Constipatie

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Marjolijn
Oprichter

Constipatie

Bericht door Marjolijn »

Constipatie komt heel vaak voor. Ze vormt in 35% van de raadplegingen van volwassenen en 3 tot 5% in de pediatrie een aanleiding om een arts te raadplegen. Het zijn echter vooral vrouwen die er last van hebben. Onze voeding en levensstijl spelen vaak een belangrijke rol.

Wanneer kan men spreken van constipatie?

Een normale stoelgang is tussen drie keer per dag en een keer om de drie dagen. Er is echter sprake van constipatie als een persoon minder dan drie keer per week stoelgang maakt. Dit is echter een arbitraire definitie. We merken op dat constipatie bij kinderen wordt omschreven als stoelgang die te hard en/of te weinig frequent is.

Meestal ligt de oorzaak in de voeding

Constipatie wijst zelden op een onderliggende ziekte of een letsel van het spijsverteringskanaal. Deze pistes moeten in geval van een plots optreden van de constipatie of andere symptomen echter wel worden onderzocht. Bij volwassenen is het probleem meestal te wijten aan een slecht aangepaste voeding en aan de levensstijl: een hoog ritme, drukke agenda, zittend leven enz. Bijgevolg zijn hygiënische en dieetaanpassingen meestal voldoende.

Vijf regels tegen constipatie

1) Veel drinken. Vochttekort, waardoor de stoelgang te hard wordt, is een van de belangrijkste oorzaken van constipatie. Men moet s'ochtends vroeg al drinken en daarna tussen en tijdens de maaltijden, minstens anderhalve liter water per dag.

2) Een sedentair leven bestrijden: lichaamsbeweging heeft een gunstig effect op de darmtransit. Een wandeling na de maaltijd is altijd goed. Als dat niet kan, mag het ook op een ander tijdstip. In elk geval moet u elke dag minstens een half uur snel wandelen!

3) Kies voor vers of gedroogd fruit en rauwe of vezelhoudende groenten (pruimen, ananas, peren, asperges…).

4) Eet minstens een keer per week gedroogde groenten.

5) Geef de voorkeur aan meergranenbrood, eventueel afgewisseld met volkoren- of zemelenbrood. Af en toe kunt u een lepel zemelen in uw yoghurt of een glas melk doen.

Goed om weten

Er bestaan in het algemeen twee soorten voedingsmiddelen die constipatie bevorderen.
De eerste hebben de neiging de darmtransit te vertragen. Het zijn voedingsmiddelen die rijk zijn aan zetmeel (rijst, aardappelen, pasta) en voedingspatronen die teveel suikers (snoep, koekjes, gesuikerde dranken) en te weinig fruit en groenten bevatten.
De tweede soorten voedingsmiddelen hebben een constiperende werking omdat ze het vocht in de darmen opslorpen. Zo vergroten ze het volume van de stoelgang en daalt de frequentie. Het gaat vooral om bananen, wortelen, kweeperen en rijst.
Tineke
Beginner

Constipatie

Bericht door Tineke »

Blijkbaar doe ik toch iets verkeerd bij het sturen van berichtjes . Had gisteren een heel verhaal gedaan over constipatie en daar is op dit forum niets van te merken . Dus hou ik het bij wijze van proef heel kort door te zeggen dat ik ook zeer veel last heb van constipatie. Eens uittesten of dit berichtje arriveert.
groetjes
Tineke
Beginner

Constipatie

Bericht door Tineke »

Hallo allemaal,
Probeer maar eens opnieuw een berichtje te versturen omtrent constipatie.
Ik kamp er al mijn hele leven mee. Als baby moest ik al lavementen krijgen. Zit ook opgescheept met een veel te lange en luie darm. Neem al sinds ik mij kan herinneren laxeermiddelen. Constipatie is er de laatste jaren erg op achteruitgegaan. Neem dagelijks vezeltabletten, pro-biotica ( twee verschillende soorten ) , plus ik drink veel water. Neem ook regelmatig paraffineolie ( hetgeen niet zo leuk is om in te nemen ) . Ondanks al deze middelen moet ik mijn toevlucht nemen tot laxeermiddelen. Ik stopte onlangs met het nemen van Cymbalta omdat ik de constipatie daaraan deels toeschreef. Maar nu ik het geneesmiddel al een tijdje niet neem, is de verstopping even erg.
Zijn er nog mensen met dit onoverkomelijk probleem ? O ja , van diarree is er nooit , maar dan ook nooit sprake.
Groetjes
MacM
Gevorderd lid

Constipatie

Bericht door MacM »

admin schreef:4) Eet minstens een keer per week gedroogde groenten.
.
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
MacM
Gevorderd lid

Constipatie

Bericht door MacM »

Dag Tineke, wat vervelend voor je.
Ook met laxeermiddelen moet je oppassen, aangezien ze je darmen lui maken, wat weer constipatie als gevolg kan hebben.
Je zult al heel veel hebben geprobeerd, maar ik kan de volgende middelen aanraden om eens wat mee te experimenteren (mocht je ze nog niet kennen):
lijnzaadolie; lijnzaad; visolie/omega3-vetzuren; andere probiotica (bv. van Orthica); psylliumvezels/vlozaad; digestive enzymes; sennabladeren; rhamnus frangulabast;

http://www.medicinfo.nl/%7B43262131-0ed ... 814bf58%7D Psyllium
http://www.iherb.com/ProductDetails.aspx?c=1&pid=12 vb. van digestive enzymes
http://www.efarma.nl/pages/winap.asp?ID ... =infotekst Senna
http://www.efarma.nl/pages/winap.asp?ID ... =infotekst Rhamnus
Gijs
Actief lid

Constipatie

Bericht door Gijs »

MacM schreef:
admin schreef:4) Eet minstens een keer per week gedroogde groenten.
.
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
:lol: dat zit alvast in hamstervoer. Maar voor mensen heb ik het ook nog nergens gezien.

In de natuurvoedingswinkels zullen ze dat wel kennen?
MacM
Gevorderd lid

Constipatie

Bericht door MacM »

Daar kom ik ook veel, maar ik denk dat ze gedroogde peulvruchten bedoeld zoals bonen, linzen en kekererwten?
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Pfff...nog een kwaaltje bij.
Ik heb de indruk sinds ik bijna geen koffie meer drink en weinig suiker en fruit eet ik dus ook geconstipeerd ben.
Ik heb vroeg in de ochtend telkens een uur buikpijn (links naast navel).
Word dus veel te vroeg wakker.
Ik ga maar terug fruit eten.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Haverzemelen kunnen ook goed helpen.
Life smells...
Plaats reactie