Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.
kaki schreef:Ik heb de voorgaande berichtjes niet allemaal gelezen, maar je zou misschien kunnen inbrengen dat 'CVS' eerder wel is besproken, maar 'ME 'niet?
Om voor behandeling in aanmerking te komen moet een burgerinitiatief
- een uitgewerkt voorstel bevatten, waarover de Kamer een standpunt kan innemen;
- vergezeld gaan van tenminste 40.000 handtekeningen van personen van 18 jaar of ouder, met de Nederlandse nationaliteit, met vermelding van naam, adres en geboortedatum;
- een voorstel bevatten dat de laatste 2 jaar niet uitdrukkelijk in de Kamer aan de orde is geweest, dat een aangelegenheid van de rijksoverheid betreft, dat niet mag indruisen tegen in ons land diep gewortelde waarden en normen en niet gaat over de Grondwet, de belastingen of de begrotingen.
Het is nu wachten op het antwoord van mevrouw Neppérus (voorzitter commissie VWS) op de brief van de advocaat van de ME Den Haag Groep.
Via deze weg nogmaals een update met betrekking tot het Burgerinitiatief.
Aangezien eergisteren ons eindelijk duidelijk is geworden wat de gang van zaken rondom het negatieve advies in december is geweest, kon onze advocaat gister een tweede maal reageren.
Dit maal is formeel bezwaar gemaakt tegen het advies en verzocht om de zaak alsnog op normale, met de daarvoor geldende regels, af te handelen.
Voor wat betreft de genoemde brieven: deze zijn feitelijk niet ter zake doende als men de inhoud van het Burgerinitiatief kent.
De laatste maal dat ME/CVS onder 1 noemer wel behandeld is in de kamer is september 2011 geweest. Onze advocaat verzoekt dan ook om een inhoudelijk debat.
De route naar een civiele procedure ligt eventueel open mocht men het daarop aan laten komen. Wij vertrouwen er echter op dat het zover niet zal komen.
Zoals bekend is gister in de procedurevergadering van de Cie Verzoekschriften en Burgerinitiatieven gesproken over ons burgerinitiatief Erken ME. Zoals verwacht heeft deze Commissie de Cie VWS geadviseerd om het initiatief niet-ontvankelijk te verklaren:
“De commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven stelt de Kamer voor, over-eenkomstig het advies van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het burgerinitiatief “Erken ME” niet-ontvankelijk te verklaren, maar het desalniettemin in handen te stellen van laastgenoemde commissie, teneinde verder te procederen op de wijze die haar goed dunkt.”
Zover is kan zien stond de " Verslag van de commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven over het burgerinitiatief “Erken ME(33758, nr. 21) ” gisteren (13 februari 2014) op de agenda van de plenaire vergadering (Hamerstuk 3) http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen ... 2014A00601
Ja hoor maar we vragen als groep even een moment geduld.
Achter de schermen zijn we iedere dag met dit Initiatief bezig en er verandert nog wel eens wat.
Reactie op het Burgerinitiatief Erken ME
Te behandelen:
2014Z02557 Brief regering d.d. 11 februari 2014 - E.I. Schippers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en SportReactie op het Burgerinitiatief Erken ME: Bron: http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/ ... 2014D05062 Voorstel: Agenderen voor gesprek met initiatiefnemers "Erken ME"
Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 14 feb 2014, 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Na een stevige politiek lobby zijn we erin geslaagd te voorkomen dat ons burgerinitiatief door middel van een zogenaamd Hamerstuk (dit is een besluit zonder inhoudelijke discussie) in de vergadering van eergisteren door de Tweede Kamer definitief 'niet-ontvankelijk" is verklaard. Mede met hulp van onze advocaat hebben we namelijk weten te bereiken dat het burgerinitiatief Erken ME van de agenda (link 1) is afgevoerd. Dit blijkt ook uit het verslag van deze vergadering (link 2), dat vandaag online is gezet. Hierin ontbreekt bij het betreffende agendapunt, met de kop Verzoekschriften, het bij het burgerinitiatief Erken ME behorende nummer (nummer 21). Het afvoeren van het burgerinitiatief van de agenda betekent dat er is voorkomen dat het burgerinitiatief een afgehandeld onderwerp zou zijn geworden.
De gepubliceerde brief van minister Schippers ‘reactie op burgerinitiatief Erken ME’ getuigt van een ijverige minister, maar betreft een fout, daar Cie VWS nog niet om een dergelijke reactie van de minister had mogen vragen.
Inmiddels hebben wij gezien dat op de agenda van de komende procedurevergadering van de Vaste Kamercommissie VWS, die volgende week zal plaatsvinden (link 3), een agendapunt is opgenomen onder het kopje “Reactie op het Burgerinitiatief Erken ME” (agendapunt 14), maar mogelijk kan dit voor die tijd nog veranderen.
Ter info: de totale hoeveelheid handtekeningen die zijn ingediend zijn er nog meer geweest dan wij eerder hebben gemeld: het waren er 55.600. Wij kunnen ook vermelden dat de handtekeningen steekproefsgewijs zijn gecontroleerd en dus in orde zijn bevonden.
Wij zullen hier weer een update plaatsen zodra wij meer weten.
14. Reactie op het Burgerinitiatief Erken ME
Te behandelen:
33750-XVI-89 Brief regering d.d. 11 februari 2014 - E.I. Schippers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en SportReactie op het Burgerinitiatief Erken ME
Besluit: Agenderen voor gesprek met initiatiefnemers "Erken ME"
14. Agendapunt: Reactie op het Burgerinitiatief Erken ME
Zaak: Brief regering - minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers
- 11 februari 2014
Reactie op het Burgerinitiatief Erken ME - 33750-XVI-89
Besluit: Agenderen voor gesprek met initiatiefnemers "Erken ME"
Het is een behoorlijke bevalling kunnen we wel zeggen.
Maar vooralsnog blij dat we nog mee spelen.
Ook ontzettend dankbaar mbt onze goede advocaat, mede mogelijk gemaakt door jullie giften, en de lobby achter de schermen.