Ziekte van Lyme: vragen en discussie

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

vlindertje19
Gevorderd lid

Bericht door vlindertje19 »

lulu schreef:Hoi vlinder,
De steunkousen zijn denk ik een poging tot aanpakken van de OI klachten (neemt de oorzaak niet weg natuurlijk). Daarnaast veel drinken en voldoende zout.
Goed idee om een holtertest aan te vragen bij klachten van het hart. Ben je nog bij Visser?
Ik ben nog bij Visser ja. Maar hij is niet aanwezig begreep ik eind vorige week. Mijn HA zit namelijk nog te wachten op de bloeduitslagen die maanden geleden al binnen waren om mijn medisch dossier compleet te houden. En ook voor mij belangrijk voor onderzoeken in de toekomst dat mijn dossier up to date blijft.

Een holtertest voor 24 uur registratie van hartslag en bloeddruk heb ik al meerdere malen aangevraagd, maar hij reageert niet echt erop dat hij dit bij mij nodig vind. Alleen ik vind het dus wel nodig. Om iig het beeld compleet te krijgen. De OI is 1 ding, maar niemand kan weten, dus ook hij niet, of ik misschien daarnaast ook veel last heb van bloeddrukwisselingen over de dag heen en dat wil ik graag weten. Is ook als soort van geruststelling zeg maar.

Daarnaast kreeg ik de vraag van mijn HA of het niet ook belangrijk is om ter controle regelmatig de status van de OI te weten te komen; dus of de hersendoorbloeding bij mij van momenteel nu 46% erger of beter wordt.

Iemand die vaker dan 1 keer de kanteltafeltest heeft gehad bij hem?
Flying with broken wings
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Bericht door verlorengezondheidman »

Oorzaak en risicofactoren Non-Hodgkin-lymfoom: Bij sommige typen N.H.L. zijn de Helicobacter pylori -en Borrelia infecties betrokken.
Naast virusinfecties is een langdurig verminderende immuniteit door een aangeboren of verworven afweerstoornis ook een risicofactor.
Bron:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... ieren.html
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
vlindertje19
Gevorderd lid

vlindertje19 schreef:
elias schreef:Vlindertje ik ben het met je eens, maar waar ik niet mee eens ben is dat er erg overdreven wordt met borrelia/lyme.

Er zijn zoveel virussen, veel ME patienten ontwikkelen ook hun klachten na een VIRUSinfectie en niet altijd na een tekenbeet etc.

Dus het hoeft niet altijd om Lyme te gaan, het kan ook een ''gewone'' griepvirus zijn.

Zelf heb ik een sterk vermoeden dat ik GEEN lyme heb, ben nooit in bossen/duinen of dergelijke geweest. Wel kan ik me heel goed verkoudheden en griepjes herinneren voorafgaand aan alles.
Lyme is niet zomaar een bacterie, maar naar mijn mening een super-bacterie. Ik heb veel gelezen op internet (Lymenet, patiëntenvereniging voor Lyme patiënten etc. etc.) en zoals bij elke bacterie- of virusinfectie kun je herkenning halen uit de symtpomen die passen bij Lyme.

Om gebeten te worden door een teek hoef je niet per definitie in de duinen/bossen te zijn geweest. Ook in de eigen tuin, stadsparken, grasvelden, weilanden zitten teken en de gevaarlijkste zijn de nimfen die met het blote oog niet te zien zijn.

Daarnaast wordt Borrelia ook overgedragen door dazen, steekvliegen, muggen en vlooien. Ik vind de overdracht van ook deze steekinsecten heel logisch dus niet onmogelijk.

Het onderwerp Lyme blijft een discussie die voortgezet zal worden. Een ieder zal voor zichzelf moeten bedenken en beslissen hoe daartegen aan te kijken.

Persoonlijk: ik kan me alleen een rode ronde plek herinneren in voorjaar/zomer 2003 tijdens een vage zomergriep. Of dit wel of niet een tekenbeet is geweest kan in mijn situatie alleen nog maar uitgesloten worden door een LTT en/of een LBA. Via de Vegatest is het er al uit gekomen, alleen was er geen "klik" tussen mij en de betreffende homeopaat die de Vegatest uitvoerde, dus een behandeling ben ik niet gaan doen via deze persoon.

Bij mij is en blijft het grote :?: of en in hoeverre een mogelijke Borrelia en/of co-infectie een rol speelt in mijn ziek zijn. Aangezien ik nagenoeg al helemaal binnenstebuiten ben gekeerd en er alleen wat vage bloeduitslagen die nader onderzocht moeten worden, zijn uitgekomen, kan de mogelijke oorzaak in mijn situatie wel in de richting van Borrelia en/of co-infecties liggen.

