Q10 en Carnitine "energie in 10 dagen"

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Lijda
Gevorderd lid

Q10 en Carnitine "energie in 10 dagen"

Bericht door Lijda »

Hoi allemaal

De titel, energie in 10 dagen klinkt een beetje ongeloofelijk.
Ik zat me dan ook af te vragen of ik het er wel neer zou zetten.

Het bestaat wel. Hier praten we over procenten energie.
100% functioneren bedoel ik er niet mee.
BV fietsen doe ik nog niet, misschien binnenkort?

Zoals jullie weten ben ik behoorlijk opgeknapt door carnitene.
Daarnaast slik ik nu ook q10
(200 mg van lucovitaal.) Kruidvat 19.95 euro, soms aanbieding 14.95.

Het zijn supll die klachten verminderen.
Zoals jullie weten er is nog steeds geen medicijn voor ME/CVS.
Als het een beetje mee zit komt Ampligen ( anti-viraal middel ) ooit op de markt ?
Misschien dat Nijmegen dit al tegen zit te houden. Zou me niets verbazen.

Anderhalf jaar geleden heb ik bij iemand een boek door gebladerd, lezen was natuurlijk niet mogelijk.
De titel van het boek is ‘energie in 10 dagen”. Ik dacht dat bestaat niet.
In dat boek stond iets over carnitene en q10.
Dat had ik onthouden en ben dat toen bij de drogist gaan kopen.
Erg onschuldig allemaal. Ik ben dat gaan slikken als vitamine.
Nooit een link gelegd met het wel redelijk voelen en deze supplementen.
Dat bestaat toch niet. Ik kan er een lang verhaal van maken. Het bestaat dus wel.

Als ik dit verhaal vorig jaar had gelezen,
Dan had ik bij mezelf gedacht, ja dat zal wel. Daar geloof ik niet in.
Zoals ik vorig jaar onder topic carnitene schrijf, ik voel me wel redelijk, maar kan me niet voorstellen dat dat door die carnitene/q10 komt die ik nu slik.
Dit mede ook doordat mij wijs is gemaakt dat er echt niets aan mijn klachten te doen was.
En ik ben daar ingaan geloven, net zoals ooit de wereld in is geholpen dat ME/CVS tussen de oren zit.

Carnitene en Q10 werkt wel degelijk. Ik heb in een half jaar meer kunnen uitvoeren dan in 6.5 jaar dat ik al ziek ben. Ik voel me niet meer griepachtig. Dat nooit meer over was gegaan na een "onschuldige " griep.

En natuurlijk ben ik niet genezen. Dat zou een wonder zijn.
Voorlopig kijk ik deze suppl aan en wil ik zien hoever ik kom.
Als het stagneert zal ik mijn zoektocht zeker verder voort zetten.
( daar later nog meer over, 8)
Gezien ik niet alles naast elkaar en door elkaar wil slikken.
Ik wil wel weten wat helpt en in hoever. En het overdoseren is nu een beetje afgenomen. Dat heeft wel een half jaar geduurd. LOL
Binnekort weer verhogen, waarschijnlijk.!

Wat ik ermee wil zeggen blijf zoeken naar middelen die klachten verminderen.
En daar heb je geen praattherapieën voor nodig.
Ik denk dat de suppl een zoektocht is.
Gezien er verschillende subgroepen zijn.

Wat me weer opvalt is, dat regulier hier niets van moet weten.
Dit noemen hun kwak. Ik heb wel geleerd dat er tussen de regulier meer kwak zit. De gros van ME/CVS patienten knapt deels op door alternatief. Zou ook te simpel zijn mensen die opknappen van suppl voor 20 euro in de maand.
Dan maar een praattherapie voor 20.000. euro p.p.
Daar word de praattherapeut rijker van en al die anderen die er de portomonnee mee vullen.

Wat er voor de rest in het boek stond weet ik niet meer.
( ik wil het boek nog wel weer kopen)
Het boek kun je op markplaats kopen, voor 5 euro heb je er 1.
Verzendkosten 2.50 zag ik.
Ook niet meer voor betalen hoor!

