Slapen jullie ook s´middags?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Meral
Actief lid

Bericht door Meral »

Vraag me af of iemand eigenlijk slaappillen gebruikt? Ik zelf niet, heb ze wel eens gehad maar dan moet je kiezen, een inslaper of een doorslaper, dan denk ik euhhh allebei? Maar ben bang dat ik er dan niet meer vanaf kom als ik eenmaal begin, denk soms wel eens zou wel fijn zijn voor als ik echt heel een nacht wakker lig, dat gebeurt ook, dan is het net of ik te moe ben geworden en mijn lichaam denkt ok je moet wakker blijven, dan kom ik echt niet in slaap, dan blijft er iets in mijn hoofd klaarwakker terwijl ik tegelijk heel ver weg zak, en al half droom maar val niet echt weg, zie elke minuut op de klok bij wijze van
Jazzie
Gevorderd lid

Bericht door Jazzie »

Esmeralda schreef:Vraag me af of iemand eigenlijk slaappillen gebruikt? Ik zelf niet, heb ze wel eens gehad maar dan moet je kiezen, een inslaper of een doorslaper, dan denk ik euhhh allebei?
Ik heb als inslaper wel een tijdje melatonine (= een lichaamseigen slaaphormoon) gebruikt. Onder begeleiding van een neuroloog.
Er zijn nog wel wat topics over melatonine te vinden op dit forum, mocht je er meer over willen weten.
Meral
Actief lid

Bericht door Meral »

ik zal die topics eens lezen dan...dank je wel alvast!
Gast

Bericht door Gast »

Ja, hallo, hier heb ik ook last van, maar slapppillen durf ik ook niet aan, omdat ik ook al veel pijnstilling heb, om nog een leefbaar leven te houden, ondanks dat ik wel gemeiddeld 20 uur op bed lig, sinds sept. 2006. groetjes, elli. :P
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Helaas heb ik sinds een maandje weer middagdutjes nodig, was er eigenlijk al weer een tijdje vanaf :oops:
Maar ik heb het echt weer nodig, net om dat beetje energie weer op te laden, om b.v. even te koken. Maar daarna is het ook weer op.
Het is ook heel erg wisselend, maar de laatste tijd heb ik het weer dagelijks nodig.
orchidee
Actief lid

Bericht door orchidee »

hallo,
Door een extreem chaotisch slaappatroon (de klachten die ik jaren had en die dus cvs bleken te zijn!) slik ik wel veel slaapmiddelen
Xanax 1 mg+loramet 2 mg + 1 à 2 zolpidem
Met akkoord van mijn cvs arts.
Hij vind het beter die pillen te slikken dan hele dagen niet te slapen.
Slaap soms 2 dagen en soms dagen niet.
Groetjes,
Dirk
PS : nooit middagdutjes;als ik wakker ben dan blijf ik wakker maar wel vaak geen fut om uit de zetel te komen
reintje
Actief lid

Bericht door reintje »

slapen doe ik erg slecht maar als het even gaat doe ik geen middagdutje. als het echt niet meer gaat, tja dan blijft er weinig anders over dan maar in mijn bedje te kruipen.
Ik heb wel een keer een paar slaappillen gekregen met het idee om 1x per week een nachtje door te slapen. Dat was wel lekker en dat wil ik eigenlijk wel weer gaan vragen bij de arts. Dus vooral voor of na een erg drukke dag en gewoon zo nu en dan bijtanken. maar vooral niet te vaak ivm verslaving en gewenning.
Reintje
Lijda
Gevorderd lid

Bericht door Lijda »

Ik zou zeker voor de mensen die s'nachts slecht slapen of niet in slaap vallen, slaapmedicatie nemen.
Slaap is wel het meest belangrijker wat ME/CVS patienten nodig hebben.

Er is ook slaapmedicatie die niet verslavend is. Zoals zoplicon. Dat is een inslaper.
Maar geen slaapmedicatie nemen zoals nitrazepam etc.

