Spasmofilie

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Spasmofilie

Bericht door Zuiderzon »

SPASMOFILIE

Omschrijving
Spasmofilie of autonome dysfunctie, zoals het in de Angelsaksische medische literatuur wordt genoemd, is een syndroom welk gekenmerkt wordt door ‘krampen’ (spasmen). Letterlijk betekent het woord: aanleg of neiging van het organisme voor krampachtige aandoeningen.

De klachten hebben meestal te maken met overprikkelbaarheid van de spieren en kunnen zeer uiteenlopend zijn: hyperventilatie, tetanie-aanvallen, spierkrampen, vermoeidheid, angst, slapeloosheid, duizeligheid, kortademig-heid, pijn in de borst, buikpijn (spastisch colon), oprispingen, koude handen/ voeten, onverklaarde huiduitslag,… .

Criteria
Om de diagnose te stellen, moet aan volgende criteria worden voldaan:
  1. verhoogde sympatische tonus met invloed op contractibiliteit van bloedvaten, orgaanfuncties, bloeddruk…(Sympatisch = deel van het autonome zenuwstelsel.)
  2. verhoogde spiertonus met eventueel tetanie. (Tetanie = een syndroom gekenmerkt door hyperreflexie en krampachtige buiging van polsen en enkels, meestal gevolgd door spierkrampen over het gehele lichaam.)
OF

De diagnose wordt op 3 manieren gesteld :
  1. ten eerste de klinische tekens
  2. ten tweede de cryptotetanietest en
  3. ten derde de biochemie met meting van magnesium en calcium.
Oorzaak en risicofactoren
Een specifieke ‘oorzaak’ voor spasmofilie is tot nu toe niet gevonden. Evenals bij fibromyalgie gaat men er vanuit dat verschillende uitlokkende factoren op elkaar inspelen.
Stress doet spiertonus en sympatische prikkeling verhogen en kan zo als trigger (= uitlokken) voor toename van klachten zorgen. Een magnesiumtekort verhoogt de spiertonus en kan als onderhoudende factor werken.

Er bestaan verschillende graden in spasmofilie.
Er is latente spasmofilie : de patiënten hebben af en toe klachten. De klachten zijn vaak nier ernstig genoeg om een geneesheer te raadplegen.
De patiënten voelen zich niet goed, doch zijn zich niet bewust van het bestaan van een eventuele ziekte. Op een gegeven moment verandert er iets in de levenssituatie van de patiënt en worden de klachten zeer ernstig. Op dat moment spreekt men van een gedecompenseerde spasmofilie.De gedecompenseerde spasmofilie is een echte ziekte. zoals het woord zegt is de patiënt gevoelig voor spasmen. Een andere naam voor de aandoening is "tetanie", vroeger veel gebruikt en ook tegenwoordig nog soms in gebruik.
Eigenlijk gaat het om een spier zenuw overprikkelbaarheid : alle spieren van het lichaam kunnen in het proces betrokken raken. Het zijn spasmen die de pijn, de contracturen en de vermoeidheid bij de spasmofilie patiënten verklaren. Ook de angst en slapeloosheid zijn een gevolg van spierspasmen.

Bron: Bewegingspraktijk
en CVS-Fibro Monster.be
Hoop doet leven!
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

spasmofilie

Bericht door orchidee »

Beste Zuiderzon,

Heb hier een vraagje.
Zelf heb ik hier geen last van(= spiersamentrekkingen) maar mij lijkt het dat dit ook gerelateerd zou kunnen zijn aan "epilepsie" (een soortgelijke aandoening) ofwel een eventueel gevolg van "channelopathy"
Groetjes,
Orchidee
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

spasmofilie

Bericht door mehans »

ME-CVS = SPASMOFILIE ?
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

spasmofilie

Bericht door asje »

Korter door de bocht kan het haast niet.
Life smells...
Gebruikersavatar
chika
Gevorderd lid
Berichten: 552
Lid geworden op: 10 mei 2011, 22:20

spasmofilie

Bericht door chika »

Ik kreeg voor m'n diagnose ME/CVS al de diagnose spasmofilie.
Ik denk dat dat door de positieve cryptotetanietest was...

Veel was ik er indertijd niet mee geholpen.
'Neem magnesiumsupplementen' zeiden ze, en de kous was af...
Health is not valued till sickness comes.
-Thomas Fuller-
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

magnesium werkt ontspannend op de spieren, zelfs als je geen tekort hebt, dus zo gek was dat advies nog niet eens :wink:
Ik gebruik zelf ook magnesium tegen spierspasmes en het werkt erg goed. Overigens kun je van een calcium tekort ook spasmes krijgen
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Spasmofilie komt vaak voor bij ME en CVS. Ik zie het als een klacht ten gevolge van overbelasting omdat je niet kan/mag genoeg rust (wil) nemen. Je spieren schieten in een kramp en zenuwen geraken overprikkeld. Ietwat simpel uitgelegd.

Maar spasmofilie is zeker geen ME noch CVS, wel CV met de bekende spasmofilieklachten.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

Spierpijn, zenuwpijn, bindweefsel, verklevingen, etc. kan men niet zien op foto's en dergelijke.

Ik ondervind zelf dat enkel een toegewijd manueel therapeut na meerdere sessies zich een beeld kan vormen van omvang en soort pijn.

Pas dan kan hij een gerichte behandeling beginnen.

Ook heb ik ervaren dat een deel van deze specifieke pijnen uitsluitend met aanhoudende manuele behandeling te verminderen zijn,

dat medicijnen hierop geen vat hebben.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
angel2
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2013, 20:59

Q10 en spasmofilie/fibro/cvs

Bericht door angel2 »

Ikzelf heb spasmofilie, cvs en fibro.

Een tijd geleden vertelde mijn vriendin die ook altijd zo moe is dat de huisarts haar Q10 heeft laten meten. Die moest tussen 700 en nog iets hoger liggen. Zij had maar 150.

Zodoende liet ik het mijne ook nazien, ik bleek maar 300 te hebben.

Sindsdien neem ik Q10 van UBIXX.
Het is echt een wondermiddel, ik voel amper nog vermoeidheid.
In vergelijking met voor de inname van Q10 en ik regelmatig, vooral 's namiddags soms 2 u moest slapen als ik pech had slaap ik sindsdien niet meer.

Ik raad de mensen met fibro, spasmofilie en cvs dus aan om hun Q10 te laten meten.

Q10 is goed tegen vermoeidheid en ik merk het bij mezelf, echt een wondermiddel, ik ben zo blij.

Binnen een paar weken moet ik mijn bloed terug laten nazien. Benieuwd hoe fel het gestegen zal zijn.

Het onderzoek van de Q10 is wel duur : 45 euro en UBIXX is ook niet echt goedkoop maar het werkt, althans bij mij.

Groetjes en veel succes...
Plaats reactie