Door één of meerdere triggers in o.a. 2003, 2004, eind 2006, midden en eind 2007 en toen pas na de zomer in 2010, is bij mij het ziek zijn pas echt begonnen. Toen, in de zomer van 2010, geen directe aanleiding! Ik was niet ziek, ik had geen infecties opgelopen op vakantie in Spanje. Ik kwam alleen gebroken terug en van het ene op het andere moment kreeg ik uitvalverschijnselen. Waarom zou ik bij de neuroloog waar ik een week op de afdeling heb gelegen getest op Lyme via bloed en lumbaalvocht? Dan moet er n.a.v. mijn klachten toch ook een vermoeden zijn geweest.

Wederom; ME is in mijn ogen een multi-bepalende ziekte en het zijn alle gifstoffen die zijn achter gebleven in het lichaam die je zo ziek houdt. Heb je dus een positieve uitslag op Lyme en ga je ervoor in behandeling dan schakel je al 1 hele grote berg met gifstoffen uit. Leden die dus niet willen testen op Lyme, is hun eigen keuze.

Ik ben er zelf nog niet over uit. Dat hangt van enkele dingen af de a.s. weken.
Flying with broken wings
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

@Vlinder and others,

Mij lijkt spirocheet Borrelia van eminent belang aangezien de co-infecties zoals o.a Bartonella daar heel vaak uit voortvloeien....

Geeft actieve Borrelia een soort van voedingsbodem voor de rest van de (overvolle?) dierentuin in het menselijk lichaam en misschien ook wel bij dieren wie zal het zeggen?

Als Borrelia met genoeg is vallen ze volgens de natuurarts aan...net als. In de natuur...
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.

LyME en co's INFO-topic!
vlindertje19
Gevorderd lid

@Vlinder and others,

Mij lijkt spirocheet Borrelia van eminent belang aangezien de co-infecties zoals o.a Bartonella daar heel vaak uit voortvloeien....

Geeft actieve Borrelia een soort van voedingsbodem voor de rest van de (overvolle?) dierentuin in het menselijk lichaam en misschien ook wel bij dieren wie zal het zeggen?

Als Borrelia met genoeg is vallen ze volgens de natuurarts aan...net als. In de natuur...
Het is een logisch principe wat elke bacterie doet; eenmaal in het lichaam zoeken ze altijd soortgenoten en familieleden om te muteren. En bij Borrelia is het ook nog eens dat hoe meer AB er op los gelaten wordt, hoe meer hij zal muteren.

Ik zie het bij mijn oudste kat; zij is van de 3 degene die het vaakst gebeten wordt door een teek. De andere amper en de jongste kan eigenlijk niet echt, want die komt niet buiten.

De oudste is oud, zwak en vatbaarder en een teek komt op geur af. Wellicht dat een teek ruikt dat een gastheer/gastvrouw een laag immuunsysteem heeft en is het bloed lekkerder dan? Daarom zijn er ook zoveel verschillen bij de mensen die vaak of niet vaak door een mug gestoken worden.
Flying with broken wings
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

@lulu,

josje15 stoort zich er aan (2x) dat in het Vegatest topic wordt bericht over Lyme. Wij (iedereen) moeten ons aan de regels houden en om klagen en klachten bij het ME Team te voorkomen, vandaar een antwoord op jouw bericht hier neergezet.
lulu schreef:Oh, is het hele lyme verhaal nu verdwenen, Louisa? Waarmee wordt in bovenstaande de borreliose aangepakt?
Nee, het Lyme verhaal is niet verdwenen, lulu.

Op de site van de ME/CVS Vereniging en van de ME Vereniging Nederland staat ter informatie voor ME/CVS patiënten:
De beste behandeling voor ME/cvs zou kunnen zijn: Bron: http://www.me-cvsvereniging.nl/behandeling
Overzicht

In de meeste gevallen zal een succesvolle behandeling uit te volgende onderdelen bestaan:

* antivirale middelen ter bestrijding van de aanwezige herpes- en enterovirussen;
* immunomodulatoren om de aandacht van het immuunsysteem te verleggen;
* o.a. antibiotica ter bestrijding van opportunistische infecties (met name maag/darm en luchtwegen/kno);
* supplementen en voedingsvoorschriften om stoornissen in de stofwisseling (w.o. energiehuishouding, hormonen) te herstellen of te compenseren;
* middelen en technieken ter verbetering van de bloedsomloop en de zuurstofopname;
* behandeling van eventuele slaapstoornissen;
* middelen en technieken zoals pacing, neurofeedback en pijnbestrijding om de gevolgen van de ziekte te verminderen

Het kan van belang zijn om ook eventuele comorbiditeiten te behandelen, alsmede 'verborgen gebreken' (zoals hartlekkages) die door de ziekte aan de oppervlakte zijn gekomen.
Is ME hetzelfde als Lyme?

