Wetenschappelijk onderzoek (VUB) (Eye Movement...)

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Joke
Beginner

Bericht door Joke »

Wetenschappelijk Onderzoek omtrent CVS, Fibromyalgie, Burnout,...

Wat? Studie naar de invloed van EMDR (Eye Movement Desensitisation and Reprocessing) en Biofeedbacktraining (Heartmath) op de hypervigilantie bij mensen met CVS, Fibromyalgie, Burnout,...

Wie? We zijn op zoek naar vrouwen tussen de 20-50

Wanneer? De behandelingen gaan door vanaf juli 2008 tot eind december 2008

Waar? Brussel (VUB etterbeek) en Antwerpen

Kostprijs?: Gratis

Meer info? Zie onder

Interesse? Neem dan contact op met Prof. dr. Elke Van Hoof (elke.van.hoof@vub.ac.be) en Joke.Vanhecke@vub.ac.be

NIEUW WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK!!
Voor mensen met CVS, Fibromyalgie, burnout

Binnen een studie naar de werkzaamheid van EMDR (Eye Movement Desensitisation and Reprocessing-www.BIPE.be) en een Biofeedback zijn we op zoek naar mensen die lijden aan stress-gerelateerde syndromen. Hieronder valt bijvoorbeeld het chronisch vermoeidheidssyndroom, fibromyalgie, burnout en uitputtingsdepressie.

In dit onderzoek willen we aantonen dat EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) en Biofeedback (instrument dat de variabiliteit van je hart meet) een positieve invloed heeft op de hypervigilantie (gevoeligheid voor prikkels).

Stressgerelateerde aandoeningen komen steeds meer voor, vandaar dat er naarstig op zoek gegaan wordt naar een afdoende behandeling. Er zijn heel wat mogelijkheden qua behandeling. Men kan geneesmiddelen nemen maar men kan in sommige gevallen ook een psychosociale begeleiding opstarten. Mogelijke psychosociale behandelingen bevatten EMDR en praattherapie.

EMDR is een afkorting van Eye Movement Desensitization and Reprocessing en werd in 1989 door de Amerikaanse psychologe Francine Shapiro geïntroduceerd als een snelle en zeer effectieve behandelingsvorm bij post-traumatische stressstoornissen (PTSS). Specifiek voor EMDR is de afwisselende links- rechts stimulering van de hersenen, bijvoorbeeld via oogbewegingen. We onderzoeken het effect van EMDR binnen stressgerelateerde aandoeningen.
Langs de andere kant introduceren we ook een biofeedbacktraining waarvan verwacht wordt dat deze aan mensen leert meer controle uit te oefenen op de stressreacties van het lichaam. Uit onderzoeken is gebleken dat de variabiliteit van het hartritme één van de beste indicatoren is voor de emotionele status. De tijdsintervallen tussen hartslagen veranderen voortdurend. Ook hartritme en bloeddruk veranderen voortdurend. De ogenblikkelijke waarden worden gecontroleerd door de twee verschillende takken van het zenuwstelsel. We weten ook uit onderzoek dat we het hartritme (via een zenuw, de nervus vagus) kunnen beïnvloeden met de ademhaling. De biofeedbacktraining bestaat erin om via ademhalingstechnieken het lichaam en stressreacties onder controle te krijgen.

De onderzoekers geven u mondeling een theoretische onderbouwing op een verstaanbare manier. Wanneer u op een of ander moment vragen heeft betreffende deze theoretische onderbouwing, gelieve dan prof. Dr. Elke Van Hoof (elke.van.hoof@vub.ac.be) en Joke.vanhecke@vub.ac.be te contacteren.

Er worden vier onderzoekgroepen samengesteld. We verdelen de deelnemers willekeurig over de verschillende groepen. We kunnen u dus niet garanderen dat u in een specifieke groep zit. Als deelnemer kan men dus ook niet een specifieke groep aanvragen.

Om het effect van EMDR en Biofeedback te meten worden zowel voor als na de behandeling enkele vragenlijsten afgenomen. Tijdens de therapeutische sessies wordt ook telkens de HRV gemeten. De behandeling wordt enkel uitgevoerd door opgeleide therapeuten en gebeurt onder supervisie van Prof. dr. Elke Van Hoof. De behandeling zal bestaan uit vier sessies van ongeveer 1,5 uur en is gratis.
Deze behandeling kan gevolgd worden in Brussel (Etterbeek) en start vanaf juli 2008.

Uiteraard wordt een volledige anonimiteit van de betrokken personen verzekerd.

