M.E. (MYALGIC ENCEPHALOMYELITIS) BASIC INFORMATION

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Meral
Actief lid

Bericht door Meral »

ik zou wel eens wat uitslagen van die enquete willen lezen, een willekeurige groep die cgt heeft gevolgd en dan 100 uitslagen of zo, dan zullen er ook mensen bij zitten met alleen de vermoeidheidsklachten en die er van opgeknapt zijn, maar zou niet weten of er ergens zoiets dergelijks te lezen valt
Gast

Bericht door Gast »

Meral,
De uitslag van die enquete vind je hier: http://home.planet.nl/~koolh222/cgtbijm ... nt2008.pdf

Miek
Meral
Actief lid

Bericht door Meral »

geweldig breda! had hier geen antwoord op verwacht was gewoon een opmerking van me, aangezien ik nu toch niet kan slapen, ben natuurlijk laat in de avond in 1 keer niet meer moe :evil:
ga ik dat maar ff lezen dan
Marloes
Gevorderd lid

Bericht door Marloes »

Die enquete heeft niet bepaald een betrouwbare opzet gehad.
Mensen die wél genezen of veel beter geworden zijn, bevinden zich over het algemeen niet meer op ME/CVS sites en fora, omdat ze zich liever richten op hun nieuwe (verbeterde) leven.
Zij hebben dus niet de kans gehad de enquete terug te sturen.
Sowieso is een enquete verspreiden waarvan iedereen hem zelf kan invullen en terug sturen als men dat wil absoluut geen voorspeller met objectieve waarden (zie ook het topic over de richtlijnen NIVEL die pas rondgestuurd is, daar heb ik er ook iets over geschreven).
Keep on rockin'
Meral
Actief lid

Bericht door Meral »

die conclusie had ik ook getrokken marloes, het zou pas eerlijk zijn als ze hele groepen die cgt hebben gehad zouden vragen, rechtstreeks uit de klinieken, dan heb je ze allemaal, lijkt mij ook dat als je geneest/verbeterd dat je hier niet meer de hele tijd mee bezig bent, maar ik vond die andere link met die persbrief wel opvalllend, daaruit blijkt dat die groep toch niet echt goed ervaringen had, maar het zal altijd wel een beetje vaag blijven want goede cijfers moeten van de klinieken afkomstig zijn en die doen dat blijkbaar niet
Lijda
Gevorderd lid

Bericht door Lijda »

Ik ben het er ni mee eens, er zijn ook wel mensen die redelijk opgeknapt zijn, die zich wel op internetfora's begeven.
En mensen die er slechter aan toe zijn die het grotendeels niet lukt om achter de computer te zitten, dus dat staat in verhouding lijkt mij.
En er een groep mensen is die overdag de handen vol hebben aan de dagelijkse beslommeringen dat ze s'avonds geen fut meer hebben voor internet.

Ik heb zelf een aantal jaren zo goed als niet achter de computer kunnen zitten te ziek voor. Een keer een mail sturen dat was het.

De studies uit het buitenland wijzen uit dat het schadelijk kan zijn.
En dat zijn wel betrouwbare bronnen, hier in Nederland word er geknoeid met de cijfers. Uiteindelijk is dat rapport nog betrouwbare dan de cijfers die er vrij komen van de klinieken.

Diegene die het tegendeel kan bewijzen, dan hoor ik het graag.
@Meral ik zou goed nadenken over cgt, want het onderzoek van de 22 mensen die cgt hebben gevolgd hadden er 6 naderhand minder grijze hersenstof na de therapie. Dat houdt in dat ze dus voor die tijd meer grijze hersenstof hadden voor dat ze eraan begonnen. Dat is bijna 1 op 4.
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat het dus niet zonder risico's is.
Meral
Actief lid

Bericht door Meral »

ik ga ook zeker geen cgt in radboud volgen lijda, dat doe ik met de peut en dan gedeeltelijk, alleen het proberen een schema te maken zodat ik een beetje stabiel kan blijven en misshcien wat leren accepteren, maar dat is voldoende voor mij, dan kijk ik daarna zelf thuis wel wat ik aan kan en of dat meer wordt, maar laat me niks opleggen, gewoon een steuntje om een beginnetje te maken, maar geen cgt, maar ik ben niet met je eens dat het in verhoudning is wat je net zei, zou kunnen maar dat weten we net zo min
Plaats reactie