Ontstekingen/infecties

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Boxertje
Actief lid

Ontstekingen/infecties

Bericht door Boxertje »

Hoi,

Ik ben even afwezig geweest door computerproblemen, gelukkig is dat opgelost ;-) Ben dus weer druk aan het lezen hier.

De ontstekingen/infecties waar men hier vaak over spreekt, zijn dat ontstekingen/infecties van velerlei aard?

En worden die dan met globaal bloedonderzoek gevonden of noet er dan uitgebreid onderzoek plaatsvinden en waaraan kun je zien dat er mogelijk ontsteking/infecties aan de gang zijn? Ik bedoel waar valt dat onder op je bloeduitlsag?

Hoop dat ik duidelijk ben want vind mezelf een beetje warrig maar weet het even niet anders te formuleren...
Vanessa
Teamlid
Contacteer:

Ontstekingen/infecties

Bericht door Vanessa »

Infecties kunnen van allerlei aard zijn, al gaat het meestal om virale infecties.
In het bloed kan men verschillende dingen zien.
Als je een acute infectie doormaakt gaan ten eerste je witte bloedcellen stijgen, en ook een waarde die men CRP noemt.
Daarnaast kan de arts specifieke kweken vragen om te zien om wélke infectie het gaat, bvb met HHV_6 of zo
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

De infecties bij ME zijn mitochondriaal aanwezig. De normale bloedonderzoeken bij een internist hoeven geen aanwijzingen te geven tot enige afwijking.

Ik deed op deze site eens een oproep naar mensen die geprobeerd hadden speciaal te vragen bij de internist naar een onderzoek naar de situatie van de Natural Killer cellen, want die zijn nogal eens flink van slag bij ME-ers en worden wel geprikt bij verdenking op kanker; maar als eruit het eerst bloedonderzoek geen afwijkingen komen, gaan ze niet door omdat ze er geen reden toe zien.

Kijk voor meer uitleg op de site van Frank Twisk. Behoorlijk ingewikkelde materie, maar echt de moeite waard.

Kenny DeMeirleir kan ze, de afwijkingen, via speciaal onderzoek aantonen en een lab. in Weert ook. Kosten zijn wel hoog hiervoor.
Melanie
Donateur
Donateur

Bericht door Melanie »

Ik heb even voor mijn eigen opgezocht wat nu het verschil is tussen ontsteking en infectie. Gezien ik RA als infectiereuma zie.

Men spreekt over een infectie als een micro-organisme, virus of parasiet in een levend wezen is binnengedrongen en daar schade aanricht. In het ergste geval kan een infectie leiden tot de dood van het geïnfecteerde individu. Het micro-organisme wordt bij een infectie ook wel het pathogeen of de ziekteverwekker genoemd.
Een infectie heeft vaak een ontsteking tot gevolg.

Ontsteking is een reactie van het lichaam op beschadiging van weefsel of op prikkels van buiten. Dit kan door een microbiologische prikkel (bacteriën, virussen, schimmels), chemisch (irriterende stoffen enz.), fysisch (hitte, ioniserende straling, UV-straling etc.) maar ook het gevolg zijn van een auto-immuun reactie van het lichaam zoals onder meer bij reuma kan voorkomen. Een ontsteking heeft als doel het verwijderen van het schadelijke agens en het herstellen van de schade.
Er bestaat wel eens de neiging om ontsteking en infectie door elkaar te halen, maar niet alle infecties gaan gepaard met ontsteking en lang niet alle ontstekingen worden veroorzaakt door infectie.
Plaats reactie