Iemand ervaring met graded activity?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
robin123
Actief lid

Iemand ervaring met graded activity?

Bericht door robin123 »

Ik ben door de huisarts doorverwezen naar een ergotherapeut. Die moet met mij aan de gang met een haalbare dagindeling.
In plaats daarvan komt ergo aanzetten met graded activity. Het houdt in dat je 1 activiteit kiest en dan bij die activiteit tot je grens gaan. Vanaf daar elke keer uitbreiden tot net over je grens (oprekken).

Pacing ken ik en is ook iets wat realistischer dan de graded activity en een vaste dagindeling (HA).
En volgens de ergo is het te vergelijken met pacing, maar ze kan het niet beargumenteren.

Maar heeft iemand ooit gehoord van graded activity of het gedaan? En, zo ja, wat zijn je ervaringen? Ik ben echt heel benieuwd.
luipaardje
Actief lid

Re: Iemand ervaring met graded activity?

Bericht door luipaardje »

Volgens mij is het bij pacing juist niet de bedoeling over je grens te gaan.

Wat je ergotherapeut van plan is klinkt als graded excercise. Daarbij blijf je activiteiten opbouwen ook als je lichaam aangeeft dat het niet gaat.
Vraag vooraf wat ze van plan is. Blijven opbouwen ondanks signalen van je lichaam dat het te veel is is niet goed. Als ze wil gaan tot net boven de grens en dan stoppen met opbouwen om te zien wat je lichaam doet zou je het kunnen overwegen.
Plaats reactie