Het belang van de juiste voeding door John Bergman

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

nona
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 jun 2011, 15:26

Het belang van de juiste voeding door John Bergman

Bericht door nona »

Ik kwam de filmpjes van John Bergman toevallig tegen op Youtube.
Ik had nog nooit van die man gehoord maar ik heb geboeid gekeken van de eerste tot de laatste minuut.

Hij beweert dat alle ziekten ontstaan door toxiciteit en een tekort aan bepaalde stoffen.

In onderstaande filmpjes heeft hij het over auto-immuunziekten (hij beschouwt ook ME/cvs en fibromyalgie als auto-immuunziekten) en de rol die voeding en vaccinaties hierin spelen.

Hopelijk hebben jullie er ook wat aan :D

http://www.youtube.com/watch?v=IdSeqUWNByc
http://www.youtube.com/watch?v=ChRaTA_E8WM
http://www.youtube.com/watch?v=CgCO_041SoM

Groetjes,
Nona
Een mens trachten te begrijpen is zo moeilijk dat men hem gemakkelijkheidshalve veroordeelt - Georges van Acker
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Het belang van de juiste voeding door John Bergman

Bericht door kaki »

Bedankt Nona
Lijkt interessant.. ik ga kijken :)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Het belang van de juiste voeding door John Bergman

Bericht door asje »

Dan zouden mensen in de oudheid en wilde dieren niet ziek worden. Er zijn plenty mensen die zulke extreme beweringen doen ...
Life smells...
nona
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 jun 2011, 15:26

Bericht door nona »

Ik begrijp wat je bedoelt, Asje, maar auto-immuunziekten blijken wel in toenemende mate voor te komen (in mijn gezin hebben 2 van de 4 mensen een auto-immuunziekte, en als ME/cvs er ook één blijkt te zijn zelfs 4/4).

Ik moet zeggen dat ik zelf zijn beweringen wel kan volgen, want alle kunstmatige toevoegingen aan onze voeding zijn immers vreemd voor ons lichaam. Maar ik vraag me eerlijk gezegd ook wel af hoe je dat in de praktijk doet als je bijna niets meer mag eten :cry:

Ik zie me nog niet leven van groenten en fruit alleen... En daar zullen dan trouwens ook weer pesticiden op zitten.

En zelf een moestuintje aanleggen is ook al uit den boze: ik woon in een streek waar de bodem vervuild is door een grote fabriek uit de omgeving :evil:

Zucht...
Een mens trachten te begrijpen is zo moeilijk dat men hem gemakkelijkheidshalve veroordeelt - Georges van Acker
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Het is natuurlijk mogelijk dat bepaalde ziekten daar (mede) door veroorzaakt worden. Maar mensen die zo extreem over ziekte iha denken kunnen de werkelijkheid van ziekte niet aan en kun je zo weerspreken. Het leven/de natuur is hard.

Er zijn genoeg mensen die alleen biologisch eten en die worden ook ziek.
Life smells...
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Biologisch is mss niet genoeg, he...melkprodukten, gluten...???
I take one day at a time, unless they all attack at once.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Kan maar dan nog, ziekte hoort bij het leven hè.
Life smells...
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Bericht door kaki »

We krijgen trouwens van alle kanten voortdurend gifstoffen binnen. Niet alleen via voeding die bespoten is met gif en vaak allerlei onnatuurlijke stoffen bevat, maar ook via luchtvervuiling, bodemvervuiling, drinkwater, chemicaliën in cosmetica, meubels, kleding, giftige verfstoffen, straling enz. enz.

Dit gebruik van chemicaliën en gifstoffen is wel enorm toegenomen sinds de jaren '40, net als veel chronische ziekten (auto-immuunziekten) en kanker.
Ik ben het ermee eens dat ziekte bij het leven hoort, maar we maken onszelf er misschien ook meer vatbaar voor.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

We hebben ziektes overwonnen en er andere voor in de plaats gekregen, wellicht vaak mede door wat je noemt. Daarnaast is de gemiddelde leeftijd natuurlijk enorm gestegen in die tijd en hoe ouder hoe meer kans op ziekte èn kunnen we mensen met chronische ziektes beter in leven houden, ofwel het worden dan chronische ipv gauw dodelijke ziektes.
Life smells...
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

bedankt

Bericht door zeeman »

Boeiende presentatie. Zet zeker aan tot nadenken! Bedankt voor de link.
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Het belang van de juiste voeding door John Bergman

Bericht door bellatordelux »

nona schreef:Ik kwam de filmpjes van John Bergman toevallig tegen op Youtube.
Ik had nog nooit van die man gehoord maar ik heb geboeid gekeken van de eerste tot de laatste minuut.