Voor de rest kom ik later nog op terug. 8)
Lijda
Gevorderd lid

Bericht door Lijda »

Wat is Q10 ?

Het co-enzym Q10 is een in de natuur voorkomende stof die nodig is voor de energieproductie in de cellen. Zonder Q10 kunnen cellen niet de benodigde energie produceren voor alle verschillende lichaamsverrichtingen. Cellen zonder Q10 kunnen worden vergeleken met een motor zonder bougies.

En zelfs de meest exclusieve auto kan niet rijden zonder deze bougies. Q10 is in het bijzonder te vinden in de kleine onderdelen die fungeren als de krachtcentrales van de cel, de zogenaamde mitochondriën. Mitochondriën halen energie uit de voedingsstoffen in ons voedsel, die vervolgens door iedere cel in het lichaam wordt gebruikt, en dus dient voor alle lichaamsverrichtingen.

Q10 is een belangrijk onderdeel van de electronentransportketen in het mitochondriënmembraan, die ervoor zorgt dat energie uit voedingsstoffen wordt gebonden aan een specifieke molecuul, ATP [Adenosine Trifosfaat] genaamd.

Omdat het menselijk organisme energie nodig heeft voor al zijn functies en omdat Q10 een noodzakelijk onderdeel is van het energieproducerende systeem van iedere cel, lijdt het geen twijfel dat deze stof absoluut noodzakelijk is om cellen, weefsels en inwendige organen optimaal te laten functioneren. Deze energieproducerende mechanismen, waarin Q10 zo’n belangrijke rol speelt, noemt men ook wel bio-energetische processen.

Co-enzym Q10 is een natuurlijke stof Q10 is bekend onder diverse namen. Q10 wordt in het algemeen Co-enzym Q10 genoemd, maar ook ubiquinon is een veelvoorkomende naam. Het woord ubiquinon is ontleend aan het Latijnse ubique, dat alomtegenwoordig of overal aanwezig betekent. Ook de omschrijving vitamine Q wordt wel gebruikt. De chemische naam is 2,3-dimethoxy-5-methyl-6-decaprenyl-1,4-benzochinon.

Co-enzym Q10 is niet het enige lid van de co-enzym Q familie, verschillende vormen worden in verschillende hoeveelheden aangetroffen in elk micro-organisme, elk dier en elke plant. Het enige co-enzym Q10 echter dat van belang is voor het menselijk lichaam is co-enzym Q10, of met andere woorden ubiquinon Q10.

Chemisch bestaan alle vormen van het co-enzym Q10 uit een basisstructuur met een ringvormig skelet dat is opgebouwd uit koolstof, zuurstof en waterstof. Kleinere ketens zijn aan de zijkanten van deze ringvormige molecule gehecht. Deze zijketens zijn bepalend voor de diverse vormen van co-enzym Q10. Hoe langer de zijketen, hoe hoger het nummer van het co-enzym. De zijketens zijn opgebouwd uit units van vijf koolstofatomen. Zo heeft co-enzym Q1 één unit van vijf koolstofatomen in de zijketen, terwijl co-enzym Q10 tien units, dus vijftig koolstofatomen telt. Zoals bij de meeste andere gewervelde dieren bevat het weefsel in het menselijk lichaam alleen co-enzym Q10. De co-enzymen Q6 en Q7 komen voor in gisten, terwijl Q8 bijvoorbeeld wordt aangetroffen in colonbacillen.

Hoewel er uitzonderingen zijn, geldt in het algemeen hoe hoger het nummer van co-enzym Q, hoe hoger dat organisme zich in de voedselketen bevindt. Uitzonderingen zijn sommige tabakssoorten die Q10 bevatten. Deze uitzonderingen zijn in zekere zin een biologisch mysterie, waarvoor tot nu toe geen verklaring is gevonden. ATP, een ware levensader De stofwisseling van het lichaam kent duizenden chemische reacties die energie uit voedingsstoffen halen voor arbeid en opbouw van nieuw weefsel.