ME en Lyme zijn twee verschillende aandoeningen. ME wordt veroorzaakt door virussen, Lyme door een bacterie. Ook is het niet zo dat Lyme ME kan veroorzaken. Er zijn wel veel overeenkomsten in klachten, omdat in beide gevallen het immuunsysteem is gecompromitteerd. Daarom kan het verstandig zijn om op Lyme te testen. Neem zo nodig voor meer informatie contact op met de Nederlandse Vereniging voor Lymepatiënten.

Welke andere oorzaken moeten worden uitgesloten?

De klachten die ME veroorzaakt zijn niet uniek. Andere aandoeningen of combinaties van aandoeningen kunnen een ziektebeeld veroorzaken dat op ME lijkt. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om hart- en longcondities, schildklierziekten, B12-tekort, aangeboren mitochondriële stoornissen, een vorm van diabetes, vergiftiging, bloedarmoede, chronische infecties, en andere neurologische ziekten zoals multiple sclerose. Het uitsluiten van andere mogelijke verklaringen behoort tot de normale werkwijze bij het stellen van een diagnose.

DossierME.
ME en Lyme zijn twee verschillende ziekten, die sommige klachten gemeen hebben. Omdat artsen weinig van deze ziekten weten en patiënten niet goed onderzoeken komt het voor dat ze de diagnose ME stellen in plaats van Lyme, of andersom.
Als er artsen zijn die een dergelijke behandeling zoals boven genoemd doen, wordt er o.a. ook van te voren onderzoek gedaan naar Lyme en Co en mochten die worden gevonden dan worden die ook mee behandeld.

Volgens DML hebben 50% van zijn ME patiënten Lyme en Co, dat onderzoekt hij en behandelt hij. Bij zijn ME patiënten die ook Lyme en Co hebben geeft DML Lyme en Co niet de kans om zich verder te kunnen verspreiden in het lichaam (dissemineren).
Als je er op tijd bij bent kan een AB behandeling aanslaan.

Als je lang (jaren lang) ziek bent en jaren lang onbehandeld hebt rondgelopen met Lyme gebeurt het volgende: de bacterie trekt zich vaak terug uit het bloed en gaat diep in weefsels zitten die voor het immuunsysteem en antibiotica moeilijk te bereiken zijn, zoals in de gewrichten en in het centraal zenuwstelsel. Verder kan het immuunsysteem door de infectie worden ontweken en beïnvloed.

De Lyme-bacterie heeft zeer geavanceerde overlevingsmechismen die hem beschermen in een vijandige omgeving. Zo kan hij behalve in de normale spirocheet-vorm, ook in andere vormen vóórkomen. Hieronder staan 2 voorbeelden:

• de cystische vorm, waarbij de bacterie in een beschermend hulsel zit, wat hem beschermt tegen antibiotica en het immuunsysteem.
• de L-vorm of celwandloze vorm, waarbij de celwand ontbreekt, zodat de bacterie onzichtbaar is voor het immuunsysteem en antibiotica die op de celwand inwerken (bijv. Amoxicilline), geen effect hebben.

Verder heeft de Lyme-bacterie een zeer lange delingstijd en kan hij zeer lang in een rustfase blijven. In deze toestand heeft antibiotica geen effect.
Het kan ook zijn dat een AB behandeling niet aanslaat vanwege bovenstaande.

En zit er echt verschil in de behandeling van ME en/of Lyme en Co bij DML? Worden bij ME en/of Lyme en Co niet dezelfde AB's, anti virale middelen, B12 injecties, Nexavir/4ME, supplementen, etc., ingezet?

