ME en MS klachten komen overeen?
Moderator: Moderators
bij ms heb je littekens op je hersenen, en een afwijking in de ruggenmerg.Shavonne schreef:En daar moet je ook weer geluk mee hebben. Ik ging naar een neuroloog en die vond een lichamelijk onderzoek wel voldoende, daar ik ook al bij een internist bezig was......dus ik ga er maar vanuit dat er geen sprake is van MS. Al twijfel ik er ook wel eens aan, daar ik de laatste tijd echt pijnaanvallen heb.
Bij MS is er een zeer kenmerkend probleem en dat is problemen met de ogen door ontstoken ogen.
ms-ers hebben een aanval waarvan ze eigenlijk altijd zweten meestal ook BRAKEN op de grond liggen dit komt door een ontsteking in hun hersenen.
als jij nooit zo van het 1 op het ander momment op de grond heb gelegen is dr ook niks te zien op de scan en is de kans klein dat je het hebt.
buiten weinig energie hebben de meeste ms patienten ook slik problemen en verergen hun klachten bij stress .
Ook hele simpele zaken kunnen een aanwijzing zijn voor de diagnose. Heb je bijvoorbeeld last van het reflex van Babinski. Dat is een afwijkende voetzoolreflex, waarbij de grote teen zich bij het strijken onder de voetzool omhoog beweegt in plaats van naar beneden.(misschien heeft de arts dat gedaan bij je onderzoek)
maar dan krijg je waarschijn alleen de diagnose waarschijnlijke ms.
(Aan de hand van klachten en afwijkingen of door hulponderzoek, moet méér dan één afwijkende plaats (laesie) in hersenen of ruggenmerg aangetoond worden en moeten er over de tijd afwijkingen bijkomen;
De ziekte moet gepaard gaan met ups en downs of moet gedurende meer dan een jaar geleidelijk zijn verergerd;
Er mogen geen andere ziekten zijn die de klachen beter kunnen verklaren dan MS. ) aan ms kan je niet doodgaan aan de gevolgen echter wel.
de meeste ms-ers hebben een heel heel laag afweersysteem.
ff wat feitjes:
De meeste mensen krijgen de diagnose MS als ze tussen de 20 en 40 jaar oud zijn.
Mensen jonger dan 12 en ouder dan 55 jaar horen zelden de diagnose MS
16.000 mensen in Nederland hebben multiple sclerose.
2,5 miljoen mensen in de wereld hebben multiple sclerose
Lang niet iedereen die MS krijgt zal een rolstoel nodig hebben.
verder hoorde ik nog iemand over interferon?
ik zou heel goed nadenken voor dat ik dat spul zou gaan spuiten tenslotte is de kans zeer aanwezig dat als dr een medicijn tegen ms komt dat dat niet werkt omdat je iets spuit of slikt.bovendien is nog niet duidelijk wat de gevolgen zijn van langdurig gebruik voor de rest van je gezondheid en ze hebben iedere keer een andere "oplossing" voor mensen met ms
er is nog niks wat bewezen zou helpen.
dus ik ben allang blij dat ik het nie heb en ik hoop dat niemand het hier heeft ook. het komt soms weleens voor dat iemand ipv cvs ms blijkt te hebben maar bij mij weten niet vaak en andersom komt het ook weleens voor. ik denk niet dat omdat je geen mri hebt gehad je je zorgen hoeft te maken en als je twijfekt kan je hem als nog aanvragen toch?
Life isn't about the breaths we take, it's about the moments that take our breath away.
MS heeft verschillende belopen. Het komt ook in minder ergere vormen voor!
Ik heb zelf ook MS patiënten verzorgd. Er waren patiënten die er echt erg aan toe waren, die amper nog met hun ogen ja of nee konden zeggen en bedlegerig waren. En ik heb ook patiënten verzorgd die nog geheel zelfstandig waren!
Helaas wordt vaak helemaal geen scan gemaakt bij de klachten die wij hebben, althans ik heb er nooit één gehad. Alleen een lichamelijk onderzoek bij de neuroloog, verder niets.
Mijn moeder blijkt MS te hebben. Ik heb al 14 jaar geen contact meer met haar, dus ik weet verder ook niets over haar verloop, maar ze zou nog gewoon rondlopen.......
Ik heb zelf ook MS patiënten verzorgd. Er waren patiënten die er echt erg aan toe waren, die amper nog met hun ogen ja of nee konden zeggen en bedlegerig waren. En ik heb ook patiënten verzorgd die nog geheel zelfstandig waren!
Helaas wordt vaak helemaal geen scan gemaakt bij de klachten die wij hebben, althans ik heb er nooit één gehad. Alleen een lichamelijk onderzoek bij de neuroloog, verder niets.
