Diagnose volgens wie?

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Boxertje
Actief lid

Diagnose volgens wie?

Bericht door Boxertje »

Hoi,

Ik ben me nog maar kort aan het verdiepen in ME/CVS omdat het vermoeden bestaat dat ik het ook heb.
Nu ben ik aan het lezen maar zie steeds terugkomen de diagnose volgens Canada en nog meer namen. Wat is het verschil ertussen en waarom is er niet een richtlijn voor de diagnose?

En de diagnoses bij het CVS centrum in Amsterdam, is dat wel een echte officiele diagnose?

groetjes
MacM
Gevorderd lid

Diagnose volgens wie?

Bericht door MacM »

Hoi Boxertje en welkom,

er zijn verschillende criteria's omdat ME/CVS een omstreden ziekte is. De ene helft van de medische wereld ziet het als een psychiatrische aandoening, de andere helft als een fysieke aandoening. De meest recente criteria, die van het Amerikaanse CDC (die worden ook in Nijmegen gebruikt), zijn de minst strenge. Ook mensen met voornamelijk psychische klachten vallen hieronder, wat een verklaring kan geven voor de toenemende aantallen mensen met ME/CVS.

De Canadese criteria zijn geloof ik de strengere en zij onderscheiden ook de subvormen.

De diagnose bij het CFS-centre van Kurk&Vermeulen is een officiele. Beiden zijn immers artsen.
Plaats reactie