Bij wie begonnen de klachten met een burn-out?

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

@Sassy: mijn blindedarm is toen id. verwijderd, maar zeker weten deden ze het niet. Ik was vooraf flink ziek, koorts, rare hevige buikpuin rond de navel en de bezinking wees op een ontsteking. Ben toen ook bij de gynecoloog geweest voor onderzoek, alles inorde. Uiteindelijk hebben ze geopereerd met een gewone snede. Ze hebben toen moeten zoeken naar de blindedarm, zat flink verstopt. Maar of het dit nu was?????? Hij was beginnend ontstoken.
Daarna ben ik niet meer de oude geworden, alhoewel ik al eerder flink overbelast was.
@Guido: De burn-out was ik toen aan het ontwikkelen, was toen zwaar overspannen en ook lichamelijk ziek.
Jaren later, na constante overbelasting, bleek het een burn-out te zijn. Er kwam een depressie overheen. En ik kreeg een psychisch stempeltje.
Ik vermoed dat het een combinatie van was. Of toch een burn-out door lichamelijk aandoeningen en maar door blijven gaan.
@Assepoester: niet iedereen hier heeft een diagnose. Ik had ook wel eens eerder aan ME/CVS gedacht, maar nooit verder gedacht doordat mij h.a. eerder aan andere dingen dacht. Het werd allemaal op mijn jeugdtrauma gegooid.
GeaK
Actief lid
Contacteer:

Bericht door GeaK »

Bij mij ging het als volgt. Ik had al een paar jaar overgangsklachten (veel te vroeg, was 37 toen heb begon) en kreeg daarbij een virusinfectie. Ik die nooit ziek was en zeker nooit koorts had, was ineens erg ziek met hoge koorts. Daarna ontwikkelden mijn overgangsklachten zich in toenemende mate, had overal last van en kreeg daarbij een burn-out. Dat dacht ik toen, was waarschijnlijk al ME/CVS. Na een dik jaar ziek thuis zijn, ben ik weer langzamerhand begonnen te werken, maar was steeds na 1 of 2 dagen al weer compleet op. Maar ja, ik moest door vond ik. In de 4 jaar die volgden heb ik me heel veel ziek gemeld, vooral omdat ik het fysiek niet meer trok. Veel keelpijnen gehad, maar vooral ontzettend moe. Tot 2 jaar geleden. Toen ik me voor de zoveelste keer dat jaar ziek meldde bij mijn werkgever vond ik het wel welletjes en besloot ik dat het tijd werd dat ik nader onderzocht zou worden. Met als gevolg dat ik vorig jaar de diagnose: ME/CVS kreeg. Niet een diagnose waar je direct blij van wordt, maar wel eentje waarmee ik nu m'n leven weer op de rails probeer te zetten.
Dus... was de burn-out nu een burn-out, of was dat het allereerste teken van ME. Ik denk het laatste.
Dit wordt een hele mooie dag!
sassy
Actief lid

Bericht door sassy »

ik heb wel vaker gehoord dat mensen cvs oplopen na een operatie ...
maar kan natuurlijk net zo goed van een burn out zijn dat heb ik ook vaker gehoord (volgens die mensen dan niet volgens de dokter mijn arts beweert nog steeds dat het niet van een operatie kwam terwijl ik nooit meer de oude ben geworden)
Life isn't about the breaths we take, it's about the moments that take our breath away.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Tja, een narcose brengt ook veel teweeg in het lichaam......
Vanessa
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Vanessa »

Hm; dit is een beetje een verwarrende vraag. CVS/ME en burn-out zijn immers twee totaal verschillende zaken. Straffer nog: ME kan niet door een burn-out worden veroorzaakt. Mag ik ervan uitgaan dat je in die periode ook nog iets anders meemaakte? Want anders denk ik dat er iets niet klopt. Met de stelling dat je CVS kreeg door een burn-out ga je trouwens pijnlijke reacties ontlokken, we strijden er immers voor om te bewijzen dat die twee niets, maar dan ook niets met elkaar te maken hebben...
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
truus73
Gevorderd lid

Bericht door truus73 »

@cvs-online idd zijn ME/CVS en burn-out twee toaal verschillende zaken.

