Chronische slaapproblemen aan te pakken met Zolpidem
Moderator: Moderators
Chronische slaapproblemen aan te pakken met Zolpidem
http://www.nu.nl/news/1374810/151/rss/C ... akken.html
Chronische slaapproblemen aan te pakken
Uitgegeven: 2 januari 2008 11:36
Mensen met chronische slaapproblemen blijken goed te reageren op een kortdurende behandeling met Zolpidem. Zelfs na het stoppen van de behandeling kunnen zij de slaap beter vatten.
Dat blijkt uit onderzoek onder 1018 mensen met insomnia: chronische inslaapproblemen. De patiënten kregen een half jaar lang bijna elke dag een dosis van 12,5 milligram Zolpidem, een slaapmiddel. Al na twaalf weken bleek dat bijna 90 procent ook zonder het middel weer in slaap kon komen.
Volgens de onderzoekers kan Zolpidem drie maanden lang gebruikt worden als zo-nodig medicijn; mensen met chronische slaapproblemen hebben hier veel baat bij. Zij slapen beter, zijn de dag erna fitter en kunnen zich beter concentreren.
Ook na het stoppen van de medicatie blijven de voordelen aanhouden, zo laat het onderzoek zien. Verslavingsverschijnselen kwamen in het onderzoek niet opvallend veel voor: de patiënten bleven de Zolpidem vooral nemen als het echt nodig was en niet uit voorzorg.
Het onderzoek is gedaan door de Britse Duke University.
Chronische slaapproblemen aan te pakken
Uitgegeven: 2 januari 2008 11:36
Mensen met chronische slaapproblemen blijken goed te reageren op een kortdurende behandeling met Zolpidem. Zelfs na het stoppen van de behandeling kunnen zij de slaap beter vatten.
Dat blijkt uit onderzoek onder 1018 mensen met insomnia: chronische inslaapproblemen. De patiënten kregen een half jaar lang bijna elke dag een dosis van 12,5 milligram Zolpidem, een slaapmiddel. Al na twaalf weken bleek dat bijna 90 procent ook zonder het middel weer in slaap kon komen.
Volgens de onderzoekers kan Zolpidem drie maanden lang gebruikt worden als zo-nodig medicijn; mensen met chronische slaapproblemen hebben hier veel baat bij. Zij slapen beter, zijn de dag erna fitter en kunnen zich beter concentreren.
Ook na het stoppen van de medicatie blijven de voordelen aanhouden, zo laat het onderzoek zien. Verslavingsverschijnselen kwamen in het onderzoek niet opvallend veel voor: de patiënten bleven de Zolpidem vooral nemen als het echt nodig was en niet uit voorzorg.
Het onderzoek is gedaan door de Britse Duke University.
Is een hoop geleuter,en zeker voor wat betreft ME patienten.
zolpidem is zeer goed voor mensen die tijdelijke inslaapproblemen hebben
oa door piekeren....
Echte insomnia zijn er slechts tijdelijk mee gebaat en hebben vaak ook een doorslaper nodig zoals vb loramet.
Ook een antiangstmiddel zoals xanax kan helpen omdat het je kalmeert.
Ook reageren velen goed op Trazolan (alhoewel het een AD is)
Lees dat vele ME slaapmedicatie wisselen dus 1 maand produkt x en dan 1 maand produkt y om afhankelijkheid tegen te gaan.
Stel mij vragen bij bovenvermeld onderzoek.
zolpidem is zeer goed voor mensen die tijdelijke inslaapproblemen hebben
oa door piekeren....
Echte insomnia zijn er slechts tijdelijk mee gebaat en hebben vaak ook een doorslaper nodig zoals vb loramet.
Ook een antiangstmiddel zoals xanax kan helpen omdat het je kalmeert.
Ook reageren velen goed op Trazolan (alhoewel het een AD is)
Lees dat vele ME slaapmedicatie wisselen dus 1 maand produkt x en dan 1 maand produkt y om afhankelijkheid tegen te gaan.
Stel mij vragen bij bovenvermeld onderzoek.
Ik gebruik al 6 jaar Zolpidem , als het nodig is. Blijkbaar ben ik een van die weinige mensen die niet afhankelijk worden, of bij wie het na een tijdje niet meer werkt. Soms zijn er weken dat ik gewoon kan slapen, en soms lukt dat helemaal niet. Dan neem ik dus een halve Zolpidem (in plaats van de aanbevolen dosering van een hele) en slaap daar een aantal uren op. Dit kan ik rustig een week (of soms zelfs twee) achter elkaar zo doen en dan niet meer. Ik heb nog nooit onttrekkingsverschijnselen gehad. Heb ook geen last van bijwerkingen. Voor mij is het een van de weinige dingen die werken qua medicatie en ik ben daar erg blij om. In het verleden heb ik ook wel eens Diazepam/Valium gehad maar dat zorgde voor zoveel sufheid de volgende dag, zelfs na inname van bv 3 mg !
Ik gebruik ook sinds een jaar Zolpidem, ook een halve.
Ik zie dit zeker niet als een behandeling, maar als een welkom hulpmiddel.