Mijn moeder blijkt MS te hebben. Ik heb al 14 jaar geen contact meer met haar, dus ik weet verder ook niets over haar verloop, maar ze zou nog gewoon rondlopen.......
ik heb ook geen m s
maar wel lidtekens sassy en ik heb dus ook een lumbaal punctie gehad twee keer zelfs
je kunt het ook aan bepaalde dna zien
en ik heb diverse scans gehad
maar er moet toch wel andere onderzoeken gedaan worden wil je bewijzen dat het m,s is ,ik loop nu weer bij een neuroloog en die is ook weer op zoek of het dat niet is
maar wel lidtekens sassy en ik heb dus ook een lumbaal punctie gehad twee keer zelfs
je kunt het ook aan bepaalde dna zien
en ik heb diverse scans gehad
maar er moet toch wel andere onderzoeken gedaan worden wil je bewijzen dat het m,s is ,ik loop nu weer bij een neuroloog en die is ook weer op zoek of het dat niet is
- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
Zweetaanvallen, verergering bij stress en de Babinski-reflex zijn ook bij ME bekend.sassy schreef:ms-ers hebben een aanval waarvan ze eigenlijk altijd zweten meestal ook BRAKEN op de grond liggen dit komt door een ontsteking in hun hersenen.
als jij nooit zo van het 1 op het ander momment op de grond heb gelegen is dr ook niks te zien op de scan en is de kans klein dat je het hebt.
buiten weinig energie hebben de meeste ms patienten ook slik problemen en verergen hun klachten bij stress.
Ook hele simpele zaken kunnen een aanwijzing zijn voor de diagnose. Heb je bijvoorbeeld last van het reflex van Babinski. Dat is een afwijkende voetzoolreflex, waarbij de grote teen zich bij het strijken onder de voetzool omhoog beweegt in plaats van naar beneden.(misschien heeft de arts dat gedaan bij je onderzoek)
maar dan krijg je waarschijn alleen de diagnose waarschijnlijke ms.
Groetjes,
Guido
dan zullen ze bij jullie ook een mri en een ruggenprik hebben gedaan.
De diagnose MS is ook moeilijk, want de klachten van mensen met MS kunnen veel van elkaar verschillen. MS begint bijvoorbeeld vaak met een oogzenuwontsteking. Maar lang niet iedereen met een oogzenuwontsteking krijgt later MS. Wel zijn er tegenwoordig hulponderzoeken om de diagnose te vereenvoudigen, zoals magnetic resonance imaging (MRI) en onderzoek van het ruggenmergvocht.
Ook hele simpele zaken kunnen een aanwijzing zijn voor de diagnose. Heb je bijvoorbeeld last van het reflex van Babinski. Dat is een afwijkende voetzoolreflex, waarbij de grote teen zich bij het strijken onder de voetzool omhoog beweegt in plaats van naar beneden
De arts hanteert onder meer de volgende regels om de diagnose MS te stellen:
Aan de hand van klachten en afwijkingen of door hulponderzoek, moet méér dan één afwijkende plaats (laesie) in hersenen of ruggenmerg aangetoond worden en moeten er over de tijd afwijkingen bijkomen;
De ziekte moet gepaard gaan met ups en downs of moet gedurende meer dan een jaar geleidelijk zijn verergerd;
Er mogen geen andere ziekten zijn die de klachen beter kunnen verklaren dan MS.
bron : http://www.msweb.nl/index.php?content=c ... 3&symbol=1
De diagnose MS is ook moeilijk, want de klachten van mensen met MS kunnen veel van elkaar verschillen. MS begint bijvoorbeeld vaak met een oogzenuwontsteking. Maar lang niet iedereen met een oogzenuwontsteking krijgt later MS. Wel zijn er tegenwoordig hulponderzoeken om de diagnose te vereenvoudigen, zoals magnetic resonance imaging (MRI) en onderzoek van het ruggenmergvocht.
Ook hele simpele zaken kunnen een aanwijzing zijn voor de diagnose. Heb je bijvoorbeeld last van het reflex van Babinski. Dat is een afwijkende voetzoolreflex, waarbij de grote teen zich bij het strijken onder de voetzool omhoog beweegt in plaats van naar beneden
De arts hanteert onder meer de volgende regels om de diagnose MS te stellen:
Aan de hand van klachten en afwijkingen of door hulponderzoek, moet méér dan één afwijkende plaats (laesie) in hersenen of ruggenmerg aangetoond worden en moeten er over de tijd afwijkingen bijkomen;
Er mogen geen andere ziekten zijn die de klachen beter kunnen verklaren dan MS.
bron : http://www.msweb.nl/index.php?content=c ... 3&symbol=1
Life isn't about the breaths we take, it's about the moments that take our breath away.