Ons voedsel levert de energie die nodig is voor de groei en ontwikkeling, fundamentele fysiologische reacties, de productie van warmte, de spierwerking en voor het herstel van schade na ziekte of ongevallen. Het lichaam produceert energie door energiehoudende stoffen te verbranden, met name koolhydraten, vetten, eiwitten en alcohol. Deze verbranding vindt plaats in de stofwisseling van de cel en kan vanuit chemisch gezichtspunt worden beschreven als een oxydatie van de voedingsstoffen. Met behulp van zuurstof vormt het lichaam energie, water en de afvalstoffen kooldioxyde en ureum.

Deze verbrandingsenergie wordt vervolgens als chemische energie gebonden in het molecuul ATP. ATP levert voor alle processen in de cel de benodigde energie. Wanneer de cel energie nodig heeft, wordt ATP gesplitst, waarbij energie vrijkomt die kan dienen voor de spiercontractie, het transport van materie door de celmembranen en voor de groei en instandhouding van cellen en weefsels. ATP bestaat ui een molecuul adenosine, verbonden met drie fosfaatgroepen.

In de bindingen die de laatste twee fosfaatgroepen samenkoppelen, wordt een aanzienlijke hoeveelheid energie vastgelegd. Wanneer deze laatste binding wordt verbroken, komt een hoeveelheid energie vrij die gelijk is aan zeven calorieën. ATP wordt voortdurend afgebroken en weer geregenereerd om gelijke tred te houden met de energiebehoefte van het lichaam. Indien alle beschikbare ATP in het lichaam slechts éénmalig gebruikt zou kunnen worden, zonder aanvulling, zou er slechts voldoende zijn voor een sprint van 100 meter.

De energiedepots zouden dus snel leeg raken als er niet voortdurend nieuwe ATP gevormd werd. Dit regeneratieproces speelt plaats in de mitochondriën en co-enzym Q10 speelt er een actieve rol bij. Onmisbaar onderdeel Co-enzym Q10 is een onmisbaar onderdeel van het energieproducerende systeem van de cel. Zonder Q10 is het onmogelijk energie te halen uit de verbranding van voedingsstoffen en zou het lichaam niet kunnen functioneren.

Er zijn vele aanwijzingen dat het verouderingsproces en diverse ziekten de voorraad Q10 in het lichaam, en het vermogen deze stof te produceren, aantasten. Onder andere zijn dit problemen met het immuunsysteem van het lichaam, een hoge bloeddruk, overgewicht en problemen met het hart en de longcirculatie. Wetensschappelijke onderzoekers hebben berekend dat een daling van de Q10 concentratie in het lichaam met 25%, kan leiden tot ernstige ziekte. Wanneer de daling meer dan 77% bedraagt, is dit fataal.

Co-enzym Q10 en parodontitis Reeds in 1971 werd wetenschappelijk aangetoond dat een gebrek aan co-enzym Q10 in het tandvlees gewoon was bij patiënten met parodontitis. Parodontitis tast het steunweefsel aan dat de tanden stevig op hun plaats houdt in de kaak, en is er de oorzaak van dat tanden los gaan zitten en uiteindelijk uitvallen.

Parodontitis is een infectie die het weefsel aantast dat de tanden omgeeft en deze stevig in het kraakbeen verankert. Parodontitis, een veel voorkomende aandoening, verslechtert de verankering van de tanden in het bot, waardoor het moeilijk wordt voedsel goed te kauwen. Uiteindelijke is een kunstgebit de enige oplossing voor dit probleem.

Nadat de duidelijk gunstige effecten van co-enzym Q10 ter bestrijding van parodontitis aan het licht kwamen, werden al snel wetenschappelijke experimenten uitgevoerd om de effecten van Q10 bij patiënten met deze aandoening na te gaan. Vooral door onderzoeken in Amerika en Japan is thans gebleken dat de aandoening door het gebruik van Q10 kan worden vertraagd en in veel gevallen zelfs te stoppen is.

Een klassiek onderzoek werd uitgevoerd bij 120 patiënten met parodontitis. Weefselmonsters van het geïnfecteerde tandvlees gaven een tekort aan Q10 te zien.