Hij beweert dat alle ziekten ontstaan door toxiciteit en een tekort aan bepaalde stoffen.

In onderstaande filmpjes heeft hij het over auto-immuunziekten (hij beschouwt ook ME/cvs en fibromyalgie als auto-immuunziekten) en de rol die voeding en vaccinaties hierin spelen.

Hopelijk hebben jullie er ook wat aan :D

http://www.youtube.com/watch?v=IdSeqUWNByc
http://www.youtube.com/watch?v=ChRaTA_E8WM
http://www.youtube.com/watch?v=CgCO_041SoM

Groetjes,
Nona
Hoi Polpolrene,

Bedankt dat je dit topic weer geactiveerd hebt, want ik zocht er al ff naar!
Dat was lastig omdat ik zijn naam vergeten was...
Thanks!
Ook Nona bedankt voor het plaatsen van de link!

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Het belang van de juiste voeding door John Bergman

Bericht door daisy86 »

Intressant! Ik volg momenteel een grotendeels rauw dieet (groentes/fruit en noten) en heb daar heel veel baat bij.
elias
Actief lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 okt 2012, 20:00
Locatie: Gelderland

Het belang van de juiste voeding door John Bergman

Bericht door elias »

Goed voeding is belangrijk voor gezonde mensen! Als je helemaal niets eet ga je dood en als je gif eet ga je waarschijnlijk ook dood...dat is wel duidelijk!

Maar verder heeft voeding NIETS met ziektes te maken! Kanker, ALS, HIV, ME etc. hebben niets met voeding te maken, je kan beste voeding ter wereld eten maar dat zal niet je klachten verminderen (laat staan genezen.)

Neemt verder natuurlijk niet weg dat in de regel ''gezond'' eten altijd beter is dan ''ongezond'' eten.
''sometimes the hardest thing and the right thing are the same''
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Het belang van de juiste voeding door John Bergman

Bericht door daisy86 »

Ben het niet helemaal met je eens Elias.
Ik denk dat de juiste voeding zeker wel een belangrijk component is.
En proberen kan zeker geen kwaad.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Het belang van de juiste voeding door John Bergman

Bericht door lulu »

Hoi elias,
Ik weet niet zeker of je zo definitief moet onderscheiden tussen "ziek" en " gezond". Onze staat van zijn lijkt een soort overlevingsstand van het mechanisme na doorgemaakte ellende.

Hierbij is de werking van onze darmen oa ook niet optimaal. Wat daar de oorzaak van is, is niet geheel duidelijk, er kunnen meerdere factoren een rol spelen: een verminderde peristaltiek van de darmen, tgv neuraal falen, een slomere werking dus, mogelijk ook een verminderde doorbloeding van de darmen (door lager bloedvolume?), (met als gevolg??) grotere kans op dysbiose in de darm, ontstekingen, en met als mogelijk gevolg een verminderde opname van belangrijke stoffen.

Een zodanig aangedane darm moet je zo min mogelijk onaangenaam prikkelen. Gluten bijvoorbeeld, zijn blijkbaar grote, moeilijk afbreekbare eiwitten. Wij hebben lang niet allemaal en glutenallergie, maar de meesten van ons kunnen er toch minder goed tegen.

Rekening houden met voedsel laakt niet dat je "beter" wordt, maar wel helpt het je bepaalde klachten beter onder controle te houden. Dus rekening houden met lastig te verteren zaken, rekening houden met het opnemen van voldoende stofjes die we nodig hebben ( zie ook topic van polporene hierover), zoals magnesium wat voor de spieren van belang is.

Het gaat er om te zoeken naar een zo goed mogelijk functioneren binnen deze ziekte, zolang er geen behandeling bestaat.
Plaats reactie