Cortisol nieuws???

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

plassterk
Donateur
Donateur

Cortisol nieuws???

Bericht door plassterk »

Heb nog geen subject over dit cortisol nieuws gezien, maar dit lijkt me toch goed nieuws.

19 maart 2008: Nieuw onderzoek toont veelbelovende resultaten van behandeling van klachten ME-patiënten met cortisol

In het onderzoek van Dr. Holtorf (foto), uitgevoerd onder 500 patiënten, werden de volgende resultaten verkregen na behandeling met een dagelijke dosis cortisol tussen de 5 en 15 mg per dag:
# Bij 94% was bij het vierde consult sprake van verbetering
# Bij 75% was sprake van een significante verbetering
# 62% van de patienten rapporteerde een substantiële verbetering
# Het energie niveau en het algemene gevoel van welbevinden was bij het vierde consult verdubbeld.
Deze doses bleken veilig, zonder noemenswaardig risico. Ook bij patiënten met fibromyalgie werden positieve resulaten behaald.

zie ook artikel http://www.eurekalert.org/pub_releases/ ... 031808.php

heb ook adrenal dysfunction opgezocht

helaas voldoe ik op de site van adrenal dysfunction, http://www.drkaslow.com/html/adrenal_insufficiency.html, helemaal niet aan de voorwaarden, behalve de vermoeidheid dan.
orchidee
Actief lid

Bericht door orchidee »

Opgelet, cortisolafwijkingen wijzen op een falend stress-systeem!
Denk dat alle ME een falend stress-systeem hebben. (ik zeker wel want gewone dagdagelijkse dingen bezorgen me stress)
Cortisol is echter slechts 1 van de ontregelde dingen.
Zolang de "oorzaak" niet weg is, zal de cortisol ontregeld blijven.
Het artikel is dus "symptoomverlichting"
Groetjes,
Dirk
plassterk
Donateur
Donateur

Bericht door plassterk »

maar toch

# Het energie niveau en het algemene gevoel van welbevinden was bij het vierde consult verdubbeld.

hier teken ik voor.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
zonaanbidster
Gevorderd lid

Bericht door zonaanbidster »

Als je zorgt dat je je infecties intoomt, gaat uiteindelijk de cortisol weer een normaal waarde aangeven i.p.v. te laag.
Ben er het bewijs van, hoewel nog niet eens infectievrij. Cortisolwaarde van heel laag naar normaal.
Oftewel inderdaad symptoombestrijding. Hoop dat ze kijken WAAROM cortisol verstoord raakt en met iets meer komen dan dat we stress hebben.....dus zeg maar ik hoop, dat ze de fase ervoor gaan uitpluizen.
Dan is het pas echt interessant. Overigens heeft cortisol ook een ontstekingremmende werking, dit zou kunnen zijn waarom het aanslaat. Blijft het feit dus, dat je het niet adequaat aanpakt maar bezig bent de boel wat te dempen. Maar voor mensen die niet in gelegenheid zijn naar een goede arts te gaan, is het wellicht weer een verlichting.

Overigens cortisol tabletten zijn ook weer geen snoepjes te noemen, is niet zomaar iets en ook niet geheel risicoloos......
plassterk
Donateur
Donateur

Bericht door plassterk »

OP deze website, http://www.efarma.nl/pages/winap.asp?ID ... =infotekst
lijken mij de bijwerkingen nogal meetevallen. Maar gezien de weinige reacties begrijp ik dat niemand ervaringen heeft met het gebruik van cortisol of ook dat niemand van plan is het te gaan proberen.

Ik snap trouwens niet helemaal hoe ik goed kan zoeken in
'nieuwste ervaringen/behandelingen" en zo kan kijken of hier al een kopje cortisol bijstaat.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Draakje
Actief lid
Contacteer:

Bericht door Draakje »

Ik vind het wel een beetje vreemd idee :? aangezien ik al mijn hele leven dit hormoon in meerdere vormen krijg toegedient voor mijn astma (inhaleren), huiduitslag(zalf), als onstekingsremmer in mijn neus en bij ernstige allergiesche reacties in mijn gezicht.
Maar misschien is het voor meerdere dingen goed. :D
Maar je kan er behoorlijk heftige bijwerkingen van krijgen, heb regelmatig hartkloppingen, smaakverlies, witte vlekjes in mijn gezicht door de zalf.etc.