De patiënten werden vervolgens in twee groepen verdeeld, waarvan de ene Q10 kreeg en de andere een placebo. Patiënten noch artsen wisten wie wat kreeg totdat de onderzoeksperiode was afgelopen.

Het was een dubbelblind onderzoek. De uitkomsten werden met behulp van een sonde beoordeeld door meting van de diepte van de “pockets” in het tandvlees, hoe dieper de pockets [de ruimte tussen tand en tandvlees], hoe ernstiger de parodontitis. De onderzoekers hadden er geen enkele moeite mee de patiënten aan te wijzen die co-enzym Q10 gebruikten. De pockets van de patiënten in de placebogroep en de patiënten in de Q10 groep verschilden duidelijk qua diepte. Zelfs in gevallen waar het leek dat er niets anders opzat dan de loszittende tanden te trekken, bleek Q10 de ziekte te kunnen stopen of vertragen.

Uit een kleiner Zweeds onderzoek dat kortgeleden gepubliceerd werd, blijkt dat Q10 de tendens tot bloedingen in het tandvlees door parodontitis kan verminderen.

Van de zes proefpersonen bleken de oudste vier [boven de tachtig levensjaren] minder last te hebben van bloedend tandvlees als ze gedurende 6 tot 20 weken een supplement met 30 milligram Q10 innamen.

Bij drie van hen waren ook de tandvleespockets minder diep geworden. Co-enzym Q10 zorgt voor een versnelde energieomzetting in het tandvlees en bevordert daardoor de geneeskracht van het lichaam. Bovendien werkt Q10 antioxydatief, waardoor dit co-enzym weerstand biedt tegen de schadelijke effecten van vrije radicalen.

Vrije radicalen zijn agressieve verbindingen die gevormd worden bij een infectie, en die de lichaamsweefsels op velerlei manieren schade toebrengen. Bronvermelding Q10, Brandstof voor het lichaam, door Dr. K. Flytlie en B. Madsen, 1994.

http://www.woerdengezond.nl/co-enzymQ10.htm

http://home.concepts.nl/~vitasend/nieuws1.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Co-enzym_Q10
Lijda
Gevorderd lid

Bericht door Lijda »

Aanvullende informatie over het boek.

SCHWARTZ, DR. ERIKA EN CAROL COLMAN Boordevol Energie in 10 dagen
Aartselaar, Zuid Nederlandse Uitgeverij, 1998. Paperback 21x14. 1e druk. 192 blz. Vertaald uit het Engels door Marleen Jolling.

Is het zo dat...
1. uw verstand 'nu' zegt, terwijl uw lichaam 'nee, nog niet' schreeuwt?
2. u, wanneer u 's morgens wakker wordt, nog vermoeider bent dan wanneer u ging slapen?
3. u 's middags naar een dutje snakt?
4. u niet meer helder kunt denken?
5. u zich overeet omdat u dringend behoefte heeft aan energie?
6. u gestrest en neerslachtig bent?
7. u vreest dat uw seksleven aan het verflauwen is?

Deze gevoelens zijn dan misschien wel herkenbaar en universeel, maar ze zijn niet onvermijdelijk en onomkeerbaar. Het cruciale systeem van het lichaam, het energiesysteem, bestuurt alle lichaamsfuncties. Wanneer het wordt beschadigd, heeft dat zijn weerslag op ieder aspect van het leven, met als gevolg dat de gezondheid wordt bedreigd, ziekten de kop opsteken en het verouderingsproces wordt versneld.

Vernieuwingsgezinde wetenschappers en dokters hebben echter ontdekt dat de aftakeling van het energiesysteem de persoonlijke energiecrisis - genezen kan worden. Het baanbrekend natuurlijke energieprogramma in dit boek zal uw leven grondig veranderen.
Het bestaat uit eenvoudige regels om u te helpen uw lichaam te herstellen, te herladen en te herleven. Het revolutionaire systeem van dr. Schwartz draait om twee veilige, klinisch geteste, zonder voorschrift te verkrijgen voedingssupplementen.

