Hoi Grigor,
In het verleden heb ik een wetenschappelijke studie gedaan waarbij de invloed van de hersenen van belang was. Daarna ben ik andere richtingen ingegaan. Toen ziek geworden, waardoor ik langere tijd geen enkele info op kon nemen.
Sinds zo'n anderhalf jaar geleden
kan ik weer lezen en info verwerken en ik heb me sindsdien op allerlei vlakken in alle ins and outs van onze ziekte verdiept. Ik voelde me weer bijna een student.
Maes en Dml onderschrijven bv deze procesverstoringen. Maes legt vnl de nadruk op de oxidatieve stress, NFkB, cytokines en COX2 en in een van de webcolleges benoemde Dml de hibernatie van de hypothalmus, waardoor bij mij het kwartje viel. Daardoor is het gehele verloop van mijn ziekte logisch te verklaren, als je maar vanuit processen denkt. En de medici kijken over het algemeen alleen naar losse klachten en niet naar het geheel van de klachten. Onze klachten afzonderlijk zijn meestal niet zo zorgwekkend, maar als ons hele ecosysteem uit balans is, hebben ze vaak echt geen idee waar ze het moeten zoeken.
De onderzoeken die onze biomedische afwijkingen kunnen aantonen, heb ik nooit gehad, die zouden zogenaamd niet mogelijk zijn. Als je dan zegt dat die onderzoeken wel degelijk bij laboratoria gedaan kunnen worden, komen ze met het argument dat die onderzoeken niet vergoed worden door de zorgverzekeraars. En die discussies met medici win ik wel op argumenten, ondertussen....., maar nog steeds geen onderzoek, diagnose, behandeling of hulp voor mij. Daarom ben ik maar een DIY girl geworden en dat heeft mij geen windeieren gelegd. Zeker als ik zie hoe bepaalde patienten er aan toe zijn die wel behandelingen ondergaan.
Fijn dat je een HA hebt die er voor open staat, maar die zit waarschijnlijk ook klem in de regels en protocollen van de zorgverzekeraars. De mijne staat er theoretisch ook voor open...
Groetjes Bella