Onderstaande is een beetje een uitleg wat cortison is::
Misschien maakt dat wat meer duidelijk.
Cortison: de suikerhormonen, waarvan cortison de belangrijkste is, zijn verantwoordelijk voor het verhogen van het bloedsuikergehalte. Glucose is de belangrijkste energiebron van het lichaam en wanneer er extra energie nodig is, zo als bij stress, zorgt cortison voor de om zetting van eiwit in glucose. Er zijn meer hormonen actief voor de verhoging van het bloedsuikergehalte en er is maar één hormoon dat het bloedsuiker gehalte omlaag brengt, en dat is insuline. Omdat daar maar één hormoon voor is, ontstaat er bij een tekort aan insuline onmiddellijk een ziekte, namelijk suikerziekte. Behalve de belangrijke rol die cortison speelt in de stofwisseling, is het ook essentieel voor het functioneren van het immuunsysteem, het verdedigingsmechanisme van het lichaam tegen ziekte en verwonding. Maar als het normale cortisongehalte kunstmatig verhoogd wordt, bijvoorbeeld om na een transplantatie afstootreacties te voorkomen. vermindert de weerstand tegen infecties. Het lichaam produceert zelf niet te veel cortison.

Corticosteroïden: (een subgroep van de steroïden) zijn hormonen die van nature in het lichaam voorkomen, en geproduceerd worden door de bijnierschors. Corticosteron, cortisol en cortison vormen een subgroep van de corticosteroïden, en zorgen voor de verwerking van koolhydraten, eiwitten en vet, en het omgaan met stress. Ze werken ook onstekingsremmend. Hydrocortison is een chemische vorm van cortisol.

Geslachtshormonen: de laatste groep hormonen, geproduceerd door de bij nieren, zijn de geslachtshormonen. Ze worden afgescheiden door bet bijnier merg en vullen de zes hormonen aan die bij de vrouw door de eierstokken en bij de man door de teelballen geproduceerd worden. Het belangrijkste mannelijke geslachtshormoon dat ook bij vrouwen, maar in mindere mate. aanwezig is - is testosteron. Het is verantwoordelijk voor vergroting van de spieren. Anabole steroïden zijn synthetische derivaten van onder andere mannelijke geslachtshormonen.
"We lachen hard om een mop. We glimlachen zachtjes om het geluk."
orchidee
Actief lid

Bericht door orchidee »

ter info :
7. Stand van zaken m.b.t. biomedisch onderzoek en behandeling:

Prof. Dr. K. De Meirleir, MD, PhD, VUB, België

In een interessante, concrete lezing, geeft Dr. De Meirleir een overzicht van het belangrijkste werk dat momenteel gaande is op het vlak van biomedisch onderzoek en bijhorende behandelingen. Vooreerst haalt Dr. De Meirleir kort de onderzoeken aan op het vlak van de genetica, zoals deze van Dr. Kerr, UK. Hieruit zouden bepaalde subgroepen of voorbeschikkende factoren gedistilleerd kunnen worden, maar deze onderzoeken zullen – in tegenstelling tot wat velen hopen - geen implicaties/resultaten hebben voor concrete behandeling. Men doet ook onderzoek naar de verhoogde apoptose (di celdood) bij ME, maar dit is niet specifiek want dit fenomeen vindt men ook terug bij andere ziekten zoals bv kanker, MS... Er lopen ook wat onderzoeken m.b.t. virussen en antivirale behandelingen zoals deze van Dr. Montoya, USA. Hierbij ligt de focus vooral op HHV6 (Herpes 6) en bijhorende antivirale of immuunmodulerende behandelingen. Bij de trials van Dr. Montaya (antivirale behandeling) werden 10 van de 12 patiënten al na een aantal maanden merkelijk beter. Verder vonden er in de periode 1992-2001 testbehandelingen plaats met Ampligen waarbij 50% van de patiënten verbeterde.

