Angstaanvallen/uitputting/onrust
Moderator: Moderators
Onlangs was ik wat aan het lezen over de kruiden die hier in mijn tuin groeien/woekeren zoals melisse. Dat smaakt naar citroen. Blijkt dat het goed werkt tegen angst!
Gewoon takje afknippen en in pot heet water doen, laten trekken en zo opdrinken of wat zoeten met suiker of honing.
http://www.kruidjes.be/kruidenartikels/ ... cipeid=258
Citroenmelisse
Hildegarde van Bingen, een kloosterlinge uit de 11de eeuw wist het al: Wie citroenmelisse in de tuin heeft staan, hoeft nooit meer treurig of angstig door het leven te gaan.
Je moet de citroenmelisse natuurlijk wel plukken en gebruiken, anders gaat die wijsheid niet op!. Kinderen die angst hebben om naar school te gaan zullen minder last hebben van slapeloze nachten, als ze een uurtje voor het slapen gaan een kop citroenmelisse-thee drinken.
Doe op een halve theelepel kruid een kop kokend water, laat niet langer dan 5 minuten trekken. Zeef de thee en geef je hartedief dit drankje. Je kan er nog een schijfje citroen bijdoen voor je het kokend water op de citroenmelisse giet. Als je 'schoolfreak' het liever iets zoeter heeft, doe er dan een beetje honing bij.
Als je kinderen helemaal niet te bewegen zijn om maar één slok thee naar binnen te kieperen, kun je proberen met een aftreksel van citroenmelisse. Daarvoor neem je een tuiltje citroenmelisse, je overgiet het met kokend water en laat dit aftreksel 20 minuten trekken. Zeef en voeg toe aan het badwater. Volgens onze grootouders werden kinderen rustiger door een citroenmelissebad.
Gewoon takje afknippen en in pot heet water doen, laten trekken en zo opdrinken of wat zoeten met suiker of honing.
http://www.kruidjes.be/kruidenartikels/ ... cipeid=258
Citroenmelisse
Hildegarde van Bingen, een kloosterlinge uit de 11de eeuw wist het al: Wie citroenmelisse in de tuin heeft staan, hoeft nooit meer treurig of angstig door het leven te gaan.
Je moet de citroenmelisse natuurlijk wel plukken en gebruiken, anders gaat die wijsheid niet op!. Kinderen die angst hebben om naar school te gaan zullen minder last hebben van slapeloze nachten, als ze een uurtje voor het slapen gaan een kop citroenmelisse-thee drinken.
Doe op een halve theelepel kruid een kop kokend water, laat niet langer dan 5 minuten trekken. Zeef de thee en geef je hartedief dit drankje. Je kan er nog een schijfje citroen bijdoen voor je het kokend water op de citroenmelisse giet. Als je 'schoolfreak' het liever iets zoeter heeft, doe er dan een beetje honing bij.
Als je kinderen helemaal niet te bewegen zijn om maar één slok thee naar binnen te kieperen, kun je proberen met een aftreksel van citroenmelisse. Daarvoor neem je een tuiltje citroenmelisse, je overgiet het met kokend water en laat dit aftreksel 20 minuten trekken. Zeef en voeg toe aan het badwater. Volgens onze grootouders werden kinderen rustiger door een citroenmelissebad.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com
Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
ik zou het eerst zoeken bij een goede orthomoleculaire arts! Er zijn tal van natuurlijke mogelijkheden van angstdemping zonder die AD te moeten slikken. Als vervolgens echt niets helpt kun je AD slikken, maar ik zou daar niet zo snel aan beginnen:eezdva schreef:Boeiend.
Ik ben op het moment zo vermoeid dat ik het lopen op straat eigenlijk niet trek. Veel te druk. Te veel licht. Te veel geluid en kleuren te vel.
Als ik er dan op ga letten op dat alles zo wazig om me heen is raak ik vervolgens totaal nu in paniek.
Het rare is dat toen ik ziek werd ( 7 jaar geleden) ik dit ook had. Maar door veel rust te nemen en uiteindelijk een handeling met AB van DML ontzetten vooruit gegaan. En daarmee ook de angst.
Nu dat het minder gaat is de angst weer terug. Ondragelijk.
Ik durf bijna de ene voet voor de andere meer te zetten en dat voor een kerel van 34
Mijn vraag is ook een beetje zo veel mensen die AD sllikken. Is dat echt een remedie voor ME ?? Ik ben op zich bang om daar mee te beginnen zeker omdat mijn situatie al slecht genoeg is nu . Maar dingen uit balans heb ik eigenlijk nu niet nodig ...??
- GABA supplement
- l-theanine van Solgar
- St. Janskruid
- Passieflora
- magnesiumcitraat
- allergieen
- voedingswijze
- nutrienten bijvullen, zoals wat Marlene hierboven schrijft, hoge dosis B3 of B1, kijken ook naar je vitamines en mineralen, zijn ze op de juiste waarde en in balans.
- therapie om met de angst om te gaan, ontspanningsoefeningen, medidatie
En ja, angst is ondraaglijk!!!! Ik weet er alles van. Bij erge angst kom je ook in zon cirkel van uitputting en dat maakt alles nog ondraaglijker, ook je ziekte. Je wordt ook depressief.