Het gehalte aan bouwstoffen geleverd door deze supplementen zal het lichaam herstellen en uw persoonlijke energiecrisis genezen. U zult verbaasd staan over de positieve fysieke en psychische veranderingen, die al na tien dagen duidelijk merkbaar zijn..

http://www.antiqbook.nl/boox/pet/E8059.shtml
Jazzie
Gevorderd lid

Bericht door Jazzie »

Toevallig zag ik dat brigjuhstyle een jaar geleden over hetzelfde boek sprak in dit topic:
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... highlight=
(op de 1e pagina van het topic, het 8e bericht, de laatste alinea)
Gast

Bericht door Gast »

Het boek vandaag in de uitverkoop in A'foort gekocht; €2,99!
Zag nu pas dat het hetzelfde boek is, anders had ik wel een paar extra exemplaren voor de liefhebbers in kunnen slaan :)

Miek
Lijda
Gevorderd lid

Bericht door Lijda »

Ff kijken of ik een beetje "helder" ben. Ik geloof het wel.
Gister een inspannende dag gehad. Whaha 8)
Ik zit nu wel aan mijn "top"

Ik heb het boek via marktplaats besteld, 4.70 euro incl verzendkosten.

Ik wil nog even informatie neerzetten over carnitene.
Want als je hier een tekort aan hebt, dat los je natuurlijk niet op met een praattherapie.
En gezien ik nu aan mijn grens zit. ( en nog een poging doe om het op te bouwen.)
Maja ze hebben me ook behoorlijk naar de mallemoeren geholpen.
Doet mij dit toch wel erg veel pijn.
Hoe kunnen ze nu actieviteiten opvoeren als je bv een tekort aan carnitene hebt of wat dan ook.

Geen enkel praattherapie helpt daar tegen.
Het lichaam zal toch eerst moeten functioneren. En een ME patient moet in staat zijn om informatie te verwerken. Wat heeft het nu voor zin om tegen een ME patient aan te praten als diegene nauwlijks informatie kan verwerken, of zich omdraait en het accuut weer vergeet.

Gebrek aan carnitene kan:
*Een snelle achteruitgang van de spierfunctie geven.
*Afwijkingen aan het centraal zenuwstelsel zoals braakneigingen en verwarring.
*Geheugenstoornis/concentratiestoornis
*coma.
Bovenstaande werd bij mij van kwaad tot erger.

Weet je als je simpel denkt he'!
Zou dat voor Sopia die overleden is aan ME het ( reddings) middeltje zijn geweest.
En niemand die haar wou helpen, alleen de afdeling psychiatrie.

Of zijn mijn hersens nog teveel beschadigd is mijn denkwijze nog niet optimaal.
Lijda
Gevorderd lid

Bericht door Lijda »

Hoi Truus

Idd dubbel. :shock:
Ik heb het verwijderd en gelijk een ander verhaal hier getypt.

Dit nog ff ter aanvulling, missch allemaal al oude koek, maar niet voor iedereen waarsch. En ik heb her er der veel berichten verwijderd.
Dit had te maken dat er echt iets in mijn hoofd niet meer goed ging.

Ik zit nu aan mijn grens, het is niet meer zo erg als het was.
Ik kan nu de douche halen etc.
Op een 1 of andere manier word ik dan weer met de neus op die feiten gedrukt als ik aan de grens zit. Heel vreemd.

Niemand die door had, hoe ik er aan toe was.
Ik zelf trouwens ook niet meer.
En ik zelf, te ziek was om maar enigzins actie te ondernemen.
Daar schrik ik nu zelf van.
En ik ben eigenlijk niet zo'n dramatisch, en denk altijd valt wel mee.
Dat was het dus blijkbaar niet.

Klachten die steeds meer toe namen:
Dorst na inspanning, steeds meer pijn in de rechterij, soms viel ik in een diepe rare slaap, praten ging eigenlijk ook niet zo goed meer. ( dat had ik niet door) pijn op de hersens. Etc
en het besef komt nu allemaal pas. Jee zeg!!

