Bloedtest voor Depressie
Moderator: Moderators
- willemijnd
- Actief lid
Bloedtest voor Depressie
Onderzoekers van de Weense Medische Universiteit hebben aangetoond dat er een bloed-test voor depressie gemaakt zou kunnen worden.
Uiteraard is dat ook voor ME-ers een interessante zaak:
http://www.meduniwien.ac.at/homepage/1/ ... 64426b8637
Hier het volledige artikel:
http://www.plosone.org/article/info:doi ... ne.0092543
Uiteraard is dat ook voor ME-ers een interessante zaak:
http://www.meduniwien.ac.at/homepage/1/ ... 64426b8637
Hier het volledige artikel:
http://www.plosone.org/article/info:doi ... ne.0092543
Bloedtest voor Depressie
Zeker interessant Willemijn!
Een biologische verklaring van depressie, weg uit de zieleknijpershoek!
Ook dat de bloedtest "until recently have been regarded as impossible" zegt al genoeg over de vastgeroeste visies.
Een biologische verklaring van depressie, weg uit de zieleknijpershoek!
Ook dat de bloedtest "until recently have been regarded as impossible" zegt al genoeg over de vastgeroeste visies.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Bloedtest voor Depressie
Terwijl al lang terug bewezen is dat de dopamine-serotonineverhouding verstoord is bij depressie. Overigens (!) net tegengesteld aan ME.
Life smells...
Bloedtest voor Depressie
ik denk dat de tijd er nu rijp voor is........
er komen steeds meer onderzoeken vrij met resultaten over fysieke faktoren bij depressie.
en zelfs als test....zou mooi zijn.....
er komen steeds meer onderzoeken vrij met resultaten over fysieke faktoren bij depressie.
en zelfs als test....zou mooi zijn.....
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Prima, willemijnd. Leuk opgespoord.
Ach, cynisch gezegd: een gat weer in de markt voor de grote farmaceuten! Eindelijk een meerderheid aan bevolkingsgetallen waardoor er gerichte actie genomen kan worden.
Zal me het slagveld wel worden, onderling.
Maar 't werd wel tijd.
Maar ja, met een samenleving die (helaas nog steeds) een overdreven maakbaarheid adoreert, zullen de heilige huisjes ook nog eens lastig omver te werpen zijn. Goh, wat zijn de mensen goed geworden en zijn we vrij van oorlog, misdaad en ziekte tegenwoordig, de laatste 60 jaar, niet?
Ach, cynisch gezegd: een gat weer in de markt voor de grote farmaceuten! Eindelijk een meerderheid aan bevolkingsgetallen waardoor er gerichte actie genomen kan worden.
Zal me het slagveld wel worden, onderling.
Maar 't werd wel tijd.
Maar ja, met een samenleving die (helaas nog steeds) een overdreven maakbaarheid adoreert, zullen de heilige huisjes ook nog eens lastig omver te werpen zijn. Goh, wat zijn de mensen goed geworden en zijn we vrij van oorlog, misdaad en ziekte tegenwoordig, de laatste 60 jaar, niet?
- willemijnd
- Actief lid
Bloedtest voor Depressie
Dat is zo, maar bij mijn weten (corrigeer me als ik 't fout heb!) is dit nu niet zo makkelijk (bijv. bij de huisarts) te testen. Terwijl deze Weense vinding de kans groot maakt dat er een redelijk simpele bloedtest voor depressie komt - net als er nu voor diabetes etc. is.asje schreef:Terwijl al lang terug bewezen is dat de dopamine-serotonineverhouding verstoord is bij depressie.
Een aantal hoog aangeschreven NL psychiaters hebben jarenlang een vriendin van mij 'in haar jeugd gepoerd' --> dwz naar psychologische oorzaken van haar problemen gezocht. Tot het moment dat de klachten zó erg werden dat ze opgenomen moest worden. Een goede psychiater zag dat het een (erfelijke) bi-polaire stoornis was. (Dat gebeurde heel toevallig ook in Wenen - die stad heeft iets met psychiatrie).
De reden dat de diagnose nooit eerder gesteld was? Omdat mijn vriendin er altijd 'zo rustig bij zat' zodat niemand door had hoe erg haar klachten waren. Een bloedtest had haar jaren van ellende zonder medicatie kunnen besparen.
Bloedtest voor Depressie
Dit is waar ik op reageerde, willemijnd ... het is allang bekend dat 't in de hersenen zit - net als alle andere psychiatrische ziekten.Een biologische verklaring van depressie, weg uit de zieleknijpershoek!
Ben het helemaal met je eens, een bloedtest is goed nieuws!
Life smells...
Bloedtest voor Depressie
Nou asje, ik zou willen zeggen, het wordt mss duidelijker dat het niet alléén in de hersenen zit. Laat me raaien, ook het immuunsysteem is betrokken?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
- willemijnd
- Actief lid
Bloedtest voor Depressie
We zijn het inderdaad helemaal eens! (excuus als ik je antwoord verkeerd geïnterpreteerd had)asje schreef: het is allang bekend dat 't in de hersenen zit - net als alle andere psychiatrische ziekten.
Bloedtest voor Depressie
Lu, er kan nog veel meer bij betrokken zijn, maar iig geeft dat hersenverstoringen. Waar het om gaat is dat deze ziekten allemaal fysiek zijn.
Willemijn, excuus echt niet nodig hoor!
Willemijn, excuus echt niet nodig hoor!
Life smells...