Nieuwe kliniek voor onverklaarbare klachten

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MacM
Gevorderd lid

Bericht door MacM »

Uitgegeven: 19 juni 2008 12:40

Senioren die kampen met angst, depressie of onverklaarbare lichamelijk klachten kunnen vanaf woensdag terecht in een nieuwe polikliniek in Nijmegen. Deze kliniek is een samenwerking van GGz Nijmegen en UMC st Radboud.

In deze polikliniek onderzoeken ze, behalve het lichamelijk probleem, ook mogelijke psychische oorzaken. Volgens GZ-psycholoog en programmaleider Dorine van Driel worden angst, depressie en onverklaarbare lichamelijke klachten op dit moment onvoldoende behandeld. Zo verwijzen huisartsen volgens van Driel vaak niet door, omdat ze denken dat er weinig aan de klachten valt te doen.

Wanneer er lichamelijke klachten zijn, wordt er gekeken of er misschien angst of een depressie aan ten grondslag ligt. Of dat de lichamelijke klachten juist ontstaan vanuit een psychische aandoening. Maar daar houdt het niet op. Mocht een probleem inderdaad 'tussen de oren' zitten, dan is een patiënt daarmee niet uitbehandeld. De psychologen gaan ook kijken wat de gevolgen zijn voor de patiënt en zoeken naar manieren om hier mee om te gaan.

Het VU Medisch Centrum is eerder dit jaar een soortgelijke kliniek gestart en ook in de rest van het land zijn zulke initiatieven gaande. Van Driel denkt dat steeds meer duidelijk wordt dat lichaam en geest niet te scheiden zijn. Dit is volgens haar met name bij de oudere doelgroep zo.

http://www.nu.nl/news/1619822/151/Nieuw ... chten.html

-----------------------------------------------------------------------------------

Ze zijn er maar druk mee, daar in Nijmegen.
Lijda
Gevorderd lid

Bericht door Lijda »

Moet ik nu blij zijn dat ik wel kan aantonen dat mijn bloed niet goed is, hoewel ik jaren 'MIS" handeld ben door dat soort praktijken.
Of moet ik nu diepdroevig zijn voor de mensen die wel degelijk lichamelijk ziek zijn en dat het het nog niet altijd valt aan te tonen.
Doordat deze mensen zo behandeld worden.
Het blijft een tunnelsyndroom hier in Nederland.
En de klachten blijven onverklaarbaar zolang er een tunnelsyndroom bestaat.

Triest voor woorden.
"Het VU Medisch Centrum is eerder dit jaar een soortgelijke kliniek gestart en ook in de rest van het land zijn zulke initiatieven gaande."
Ik ben bang dat mijn vermoeden klopt, met wat ik denk.
Ik neem aan dat jullie wel weten wat ik bedoel.

Wie het tegendeel kan bewijzen. Dan hoor ik het graag.

Mijn medeleven gaat uit naar ME/CVS patienten die zo behandeld worden terwijl ze lichamelijk doodziek zijn.

Ik overdrijf niet, maar ik voelde me meer dood dan levend. Zo ziek was
ik. Dankzij dit soort praktijken.

Ajuuuu paraplu
Lijda
Gevorderd lid

Bericht door Lijda »

Wat ik nog ff wil toevoegen, nu lijken er deuren voor mij open te gaan.
Ik kan nu overal terrecht omdat ik nu iets heb wat aan te tonen is.
Ik zag zelf iets staan dat er reizen vergoed worden door de ziekenkosten, ik denk dat ik er maar eens vollop gebruik van ga maken.
Met de zonnebloem over de rijn i.p.v een zeilboot.

En hulp in de huishouding zal nu geen probleem meer zijn.
Daar ben ik van overtuigd. En zo zal er nog wel meer vergoed worden.

Ik denk dat ik de term reuma maar eens ga gebruiken, ik moet er zelf nog aan wennen, en zal het niet snel gebruiken
Maar als het deuren voor mij opent zal ik dat zeker doen.

En zo zou het ook voor ME/CVS patienten moeten gaan.
Daniel
Actief lid

Bericht door Daniel »

In het artikel staat niet dat het specifiek over ME/CVS patienten gaat.

En misschien kunnen anderen wel goed geholpen worden.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb het ook allemaal meegemaakt; de geneeskunde kent 2 zwakke plekken: 1. weinig kennis 2. artsen die niet luisteren. Ik las in een ander bericht dat het op het moment veel beter met je gaat, dat is goed nieuws. Houe zo!
Syl
Actief lid

Bericht door Syl »

Och jee, ik lees Radboud en Nijmegen en dan weet ik genoeg.
Alles wat onverklaarbaar is zien ze als iets psychisch. Zo ook ME.
Nee... geef mijn portie maar aan Fikkie.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Me wordt op het moment in Nederland vooral als psychisch gezien door de meeste artsen, helaas.
Plaats reactie