Doei doei
Laatst gewijzigd door Lijda op 26 okt 2008, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
truus73
Gevorderd lid

Bericht door truus73 »

Hoi Lijda het kan aan mij liggen maar ik zie jouw bericht twee keer staan.
Houden mijn ogen mij nu voor de gek of heb jij nog een keer geplaatst?
:lol:

Trouwens best interessant het bovenstaande.

Groetjes
Truus
Lijda
Gevorderd lid

Bericht door Lijda »

Hoi Truus

Ik zou zeker die q10 met jou arts bespreken, die jou ook carnitene heeft voor geschreven. Ik heb het boek binnen, jeee staat best wel wat in, ook over carnitene en de werking en als iemand een tekort heeft. :?
Ook dat het wetenschappelijk onderzocht is.
Ik heb het ff doorgebladerd.
Als ik het goed onthouden heb, schijnen q10 en carnitene samen nog beter te werken.
Mijn ervaring is, dat het zo is!
Maar ik red het alleen niet met q10
Staan nog wel meer suppl in etc.

Meer doe ik vandaag niet, ik ben wezen winkelen 75 km verderop. ( 50 minuten rijden ) Vanochtend ff bedacht. :D :D :D

Dan heb ik een doel, oefen ik met autorijden, sta ik in de maatschappij, lunch ik ergens anders, ben ik de deur uit, en weet ik gelijk hoe lang ik iets volhoudt op een dag. :shock:

Doei
Lijda
Gevorderd lid

Bericht door Lijda »

Q10: dit ff ter aanvulling uit het boek.

De prachtige resultaten van dr Langsoen roepen de volgende vragen op:
Waarom word q10 niet door alle cardiologen gebruikt?
Geneesheren krijgen de meeste informatie in verband met nieuwe geneesmiddelen van de farmaceutische bedrijven, die honderden miljoenen besteden aan de introductie van hun nieuwe producten bij de geneesheren door hun vertegenwoordigers.
Tenzij er een nieuw product vergezeld is van een gratis staaltjes en veel reclame, zijn veel geneesheren wantrouwig of willen er zelfs niets van weten.

Het ligt natuurlijk voor de hand aangezien q10 ook zonder voorschrift te verkrijgen is, de farmaceutische firma's niet erg geinteresseerd zijn om een product te promoten waarop ze geen winst maken.

En zo gaat dat nu.

Ik heb trouwens 2 dagen q10, 30 gram bijgeslikt ( die had ik hier nog)
S'nachts weer klaarwakker, ben weer aan het overdoseren.
Ik laat ze nog maar ff lliggen. Ik ga voor de nachtrust. 8)
Lijda
Gevorderd lid

Bericht door Lijda »

Nog wat aanvulling uit het boek.

Zowel carnitene en q10 hebben bewezen dat ze een goede invloed hebben bij mensen wier immuunsysteem verstoord is door ziekte.
Aangezien q10 een anti oxidant is, zou het kunnen dat het de immuunfunctie versterkt door de immuuncellen te beschermen tegen de aanval van vrije radicalen = zijn infectie's.

Hierbij komt nog dat de mening interessant onderzoek suggereert dat q10 en andere oxidanten de genen die celactiviteit controleren, aan en af kunnen zetten.
Hoewel we de neiging hebben de genen alleen een rol in de erfelijkheid toe te bedelen, zijn ze in werkelijkheid de software die onze cellen instructies geven. Wanneer we bedreigd worden door een virale of bacteriële infectie. Dan stimuleren onze genen bepaalde organen om meer ziektebestrijdende immuuncellen te produceren.

Het stofje is te simpel, zodat artsen er niet in geloven. ( dit staat ook in het boek)

Je kunt nog googlen op Karl Fokers en Dr Langsjoen,
Arsten die er onderzoeken naar hebben gedaan.

Q10 is dubbel blind gecontroleerd.
Lijda
Gevorderd lid

Bericht door Lijda »

Jullie raden nooit wat ik in het boek heb gevonden.
4000 euro aan briefgeld.
Ik denk dat ze het vergeten zijn eruit te halen. :D

Ik zat me zo te bedenken, zouden artsen met die mega grote boekenkasten, dit boek er ook in hebben staan of is dit boek te simpel voor hun.
En staat hun kast alleen vol met allemaal moeilijke boeken, waar ze zelfs niets van begrijpen.
Hoe meer boeken in de boekenkast hoe intelligenter mensen zich vinden. Zat ik me laatst zo te bedenken.