Om dit onderzoek te kunnen doen zijn we op zoek naar:
-Vrouwen tussen de 20-50 jaar
-Een chronische vermoeidheid die (minstens) langer dan zes maanden aanhoudt
-Er is geen aanwijsbare reden voor deze vermoeidheid (noch fysiologisch, noch psychologisch)
-De activiteiten zijn sterk verminderd (bijvoorbeeld 50 % van de dagelijkse activiteiten stop gezet)
-Een belangrijke voorwaarde is dat er GEEN trauma (PTSS) aanwezig mag zijn
-Verder is het belangrijk dat gedurende de therapie geen andere vormen van behandeling gevolgd wordt (ook geen medicamenteuze behandeling) zodat we goed de effectmeting van EMDR kunnen nagaan (duur = ongeveer 4 weken); anticonceptie is geen enkel probleem

Indien u geïnteresseerd bent om aan dit onderzoek deel te nemen, kan u ons per mail contacteren (elke.van.hoof@vub.ac.be en Joke.vanhecke@vub.ac.be). We zullen u graag te woord staan.

Vriendelijke Groeten,
Helga Peeters, Marian De wulf en Joke Vanhecke
Vrije Universiteit Brussel
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Binnen een studie naar de werkzaamheid van EMDR (Eye Movement Desensitisation and Reprocessing-www.BIPE.be) en een Biofeedback zijn we op zoek naar mensen die lijden aan stress-gerelateerde syndromen. Hieronder valt bijvoorbeeld het chronisch vermoeidheidssyndroom, fibromyalgie, burnout en uitputtingsdepressie.
Het valt te betreuren dat ME/CVS nog steeds als stress-gerelateerde aandoening benaderd wordt en op een vuilnisbelt gegooid wordt met burn-out. De klinische verschillen tussen burnout en ME/CVS zijn veel talrijker dan de gemeenschappelijke kenmerken. Meer dan 4000 studies werden gepubliceerd die lichamelijke afwijkingen aantonen op immunologisch, neurologisch en endocrinologisch vlak...kortom de enge visie van een stress-gerelateerde aandoening houdt geen stand bij deze internationale wetenschappers. Mag ik er op wijzen dat ME/CVS reeds in 1969 door de WHO geclassificeerd werd als neurologische aandoening!
Weet dat stress bij geen enkele ziekte goed doet, niet bij kanker, niet bij MS, niet bij ME...durf eens te zeggen aan een MS-patiënt dat stress aan de basis ligt (stress kan een opstoot uitlokken, maar is niet de oorzaak!)...maar door stress krijg je dus geen ME.

Stressgerelateerde aandoeningen komen steeds meer voor, vandaar dat er naarstig op zoek gegaan wordt naar een afdoende behandeling. Er zijn heel wat mogelijkheden qua behandeling. Men kan geneesmiddelen nemen maar men kan in sommige gevallen ook een psychosociale begeleiding opstarten. Mogelijke psychosociale behandelingen bevatten EMDR en praattherapie.
Het is erg achterhaald om een lichamelijke aandoening psychosociaal te gaan benaderen...MS behandelt u ook niet met een beetje praattherapie...
Bovendien is het ook erg krom om meteen behandeling toe te passen zonder de oorzaak te gaan zoeken...

Om dit onderzoek te kunnen doen zijn we op zoek naar:
-Vrouwen tussen de 20-50 jaar
-Een chronische vermoeidheid die (minstens) langer dan zes maanden aanhoudt
-Er is geen aanwijsbare reden voor deze vermoeidheid (noch fysiologisch, noch psychologisch)
-De activiteiten zijn sterk verminderd (bijvoorbeeld 50 % van de dagelijkse activiteiten stop gezet)
-Een belangrijke voorwaarde is dat er GEEN trauma (PTSS) aanwezig mag zijn
-Verder is het belangrijk dat gedurende de therapie geen andere vormen van behandeling gevolgd wordt (ook geen medicamenteuze behandeling) zodat we goed de effectmeting van EMDR kunnen nagaan (duur = ongeveer 4 weken); anticonceptie is geen enkel probleem
Het moge duidelijk zijn dat deze selectie geenszins ME/CVS-patiënten betreft, gezien er genoeg aantoonbare lichamelijke aanwijzingen zijn voor hun ziekte. Verder wil ik er op wijzen dat bij ME/CVS vermoeidheid slechts één van de symptomen is, wat niet onlogisch is bij een chronische ziekte. Maar ME/CVS is wel iets anders dan chronisch vermoeid! ME/CVS-patiënten zonder medicatie is als kanker zonder chemo, crohnpatiënten zonder remicade,.... Dus het zou beslist nefast zijn moesten ME/CVS-patiënten hun medicamenteuze behandeling moeten stopzetten.
Hoop doet leven!
Plaats reactie