Maar als je lichamelijke conditie door een burn-out of uitputting verzwakt is gaat je afweersysteem volgens mij ook op een laag pitje werken.
En daardoor kunnen dan weer allerlei ontstekingen ontstaan.
En dan is de kettingreactie in werking gezet.
GeaK
Actief lid
Contacteer:

Bericht door GeaK »

@truus73

Mee eens
Dit wordt een hele mooie dag!
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Klopt, maar zoals Hennie schreef, kan het ook zo zijn dat er een burn-out ontstaat terwijl je al ME hebt.
@cvs-online: zoals Truus schrijft; je bent totaal uitgeput, niet alleen geestelijk, maar ook LICHAMELIJK. Processen functioneren niet goed in het lichaam. Waarom zou dit dan niet een uitlokker kunnen zijn van CVS/ME? Bij een lichamelijke ziekte zijn ook processen verstoord en dit kan ME/CVS veroorzaken. Dus ik zie zeer zekers een link met CVS/ME.
Ik zeg absoluut niet dat ME/CVS psychisch is!!!!! Een burn-out hoeft ook niet altijd van psychische aard te zijn!!!! Ook na een zware operatie of ziekte kun je een burn-out krijgen. Een burn-out komt niet altijd teweeg door te hard werken hoor. Maar ok, dan heeft het weer een andere naampje, maar het komt op hetzelfde neer.
Ik schreef ook al eerder, het is mij niet duidelijk of ik eerst een burn-out had, of dat er toch al sprake was ME en dat de burn-out is ontstaan, door maar gewoon door te gaan.
Maar ik denk, dat het me steeds meer duidelijk wordt, dat er toch eerst ME was en ik door jaren maar door blijven gaan, een burn-out erbij heb gekregen.
En een fijt is, dat artsen het verschil vaak niet zien met ME/CVS. Vaak beginnen ze dan onterecht bij het psychische verhaaltje, terwijl er diep onder ME/CVS verscholen ligt! Dit is tenminste mijn ervaring geweest.
Maar helaas zal ik nooit kunnen bewijzen dat de ME al aanwezig was, voordat ik een burn-out kreeg. En blijft de burn-out een trigger in het krijgen van ME/CVS.
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

ik denk niet dat je ME CVS na een narcose krijg en ook niet na een burnout
ik weet dat ik ME CVS kreeg na een een buikoperatie maar in die periode had ik ook een zware griep en een beroerte
maar daar durf ik weinig zinnigs over te zeggen
ik had wel een hele moeilijke periode vooraf
mijn man astma, kinderen steeds ziek en een huil baby
terwijl ik nog een kind van anderhalf had en een een van 8jaar
en steeds met mijn kinderen ziekenhuis in en uit ging
maar ik kon het toen wel aan dus geen burnout
volgens mij door hoge koorts en die beroerte kreeg ik ME
Vanessa
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Vanessa »

Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn met de twee aan mekaar te linken. Misschien is het wel andersom en kreeg je burn-outklachten na je CVS?
Het is zeker en vast waar dat je een trigger nodig hebt voor de CVS/ME, maar meestal betreft het hier een virale infectie, een ongeval met hersentrauma (whiplash, ...).
Je immuniteit kan inderdaad door stressklachten ondermijnt worden, waarna je makkelijker een virusinfectie oploopt, maar het is dan wel het virus, en NIET de burn-out die de trigger zijn...

truus73
Gevorderd lid

Bericht door truus73 »

@cvs-online zo bedoel ik het ook. Ik zeg niet dat een burn-out de oorzaak is.
Maar een vrij onschuldig virusje gevolgd door een burn-out. Best mogelijk.
Vanessa
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Vanessa »

Het is een wetenschappelijk feit dat stress een invloed heeft op je lichaam én op je immuniteit. Ik geloof dus best dat een burn-out er iets mee te maken kan hebben, maar dan inderdaad in die zin van: door een burn-out een sterk onderdrukte immuniteit en zo de bal aan het rollen.
Al weet ik wel niet in welke mate een burn-out in sé effect heeft op de immuniteit, dat ga ik straks effe opzoeken

Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

@cvs-online: als je goed had gelezen, dan schreef ik ook dat een burn-out best veroozaakt kan worden door het hebben van ME/CVS.
Alleen kan niemand dit met zekerheid zeggen, wat bij mij nu eerst was. Ik weet het zelf niet, laat staan een arts. Ik heb het dus over mijn situatie.
Ik weet wel met zekerheid te zeggen, dat er toen der tijd heel veel aan de hand was, een trauma, angina, blindedarmontsteking, eczeem, een burn-out etc.
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

je kunt als je ME CVS heb wel in een stress situatie komen
logisch toch als je zoveel dokters afloopt en steeds zieker word, en al dat onbegrip daar krijg een gezond mens al een burnout van en stress
en dat bedoelt vanessa
Vanessa
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Vanessa »

Inderdaad Alie, maar ja, k zal het wel verkeerd gelezen hebben :shock:
Mijn punt is dat je de oorzaak van je CVS dan eerder moet zoeken in het trauma, de angina (duidelijke infectieaanwezigheid), appendicitis, ...

Gesloten