Sorry voor de mensen met een boekenkast, en zullen dit erg flauw vinden.
Mijn hersens zijn aangetast door jaren zuurstof tekort. :shock:
En het simpele middeltje staat in dit boek.
truus73
Gevorderd lid

Bericht door truus73 »

Lijda ik heb wel twee boekenkasten die helemaal vol staan.
Maar echt niet met moeilijke boeken.
Die kan ik met mijn ME-hersens immers niet lezen/begrijpen :lol: .

Meen je dat nou van de € 4.000,--?
Je zal het maar missen zeg.

Ik ben er de afgelopen 8 maanden zeker op vooruit gegaan. Al is het wel met vallen en weer opstaan. Voel me echt beter dan toen.
Maar......... ik moet nog steeds heel goed oppassen met wat ik doe.
En de boel goed verdelen anders rekent mijn lichaam me er toch op af.
Al die jaren van steeds verdere inmobiliteit hebben hun tol geëist van mijn spieren.
En dat is nu duidelijk te merken.

In mijn hoofd zeg ik ja doen. Maar mijn lijf zegt HO eventjes rustig aan dame.
Lijda
Gevorderd lid

Bericht door Lijda »

Truus schreef: Ik ben er de afgelopen 8 maanden zeker op vooruit gegaan. Al is het wel met vallen en weer opstaan. Voel me echt beter dan toen.
Maar......... ik moet nog steeds heel goed oppassen met wat ik doe.
En de boel goed verdelen anders rekent mijn lichaam me er toch op af.
Al die jaren van steeds verdere inmobiliteit hebben hun tol geëist van mijn spieren.
En dat is nu duidelijk te merken.
Voor mij geldt hetzelfde, het steeds verder achteruit gaan heeft bij mij ook zijn tol geeist. Dat is nog steeds een nawee van ....
We praten hier wel over jaren. Ik voel dat ook lichamelijk.
En ik voel dat het erg veel kost om dat weer een beetje op te bouwen.

Ik heb blijkbaar een overlevingstechniek aan geleerd, zat ik me vanmorgen te bedenken, viel me laatst ook al op, als een dier in een kooi, dat meen ik echt.
Ik heb die strategie blijkbaar nog af en toe.

Ook mijn denkvermogen onbewust aangepast aan mij ziek zijn. Denken ging ni meer, dus leer je van allerlei strategieen aan of juist niet meer aan. Wist ik ook ni.

Ik verdeel niets meer.
Ik doe het op mijn manier, ik werd er eigenlijk gestresst van, van cgt toepassen. Iets toepassen wat niet haalbaar is, kost bakken met energie en stress en frustratie en nog meer achteruitgang. Dat ervaar ik als iets moeten.
Iets is moeten als het niet haalbaar is. Dat is wat anders dan wat hun beweren.

Laatst wou ik ff gaan liggen om te rusten. Als ik ni moe ben ben ik zo weer in de been. Dan s'avonds maar moe en voldaan.
Na 6.5 jaar nooit meer op je lichaam kunnen vetrouwen is dat nu eindelijk terug. Heeft wel een half jaar geduurd voordat ik dat vertrouwen terug had.

Truus toch die q10 eens overleggen, meen ik echt.
:wink:
Laatst gewijzigd door Lijda op 30 okt 2008, 11:17, 2 keer totaal gewijzigd.
truus73
Gevorderd lid

Bericht door truus73 »

Lijda ik ben echt van plan om over Q10 te praten met de homeopaat.
Misschien is dat net het laatste zetje wat ik nodig heb.
Ik hoef 10 december pas bij hem terug te komen. Dat duurt dus nog wel even.
Ben nu bezig met de milieuvervuiling uit mijn lijf te halen.
Ik heb daar tabl. en druppels voor gekregen. Ik hoop dat het resultaat heeft.
Plaats reactie