Vroeger lag ik uren wakker, en o wee als ik 's nachts moest opstaan voor de kinderen want dan lag ik weer een eeuwigheid wakker.
Zolpidem helpt mij om sneller in slaap te vallen, en ik slaap ook beter door (hoor het meestal niet eens als mijn man weer eens naar onze dochter moet).
Dit voorjaar heb ik ook zonder probleem kunnen stoppen met Zolpidem, en sliep ik voor het eerst in jaren weer uit mezelf vlot in (ik had toen ook relatief goede periodes in 't algemeen). De laatste weken neem ik weer vaker Zolpidem. Maar ik heb er ook nog nooit afkickverschijnselen van gehad.
Voor mij is het een aanrader voor slechte slapers!
Ik zie dit zeker niet als een behandeling, maar als een welkom hulpmiddel.
Vroeger lag ik uren wakker, en o wee als ik 's nachts moest opstaan voor de kinderen want dan lag ik weer een eeuwigheid wakker.
Zolpidem helpt mij om sneller in slaap te vallen, en ik slaap ook beter door (hoor het meestal niet eens als mijn man weer eens naar onze dochter moet).
Dit voorjaar heb ik ook zonder probleem kunnen stoppen met Zolpidem, en sliep ik voor het eerst in jaren weer uit mezelf vlot in (ik had toen ook relatief goede periodes in 't algemeen). De laatste weken neem ik weer vaker Zolpidem. Maar ik heb er ook nog nooit afkickverschijnselen van gehad.
Voor mij is het een aanrader voor slechte slapers!
Ik ging hallucineren van Zolpidem! En niet zo'n beetje ook! Kan ook wel met mijn lage gewicht te maken hebben. Waarschijnlijk waren ze te zwaar voor mijn 44 kilootjes. Ik heb nu het merk Nitrazepam als slaapmiddel. Net als de reacties hierboven gebruik ik ze af en toe. Merk wel dat als ik ze heel vaak gebruik de werking minder wordt, maar als ik dan weer paar dagen stop, maar ik er weer de nodige uurtjes op! ben er super blij mee dat ik deze slaapmedicatie zonder problemen krijg van mijn huisarts!
Hoe licht/ zwaar zijn deze medicijnen eigenlijk?
In principe probeer ik zo weinig mogelijk medicijnen te gebruiken (net anti depressiva aan het afbouwen) maar vooral de laatste tijd is het hele slaapgebeuren bij mij een hel.
Het word echt met de nacht erger...
Zijn er ook homeopatische middelen met ongeveer hetzelfde resultaat?
In principe probeer ik zo weinig mogelijk medicijnen te gebruiken (net anti depressiva aan het afbouwen) maar vooral de laatste tijd is het hele slaapgebeuren bij mij een hel.
Het word echt met de nacht erger...
Zijn er ook homeopatische middelen met ongeveer hetzelfde resultaat?
Ik heb onlangs eens 3 nachten met een armband geslapen die registreert hoe lang je werkelijk slaapt. Ik ben heel hard geschrokken van de resultaten. Blijkt dat ik gemiddeld maar 5h per nacht slaap. Ik slaap heel moeilijk in en word heel veel wakker. Ik mag geen slaapmedicatie nemen omdat ik problemen heb met mijn lever. Nu neem ik Circadin (Melatonine). Hopelijk helpt het toch een beetje.
@yarwen ik neem nu een jaar melatonine, 3mg voor het slapen en mijn slaappatroon is eigenlijk net zoals het vroeger was .Ik kan toch ongeveer 7 a 8 uur slapen. Ik word nog wel eens wakker maar heti is niets meer in verglijking met daarvoor (veel wakker en niet inslapen) Ik hoop dat het voor jou even goed helpt.
Groetjes Nele
Groetjes Nele
Nitrazepam zou absoluut niet verboden moeten worden!!!! Die dingen zorgen ervoor dat ik af en toe een dag WEL leef!!! Door toxische stoffen in mijn lichaam kom ik noot in een herstellende (REM) slaap. Tuurlijk is nitrazepam verslavend.. Maar naast dat een arts die voorschrijft moet je zelf ook je hersens gebruiken.. Als ik ze 2 weken aansluitend zou sliken werken ze niet meer.. Daarom slik ik er 1,5 tot 2 per week. Ze zorgen ze er mooi wel voor dat ik tenminste nog eens een half dagje zelf voor mijn zoontje kan zorgen.. Ik ben er dan ook superblij mee dat mijn huisarts me met mijn slaapprobleem WEL serieus neemt! Al die inslaapmiddelen werken namelijk niet bij CVS.. alleen de echte doorslaapmiddelen! Maar nee, met melatonine of homeopatische middelen zul je nooit het resultaat krijgen van wat deze slaapmedicatie met je doet.. Als je met je arts een afspraak maakt hoeveel pillen je krijgt per week heb je het zelf in de hand dat je niet volledig verslaafd raakt en meer en meer wilt.. Ik krijg er 6 per 3 weken.. Nooit meer, maar ook niet minder..