Een arts als bijvoorbeeld Dr. Lerner behandelt ME patiënten met Lyme en Co ook voor de Lyme en Co.
Op 5 aug jl. stond er op de hoofdpagina van MEGidsnet een ge-updated artikel. ME-arts/wetenschapper: "ME/CVS Behandelrichtlijnen voor medici (Dr. Lerner)": Bron: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... -1087.html
.....Opmerking: Lyme en Lyme co-infecties kunnen ongrijpbaar zijn. De ziekte van Lyme kan zich klinisch presenteren als ME/CVS. Een aanzienlijk deel van de Lyme patiënten heeft negatieve serologische Lyme testen. Wij geven de voorkeur aan Lab Corp, Dublin, OH voor alle vier de Lyme testen. De gebruikte antigenen zijn dezelfde die gebruikt worden door de CDC. Een recente blootstelling aan de natuur, een tekenbeet en een rode kring, kunnen allemaal bijdragen aan de kans op de ziekte van Lyme. Vanwege de behoefte aan zowel klinische en diagnostische evaluatie in de ziekte van Lyme, is het raadzaam om een onduidelijk (niet negatief of positief) lab resultaat te beschouwen als positief en de Lyme behandeling te beginnen.....

......Achtergrond:

Als de diagnose ME/CVS wordt gesteld door middel van de geaccepteerde criteria, en er is geen sprake van co-infecties, begint men onmiddellijk met de antivirale behandeling.

Is er echter sprake van een co-infectie zoals de ziekte van Lyme, Babesia, Ehrlichia, Mycoplasma pneumoniae of acuut reuma, dan dient deze eerst behandeld te worden.

Nadat de co-infecties zijn aangepakt, wordt gestart met de antivirale behandeling. Indien één of meer van deze co-infecties tijdens de antivirale behandeling optreedt, dient men niet te stoppen met de behandeling maar tegelijkertijd te behandelen.....
Moraal van het verhaal is, dat ME/cvs artsen/wetenschappers wereldwijd voorlopig nog lang niet op één lijn staan.
Er zijn veel verschillende visies en benaderingen, zie de vele artikelen op de site van MEGidsnet.

En in Nederland doen ME/CVS artsen onvolledig/summier onderzoek en kunnen wat aan symptoombestrijding doen, meer niet.
Regulier volgt de CVS Richtlijn en dan wordt er CGT en GET als behandeling ingezet.
Complementair kijkt en onderzoekt verder en behandelt breder. Een voorbeeld is PvM bekend met ME, Lyme en Co en andere ziekten, tekorten, etc,. PvM onderzoekt zijn patiënten o.a. ook op Lyme.

In interview met PvM LeesME 18, maart 2013:
Over de ziekte van Lyme merkt hij op: "Het gebeurt vaak dat iemand met de diagnose ME/cvs door het leven gaat, terwijl er eigenlijk iets anders aan de hand blijkt te zijn. Een goed voorbeeld hiervan is de ziekte van Lyme.

De onderzoeksmethoden naar Lyme en de behandeling daarvan zijn in Nederland middeleeuws.
In Duitsland en Amerika zijn ze hier veel veel verder mee.
Dr. PvM laat de Lyme-testen daarom ook in de VS en Duitsland uitvoeren.

De ziekte van Lyme kan zich manifesteren als psychiatrische aandoening, zoals depressie, psychose, neurologische aandoeningen zoals Parkison, Alzheimer, of MS, maar ook vaak als ME/cvs of fibromyalgie.
Er zijn momenteel zeer effectieve behandelmethodes, ook voor chronische Lyme".

Tsja, en wat kunnen en moeten ME, Lyme patiënten doen in het grote doolhof?....
Ieder maakt zijn/haar keuze waarvan hij/zij denkt dat dat de beste keuze voor hem/haar is.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
vlindertje19
Gevorderd lid

Ik denk niet dat Lulu dat bedoelt Louisa. Zij vraagt zich , net als zovelen hier, af, hoe je van Borrelia en familie af kunt komen met complementaire behandeling zoals bioresonantie, homeopathische middelen en natuurlijke supplementen.

(als ik het onjuist heb, corrigeren graag Lulu)
Flying with broken wings
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

@Lulu,

Of wil jij daarmee @Louisa haar vermeende inconsequentie mee aantonen / aangeven?

LyME en co's INFO-topic!
sidonia
Actief lid
Contacteer:

Bericht door sidonia »

Dank je voor je bericht. Welke behandeling krijg jij bij DML voor de Borrelia en familie?
@ Vlindertje: ook voor mij geldt: een antwoord hier, want in het pleidooi voor de vegatest is mijn antwoord niet op zijn plaats.

DML wil eerst mijn immuunsysteem op orde brengen, want die was behoorlijk van de wap. Daar ben ik nu mee bezig en ik merk dat mijn lijf 'aan het werk' is. Voel me erg grieperig, verkouden, mijn kachel doet het niet. Maar darmen gaan vooruit. Volgende week weer een afspraak bij DML en dan verwacht ik dat ik aan de antibiotica ga. Dat was het plan in ieder geval.
lulu
Gevorderd lid

Bericht door lulu »

Spijker op de kop vgzm.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
vlindertje19
Gevorderd lid

sidonia schreef:
Dank je voor je bericht. Welke behandeling krijg jij bij DML voor de Borrelia en familie?
@ Vlindertje: ook voor mij geldt: een antwoord hier, want in het pleidooi voor de vegatest is mijn antwoord niet op zijn plaats.