Waar ik mij de laaste tijd aan ergerde was dat ik 9 a 12 per nacht sliep en nog ni fit wakker worden.
En dat niet fit wakker worden heeft niets met ritme te maken.
Althans niet bij mij.
dullegreet
Actief lid

Bericht door dullegreet »

ik nam voor ik ziek werd slaappillen, op een bepaald moment zelfs een combinatie van 3, inslaper, doorslaper etc, maar niets hielp. ik sliep amper 2 à 3 u per nacht.
omdat ik naar het slaaplabo moest heb ik die moeten afbouwen, alleen remergon, een slaapregulator mocht ik voortnemen.
aangezien die slaappillen toch niets hielpen ben ik ze na het slaaplabo niet terug beginnen nemen, eens afgekickt blijft afgekickt vond ik. Ik nam ook zopiclone, wat volgens mij toch wel verslavend is hoor.
Mijn slaap heeft zich vanzelf redelijk hersteld maar echt prima zal hij wel nooit meer worden. Heel sporadisch, als ik dagen slecht geslapen heb, durf ik nog eens een halve zopiclone nemen, maar nadien heb ik er altijd spijt van. Ik ben dan mottig en misselijk de dag nadien en tot niets in staat. dus beter moe zonder pillen en ook tot niets in staat vind ik.

nu neem ik nog 15 mg remergon, wat in hoge dosis een antidepressivum, in lage dosis, een slaapregulator. het verbetert de kwaliteit van je slaap, maar je slaapt er dus niet van in, zoals bij een slaappil. het werkt maar na zo'n anderhalf uur en zolang lig ik meestal ook wakker.

de psychiater van het slaaplabo vond remergon absoluut te verkiezen boven slaappillen gezien die gewenning geven en je er steeds meer van moet nemen om nog een beetje slaap te halen. en op den duur slaap je er ook niet meer van.

volgens mij zijn slaappillen echt niet aan te raden, ik was er in elk geval niet goed van en de kwaliteit van je slaap is er ook niet goed van.
plassterk
Donateur
Donateur

Bericht door plassterk »

@macm,

ik werk in de ochtend 3 uur, dus dat eerste dutje val ik meestal gelijk in slaap als ik terugkom van werk. De tweede slaap ik alleen als ik me heel erg moe voel.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Peet
Beginner

Bericht door Peet »

Ik probeer het middagdutje het liefst over te slaan, maar het is maar zelden dat het lukt...
Als ik niet slaap 's middags lijkt het rond een uur of 17:00 alsof ik straalbezopen ben (zwalkend lopen, brabbelend spreken)!

Ik ga meestal om 22:30 naar bed en val direct in een diepe slaap, tot de volgende ochtend en ik om 7:00 wederom niet uitgerust wakker word...

Heel af en toe heb ik er wel eens een nachtje bij zitten waarbij alles lijkt alsof ik slaap (ogen dichtgeplakt, stabiele ademhaling, enz., ...) maar toch denk ik dan tijdens het slapen "... ik slaap niet..." en als je kunt denken tijdens je slaap, dan slaap je niet...
Verwarrend he? :-k
Groetjes, Peet

I’ve been up and down and over and out
And I know one thing:
Each time I find myself flat on my face,
I pick myself up and get back in the race...
- That's Life by Frank Sinatra -
Katelin
Beginner

Bericht door Katelin »

Over het algemeen ben ik na een uur of 4 uitgeteld (ik sta rond half 9 op) en dan ga ik op de bank liggen rusten. Ik slaap dan niet, dat lukt niet ook al zou ik willen. 's Avonds lig ik tegen 11 uur in bed. Dit ritme is voor mij het beste zo heb ik gemerkt.
Ik heb vaak last van slapeloosheid en slechte nachten. In het verleden knapte ik in zo'n periode zo ver af (uitgeput, depressief..) dat ik tegenwoordig probeer dat niet meer zover te laten komen. Dit doe ik dmv regelmatig een slaappil, Zolpidem, en dat werkt prima. Ik heb maar een halve nodig om een vrij goede nacht te hebben, en heb geen last van bijwerkingen.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

@Peet: ook ik heb dit vaker, dat het lijkt alsof ik slaap. Ik noem het dan oppervlakkige slaap. Het lijkt alsof het bewustzijn wakker ligt.
Ook nog steeds middagdutjes nodig, om 4 uur ben ik echt helemaal op en moet dan rusten.
truus73
Gevorderd lid

Bericht door truus73 »

Als ik 's middags niet naar bed ga dan red ik het niet.
Slaap heel wisselend. De ene keer bijna bewusteloos zo diep.
En een andere keer om de klipklap wakker.
Verder maakt het niet uit hoe ik slaap, ik wordt moe wakker.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Uitgerust ben ik ook nooit van een nacht slapen.....
Plaats reactie