Dinsdag fietstest gehad

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Boxertje
Actief lid

Dinsdag fietstest gehad

Bericht door Boxertje »

Hallo allemaal,

Afgelopen dinsdag heb ik de fietstest gehad bij dr Vermeulen. Zag er tegenop, en niet voor niks heb ik gemerkt :wink:
Heb t volgens mij ene minuut of 15 volgehouden, weet niet wat normaal is? Toen kon ik niet meer, moe, zulke zere benen (en ook andere spieren), erge hoofdpijn, duizelig. Daar heb ik de rest vd dag en de dag erna erge last v gehad.

Woensdag moet ik aar dr Kurk en daarna nog ene evaluatieafspraak. Weet dus nog niete cht veel van de uitslagen van de test. Wel vond dr Vermeulen het opvallend dat ik op de fiets stapte (weet alleen nu niet of hij echt het opstappen bedoelde of het beginnen met fietsen) en dat mijn hartslag ineens ruim over de 100 ging. Hij zou alles ook door dr Visser laten nakijken.

Iemand bekend mee wat dit is?

Groetjes :roll:
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

heb je ook gehoord wat je bloedruk was boxer
meestal gaat hij flink om hoog met fietsen
en geeft ook duizeligheid en hoofdpijn
en die pijn in je benen kunnen verzuring zijn van je benen
andrs kan ik het niet verklaren
je zal het mischien nog wel horen bij de uitslag
groetjes alie
Tim
Beginner

Bericht door Tim »

Had precies hetzelfde! Ook niet helemaal volgehouden, verzuurde benen, duizelig etc.
En van die hartslag was bij mij ook zo. In rust was ie 100 (te hoog voor rust) en tijdens inspanning 180 (te laag voor inspanning) Of bedoel je dat niet?

Heb sinds gister de uitslag en de pompfunctie van mijn hart is niet goed, en er zijn aanwijzingen voor POTS. Weet verder nog niet over wat nu, volgende week even bellen!

Groetjes
Boxertje
Actief lid

Bericht door Boxertje »

Is 180 te laag voor inspanning??

nee bij mij was het in rust goed (rond 65) en dat ik op de fiets stapte ruim over de 100 in 1x.

En wat heeft dat voor consequentie die pompfunctie en wat houdt POTS in?
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Met heftige inspanning mag het zelfs op 220 zitten geloof ik.

Wat je omschrijft tijdens inspanning is wel herkenbaar. Denk ook voor velen op dit forum. toch?

Ik hoop dat alles oke met je is.

15 minuutjes fietsen, met verzwaring toch?, is ook best inspannend. Hoelang duurt de fietstest nou normaal?
Vanessa
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Vanessa »

er is geen normale duur hoor. ALles hangt af van hoe je het doet. Normaal is dat denk ik ongeveer vijf à 15 min, maar is persoonsgebonden
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Bericht door Guido_den_Broeder »

Het gaat erom dat het lang genoeg duurt om mooie grafieken te maken. Een kwartier is zat, ik moest het geloof ik ietsje eerder opgeven.
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

janine schreef:Met heftige inspanning mag het zelfs op 220 zitten geloof ik.
Bij een gewoon sportprogramma (op een sportschool) mag de maximale hartslag (als richtlijn) op maximaal zo'n 85% van (220 -/- je leeftijd) zitten.
Ben je 20 dan is de maximale hartslag 170 bpm
Dat is een intensieve training, die je afhankelijk van wat je wilt bereiken een bepaalde tijd doet. Veel mensen doen ddat niet langer dan 15 mnuten en dan weer minder intensief.
Wil je vet verbranden kan je bijvoorbeeld op 65 % gaan zitten, dus 130 bpm.
Bij een Fibromyalgie porgramma dat ik heb gedaan kwam ik uit op een max hartslag can 120 bpm en overwegend rond de 100 bpm.

Bij een VO2 test (voordat ik ME kreeg) mocht ik een keer door naar 191 bpm, gedurende een paar minuten. Dik in de verzuringszone. Ook toen.

Zoals je ziet zijn er veel soorten sportprogramma's. En daarbij heb je nog persoonlijke maximale waarden.

Ik kan me voorstellen dat je voor intensievere programma's een cardioloog wil raadplegen. Voor programma's rond de 100 bpm zal dat misschien wat minder snel nodig zijn.

Hartelijke groet, Henny
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

@ henny,
4 jaar geleden volgde ik fitness, zat regelmatig aan de 220, al was ik 16, met een oefening. Nalatig dat ze daar dan niets over zeggen zeg! Maarja toen zat ik ook op 26 % van "normaal", derest weet ik ook niet meer.
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Dat kan.
Ik heb getraind op een sportschool waar ze ook alert waren op overtrainen.
Voor jongeren waren toen volgens mij nog geen regels. Dat was volgens mij niet onderzocht.
Ik had meer de vuistregel voor een 30 jarige in gedachten. Alleen het voorbeeld met 20 jaar rekent stukken gemakkelijker.
De prestatieindex zal wat laag geweest zijn voor je leeftijd. Dat kan bijvoorbeeld komen door (voor jouw lichamelijke gesteldheid) te zwaar trainen. Dan ga je niet vooruit maar juist achteruit, omdat je lichaam van die training niet snel genoeg kan herstellen.

Hartelijke groet, Henny
Plaats reactie