DML wil eerst mijn immuunsysteem op orde brengen, want die was behoorlijk van de wap. Daar ben ik nu mee bezig en ik merk dat mijn lijf 'aan het werk' is. Voel me erg grieperig, verkouden, mijn kachel doet het niet. Maar darmen gaan vooruit. Volgende week weer een afspraak bij DML en dan verwacht ik dat ik aan de antibiotica ga. Dat was het plan in ieder geval.
Ik hoop dat je er baat bij hebt sidonia en dat de AB ook aan gaat slaan.
Flying with broken wings
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

@Vlinder, @Louisa, @Marlene of iemandandersdiehetweet,

Kan Borrelia ook in een menselijk DNA gaan zitten?

LyME en co's INFO-topic!
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Tamara: "16 jaar zwak ziek en misselijk zonder diagnose": Bron: http://lymeverhalen.webklik.nl/page/mijnverhaal
....Sinds een jaar weet ik dat Lyme de oorzaak is van al die klachten.....

.....De behandeling die ik nu volg is een combinatie van frequentietherapie (afgeleid van bioresonantie), kruidenpreparaten van het Cowdenprotocol (zoals Samento en Banderol), middelen voor de afvoer van gifstoffen en voedingssupplementen voor de opbouw van het immuunsysteem.

Tijdens de behandeling ben ik nog veel ziek geweest omdat mijn lichaam het zwaar had met het afvoeren van de toxines die de Borrelia in mijn lichaam achterliet. En de Borrelia bacterie kan zich heel goed verstoppen voor behandeling omdat, zo heb ik geleerd, hij andere vormen aan kan nemen waarbij hij niet gevoelig is voor antibiotica of bacteriedodende kruiden. Ik weet nu dat chronische Lyme behandelen iets is waar je een lange adem voor moet hebben.

Het gaat langzaam beter met mijn energie. De co-infecties die ik had zijn weg. Mijn immuunsysteem heeft flinke klappen opgelopen de afgelopen jaren, en het opbouwen van mijn weerstand blijkt een lange weg.
Maar ik lijk weerbaarder te worden, ben minder vaak zwak ziek en misselijk, en heb de afgelopen winter voor het eerst in jaren geen voorhoofdsholteontsteking van maanden gehad. Ik verdraag weer zon op mijn hoofd, en ben minder kouwelijk en grieperig en mijn spijsvertering verloopt minder problematisch. Maar de Lyme is nog steeds niet helemaal weg. Dus er is nog werk aan de winkel.....
Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 10 okt 2013, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Tamara: "Herstellen van Lyme, hoe doe je dat?": Bron: http://lymeverhalen.webklik.nl/page/herstellenvanlyme[
.....Mijn eerste tekenbeet kreeg ik namelijk toen ik 16 was. Die heeft er drie dagen gezeten voordat ik hem ontdekte. Tien jaar later, vanaf mijn 26ste, ging ik met mijn toenmalige vriend veel de natuur in om te wandelden en kamperen. In die tijd heb ik vaak tekenbeten gehad.....

......De afgelopen 16 jaar heb ik flink aangemodderd met werk omdat ik steeds energie tekort kwam. Steeds raakte ik overbelast, oververmoeid, slapeloos en daardoor labiel. Was ik chronisch vermoeid? Had ik ME? Was ik alleen maar hooggevoelig?.....

....de Lyme gevonden met een levend bloedanalyse. Dat is een bloedonderzoek onder een zogenaamde ‘donker veld’ microscoop, waaronder de bacterie te zien is. Voor de zekerheid heb ik dezelfde test laten doen. En ja hoor, ik had ook Lyme.....

......Toch was het ook een opluchting omdat ik niet meer aan mezelf hoefde te twijfelen. Er was echt iets mis in mijn lijf: Het zat niet tussen mijn oren. Of eigenlijk: het zat wél tussen mijn oren, want dat is blijkbaar zo met Neuroborreliose: De Lyme zat letterlijk in mijn hersenen en overbelastte mijn immuunsysteem en zenuwstelsel......
Groetjes, Louisa

vlindertje19
Gevorderd lid

Interessant!
Flying with broken wings
Plaats reactie