb sinds twee jaar zo nu en dan last van paniekaanvallen. Deze zijn ontstaan tijdens een enorme fysieke terugval en sindsdien kost het me tijdens een nieuwe terugval telkens moeite om niet óók nog erg in paniek te raken (terwijl dat natuurlijk op zo'n moment nóg veel meer energie kost!

Mijn vraag is nu wat jullie doen om jezelf een beetje gerust te stellen of op te vrolijken in zo'n slechte periode. Voor ik ziek werd kon ik altijd vrij goed omgaan met depressieve of angstige gevoelens. Naast het zoeken naar de oorzaak van het depressieve gevoel, was mijn manier van ermee omgaan vooral 'actie'! Ik ging dan bijvoorbeeld een stuk lopen, sprak iets af met een vriendin, ging het hele huis opruimen etc....Maar mijn probleem is nu dus dat die manieren van omgaan met nare gevoelens eigenlijk niet meer werken. Ik bedoel: dat soort afleiding zoeken wanneer ik me angstig of somber voel is een stuk moeilijker geworden sinds ik ziek ben. Zeker omdat die angst en somberheid meestal juist komen doordat ik niets kan!
Waar halen jullie in zo'n slechte periode nieuwe kracht en energie uit?