bron : fonteine.com
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Ik wil even hier melden dat je Cortison ook verhoogd kan zijn en ook klachten die op ME/CVS lijken veroorzaken!!!
Voor mij dus echt geen Cortisol behandeling, daar hij bij mij dus verhoogd blijkt te zijn!!!!
Ook ik heb jaren cortison zalven gebruikt en ook gebruik ik nog steeds geregeld Ventolin.
Boxertje
Actief lid

Bericht door Boxertje »

Misschien een stomme vraag, wordt cortisol standaard geprikt bij bloed onderzoek?
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Volgens mij niet, meestal doet dit een internist als hij dit ndig acht bij het klachten patroon.
Tenminste heeft mijn h.a. in al die jaren dit nooit laten doen.
orchidee
Actief lid

Bericht door orchidee »

Hoi,
De meeste huisartsen laten onderzoeken naar cortisol (Belgie) .
Meestal leiden ze daaruit af dat het een stress-gerelateerde ziekte is wat een logische deductie is maar voorbijgaat aan het feit dat zowat alles afwijkt bij een ME/CVS! Van strees gerelateer naar CGT is een korte stap.

Ze onderzoeken maar bekijken het niet als een immuunziekte (met metabolische gevolgen) en slaan de bal dus mis.Spijtig genoeg voor de patient!

Groetjes,
Dirk
paula
Actief lid

Bericht door paula »

Ik lees hier even globaal doorheen en lees twee dingen. dus even een korte vraag:

Cortisol = Cortison???

Groetjes van Paula.
Melanie
Donateur
Donateur

Bericht door Melanie »

Plassterk schreef: Ik snap trouwens niet helemaal hoe ik goed kan zoeken in
'nieuwste ervaringen/behandelingen" en zo kan kijken of hier al een kopje cortisol bijstaat.
Ik lees dit nu pas, is ook niet aan mij, hopelijk is het je uitgelegd i.v.m zoekfunctie.

Is er alweer meer bekend over cortisol nieuws?
Toepassingen enzo.
Omdat ik het nu pas lees. Liever gezegd doordringt. Waarschijnlijk had ik het al gelezen maar weer vergeten. Typisch ME/CVS klacht.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Even een weetje: een verstoorde cortisol huishouding komt vooral voort uit langdurige stress. Het is zelfs zo dat het lichaam daardoor zelf geen cortisol meer kan aanmaken. Vertaal stress vooral ook als lichamelijke stress, om weer misverstanden te voorkomen. Dus ook door een verstoord immuumsysteem, ziekte verwonding etc.
Het blijkt zo te zijn, dat behandeling met cortisol niet zo best is, daar je lichaam dan zelf helemaal geen corisol meer zou aanmaken. Er is maar een tijdleijk effect. Googele maar eens op cortisol. Toevallig dat ik dit laatst deed omdat ik zocht naar de normale waardes van cortisol. Moeilijk te vinden, daar het in het bloed, speeksel en in de urine kan worden getest en er verschillende waarde noteringen worden gehandhaaft.
Hier een link naar een interessant stukje over cortisol:
http://www.stamcel.org/html/endostelart.htm
Vanessa
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Vanessa »

Shavonne, Het klopt wel grotendeels.
Stress activeert de hypothalamus-hypofyse-bijnier as, waardoor het gehalte aan
cortisol (het bijnierschorshormoon) gaat dalen. Stress is dan inderdaad evengoed een virusinfectie als een ongeval (alles waarbij je lichaam onder 'stress' komt te staan).
Er is wel een klein nut van cortisol, maar het probleem is dat cortisol enorm veel bijwerkingen heeft. Zodoende wegen die in principe niet op tegen het minieme resultaat
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
Plaats reactie