@sterre, wel goed idee eigenlijk om bij neuroloog nogmaals B12 te onderzoeken.sterre schreef:Ik weet dat hij het fout heeft inderdaad. Maar wat ik zelf ook niet goed begrijp als de MMA goed is dan is de b12 toch op de juiste plaats aangekomen? Niet genoeg misschien maar wel in de cellen of ben ik nou gek?
Nou die neuroloog kan ik nog eens wijzen op die b12 je weet nooit of die meewerkt en als ik nog een tijdje moet wachten op de neuroloog afspraak dan kan ik hem vragen nogmaals b12 te onderzoeken.
Van huisarts wisselen is best lastig aangezien patienten van de andere praktijk juist naar mijn huisarts gaan omdat ze daar geen injecties meer krijgen. Die geeft helemaal niks meer. Dan moet ik op zoek naar een huisarts buiten mijn woonplaats dat vind ik ook wel lastig ik kom er nog wel eens zeg maar.
Hij zei wil je perse injecties zul je ze ergens anders moeten halen. Ja zeg ik dat is een goeie maar dan heb ik wel een verwijzing van je nodig voor Rotterdam. Nou zegt ie ik ken patienten die geen verwijzing nodig hebben en verder ging hij er niet op in. Nouja dat is dan maar de volgende stap voor als ik de waardenuitslag heb. Hij had liever dat ik dan smelttabletten ging gebruiken als mijn waarden normaal waren om dat te proberen.
Ga geen smelttabletten nemen dat zal de waarde erg hoog maken en vals verhoogd worden. Bewijs voor huisarts B12 smelttabletten niet werken https://www.cochrane.org/CD004655/ENDOC ... deficiency
Arrogant van huisarts om te zeggen om injecties ergens anders te halen.
En patiënten die geen verwijzing nodig hebben? zonder verwijzing komen de kosten voor de patiënt. Huisarts speelt met jouw leven zou hij dat ook zeggen tegen iemand met diabetes en insuline injecties heeft?
Het is niet de weg maar in ergste geval kun je B12 ampullen in Duitsland bestellen bij apotheek en spuitjes en naalden zelf kopen. In Duitsland en België is geen recept nodig.
Rotterdam https://b12-institute.nl/diagnose/valkuilen/[quote] Niet slikken zonder te testen, ook geen smelttabletten. (Zie ook ons artikel inzake B12-(smelt-)tabletten, sprays en pleistergebruik, onderaan de pagina).
Ons devies: Niet zomaar vitaminepillen of smelttabletten slikken zonder eerst te testen. Wij krijgen steeds vaker patiënten die eerst (smelt-)tabletten innamen vanwege klachten gerelateerd aan B12-tekort. De klachten verdwijnen niet, ook niet na drie maanden, of te weinig na een eerste verbetering. Vervolgens probeert men dan bij de dokter alsnog injecties te krijgen. Als op dat moment B12 wordt gemeten, is de waarde enorm vals verhoogd, waardoor geen goede diagnose kan worden gesteld. De patiënt wordt niet meer geholpen vanwege de ‘uitmuntende B12- waarden’.[/quote]
Orale suppletie heeft niet onze voorkeur.
B12 deficiëntie is een ernstige ziekte die onbehandeld kan leiden tot blijvende neurologische en cognitieve schade en invaliditeit. Onbehandelde B12 deficiëntie kan leiden tot de dood. Jaarlijks sterven mensen onnodig aan B12 en folaat deficiëntie (CBS 2016). Wij geven daarom de voorkeur aan injecties bij duidelijke klachten, aangezien wij vinden dat de werking van orale suppletie niet (voldoende) wetenschappelijk is bewezen en de ziekte te ernstig is om het risico te lopen op blijvende schade voor de patiënt. Behalve zeer flinterdun bewijs in de literatuur, zien we ook in onze praktijk dat patiënten na een eerste verbetering in het klachtenpatroon na orale suppletie, weer terugvallen en uiteindelijk niet opknappen. Injecties zijn dan geboden. De veronderstelling dat er ‘dus geen vitamine B12-deficiëntie aanwezig kan zijn, aangezien men niet opknapt van orale suppletie’ klopt dus niet. Dat zien wij dagelijks terug in de klinische praktijk. Wat misschien voor de één werkt, werkt niet voor de ander. Zeker ook vanwege de vele onderliggende oorzaken van een B12-tekort, is de behandeling niet te generaliseren. Door injecties te geven, omzeilt men het eventuele aanwezige absorptieprobleem en kunnen de patiënten maximale profijt krijgen van hun behandeling.
Als er een terugval is door bijvoorbeeld onderbehandeling, of het (foutief) stoppen van de behandeling zonder dat de oorzaak is weggenomen, duurt het vaak langer voordat men opnieuw herstelt. Neem geen risico. Een mens is geen ‘Labwaarde’.
Nogmaals: gezien de onomkeerbaarheid van de klachten en de mogelijke invaliditeit bij onderbehandeling, is het zaak adequate suppletie (intramusculair) te geven bij duidelijke symptomatologie ten gevolge van B12 deficientie.
Luisteren naar de klachten van de cliënt is ons devies.