Artikel Volkskrant: immuunsysteem ernstig in de war bij CVS

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

ariadne
Gevorderd lid

Bericht door ariadne »

Gepost op homepage. Dank. Mod.

In de wetenschapsbijlage van de VK staat vandaag een artikel over CVS. De titel is niet zo geweldig: Altijd moe is geen aanstellerij. Maar eindelijk een inhoudelijk artikel dat de goede kant op gaat.
Een aantal punten:
-het immuunsysteem lijkt ernstig in de war
-het congres van de ME/cvs vereniging wordt genoemd
- het onderzoek naar rutimixab wordt uitgebreid beschreven
-het onderzoek naar geactiveerde cytokines wordt genoemd
-het rapport van het IOM wordt aangehaald
- en van der Meer komt natuurlijk ook nog aan het woord en is kritisch, maar zegt nu wel dat zij denken dat interleukine 1 de stof is die moeheid aanzet in de hersenen.

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/alt ... ~a4149803/

Je moet inloggen om het hele artikel te kunnen lezen, maar er zit ook een knop "gratis uitbroberen" dus misschien kan het via die weg ook wel.

groeten, Ariadne.
teunie
Actief lid

Bericht door teunie »

Ik was ook blij verrast door dit artikel vanmorgen. Tegelijkertijd erger ik me aan de hypocrisie van Van der Meer die zich nu op de cytokines heeft gestort maar medeverantwoordelijk is voor het hardnekkige beeld van ME als psychosomatische aandoening en ME-ers als aanstellers. Geen woord daarover. Ook niet van Ellen de Visser die het artikel heeft geschreven maar zelf niet vrijuit gaat want in het verleden heeft ze totaal kritiekloos Van der Meer en Bleijenberg een podium geboden voor hun toen ook al omstreden opvattingen. Typisch dat ook nu Van der Meer de enige Nederlandse deskundige is die ze aan het woord laat.
poppetje
Donateur
Donateur

Bericht door poppetje »

Storend ook de link naast het artikel over meer informatie over CVS, kom je bij Radboud info over CVS, achterhaalde info tav criteria, en geadviseerde behandelingen als CGT etc.... spreekt dus hele artikel tegen,
soof
Gevorderd lid
Contacteer:

Bericht door soof »

"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Ach ja, na de eerste berichten over ME in de NL pers, 26 jaar geleden, heeft de VK nu iets half-positiefs geproduceerd.
Life smells...
ariadne
Gevorderd lid

Bericht door ariadne »

poppetje schreef:Storend ook de link naast het artikel over meer informatie over CVS, kom je bij Radboud info over CVS, achterhaalde info tav criteria, en geadviseerde behandelingen als CGT etc.... spreekt dus hele artikel tegen,
Die link staat alleen op de app, net als de foto's van van der Meer en het Radboud (het lijkt wel reclame). In de papieren krant en de digitale versie van de krant staan ze niet.

@Asje, als je het vergelijkt met eerdere artikelen van de VK over ME is het een hele omslag. Ik heb ook nog kritiek op het artikel, maar de tendens is duidelijk een andere kant op dan vroeger. Enne... het moet ergens beginnen. In een keer een fantastisch artikel zou mooi zijn, maar is gewoon niet realistisch. Zo werken veranderingen niet.

Groetjes, Ariadne.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Dus het klopt precies wat ik zeg.
Life smells...
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

PS Die 'slechte' Telegraaf schreef va iig 23 jaar geleden al positieve stukken, tot nu over Niessie aan toe. De 'goede' NRC en VK dus niet.
Life smells...
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

asje schreef:PS Die 'slechte' Telegraaf schreef va iig 23 jaar geleden al positieve stukken, tot nu over Niessie aan toe. De 'goede' NRC en VK dus niet.
Precies. en deze hypocriete, kortzichtige wegkijk modus schaadt niet alleen ME maar speelt al jaren in het hele politiek maatschappellijke speelveld een onverkwikkelijke rol.

Ik verwacht dat Wesseley net als vd Meer zal acteren als het erop aankomt.
teunie
Actief lid

Bericht door teunie »

asje schreef:PS Die 'slechte' Telegraaf schreef va iig 23 jaar geleden al positieve stukken, tot nu over Niessie aan toe. De 'goede' NRC en VK dus niet.
Ja, omdat die meer vanuit mensen zelf schrijven en minder zoals VK en NRC vanuit wetenschap/beleid etc. Tegelijkertijd staat vooral de Telegraaf altijd vol stemmingmakerij over werkschuw tuig en andere profiteurs en daar heb je net zo goed last in onze positie.
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

teunie schreef:
Ja, omdat die meer vanuit mensen zelf schrijven en minder zoals VK en NRC vanuit wetenschap/beleid etc. Tegelijkertijd staat vooral de Telegraaf altijd vol stemmingmakerij over werkschuw tuig en andere profiteurs en daar heb je net zo goed last in onze positie.
Wat maar weer eens doet beseffen dat je alles met de nodige korrels zout tot je moet nemen!
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Wetenschap = ME, neurologische ziekte.

Kwakdenken = CVS/CGT/GET, zoals NRC en VK steeds aanhielden.
Life smells...
teunie
Actief lid

Bericht door teunie »

asje schreef:Wetenschap = ME, neurologische ziekte.

Juist. Wat mij altijd zo heeft verbaasd is dat degenen die het hardst tekeer gaan tegen de officiële kwakzalverij totaal blind zijn voor het kwakdenken binnen de reguliere geneeskunde, de vereniging tegen kwakzalverij voorop maar kort daarachter de wetenschapsredacties van VK en NRC.
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

teunie schreef:
asje schreef:Wetenschap = ME, neurologische ziekte.

Juist. Wat mij altijd zo heeft verbaasd is dat degenen die het hardst tekeer gaan tegen de officiële kwakzalverij totaal blind zijn voor het kwakdenken binnen de reguliere geneeskunde, de vereniging tegen kwakzalverij voorop maar kort daarachter de wetenschapsredacties van VK en NRC.
Ook juist.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Zeker.
Life smells...
Plaats reactie