Mijn angst is echt getriggerd door afbouw van AD en dat is een hel. Als je eenmaal AD neemt kom je er niet vanaf, de verslaving (gewenning van je lichaam) is hoog en als ME-er wordt het onhaalbaar haast als die klachten te incasseren!! Angst als natuurlijk verschijnsel en niet als verstoring van biochemie is goed te behandelen door gedachteuitdaging en wat ik hierboven aangeef. Het is al niet wat als alles te heftig is en je de ene voet voor de andere niet meer kunt zetten!! Mag je bang zijn!!
Maar AD geneest niet! Het onderdrukt alleen symptomen, zoals angst en depressie, maar het is zeker geen remedie voor ME. HEt kan ME alleen dragelijker maken, want met angst en depressie is het natuurlijk nog helser... Maar onderschat niet de bijwerkingen en de kans dat het wel of niet aanslaat. Ik ben gaan ophogen, heel veel bijwerkingen en slechter geworden...
Ik zou MArijke de Waal-MAlefijt aanbevelen. Zij weet echt heeeeel veel. http://www.gottswaal.nl/home.php
sterkte
Eigenlijk is het zo dat ik griep had gekregen die heerste en vervolgens ben ik helemaal weer ingekakt.
Merkte al een tijdje dat het weer minder ging.
Kijk/ luister even naar dit interview met Denise ze verteld er over bij 4.45 minuten :
https://www.youtube.com/watch?v=FFUiS-nPvqs
Dat is ook wel zo bij mij. Voel ik me met meer energie dan heb ik er minder last van . Maar als de vermoeidheid zo heftig is dan ben ik toch sneller bang omdat mijn reactie vermogen gewoon te langzaam is. Kan het niet helemaal verwerken.
Merkte al een tijdje dat het weer minder ging.
Kijk/ luister even naar dit interview met Denise ze verteld er over bij 4.45 minuten :
https://www.youtube.com/watch?v=FFUiS-nPvqs
Dat is ook wel zo bij mij. Voel ik me met meer energie dan heb ik er minder last van . Maar als de vermoeidheid zo heftig is dan ben ik toch sneller bang omdat mijn reactie vermogen gewoon te langzaam is. Kan het niet helemaal verwerken.
Maar ben je nog bij DMl of kun je hem om raad vragen? Ik ben wel benieuwd wat hij ervan zou zeggen.
Bedoel je dat je na rust en behandeling met die griep weer helemààl terug bij af bent?
Velen gebruiken een heel lage dosis van een tricyclisch of tetracyclisch AD (Amitriptiline of Remeron )voor de slaap, dat is door ME-deskundigen aangeraden. Maar ik zou het ook eerst anders proberen, met angst of paniek heb je wsl meer nodig en dan is het maar afwachten hoe het uitpakt op de langere duur, ook met afbouwen. Ik ben wegens slaapproblemen door giga-overlast wel aan de Remeron gegaan, ben benieuwd als dat een keer ophoudt of ik dat dan goed kan afbouwen ... Ik had snel iets nodig en het werkte goed maar dat was voor de slaap, weer wat anders.
Bedoel je dat je na rust en behandeling met die griep weer helemààl terug bij af bent?
Velen gebruiken een heel lage dosis van een tricyclisch of tetracyclisch AD (Amitriptiline of Remeron )voor de slaap, dat is door ME-deskundigen aangeraden. Maar ik zou het ook eerst anders proberen, met angst of paniek heb je wsl meer nodig en dan is het maar afwachten hoe het uitpakt op de langere duur, ook met afbouwen. Ik ben wegens slaapproblemen door giga-overlast wel aan de Remeron gegaan, ben benieuwd als dat een keer ophoudt of ik dat dan goed kan afbouwen ... Ik had snel iets nodig en het werkte goed maar dat was voor de slaap, weer wat anders.
Life smells...
Nee ik ben nu niet bij hem in behandeling direkt . Maar wel gevraagd wat ik moet doen . Hij vind dat ik de chronische Bartonella moet aanpakken en die anti biotica moet slikken . En daarna verder kijken. Dus dat is nu mijn plan.
En ja het ging een lange tijd "goed" ( 2 en half jaar ) maar nu is het helemaal mis inderdaad. Na die griep .
Ik ben heeeeeel huiverig voor AD.
En ja het ging een lange tijd "goed" ( 2 en half jaar ) maar nu is het helemaal mis inderdaad. Na die griep .
Ik ben heeeeeel huiverig voor AD.
Niet echt een oppepper voor je moraal ... Hoe lang duurt deze terugval nu?En ja het ging een lange tijd "goed" ( 2 en half jaar ) maar nu is het helemaal mis inderdaad. Na die griep .
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com
eezdva schreef:Nu 3 maanden. Brrrr .
AD is niet eng. Je kan de eerste 3 mnd een scala aan bijwerkingen krijgen. Sommigen worden doodziek en andere fietsen er gewoon doorheen. Meestal als het middel aanslaat zal er tussen de 6-8 wk merkbaar effect zijn. Zo niet, kun je ook meteen stoppen.eezdva schreef:Nu 3 maanden. Brrrr .
Het enge van AD is dat je er heeeel moeilijk vanaf komt. Vraag jezelf af, wil je dat? Ik heb het gekregen op mn 19e binnen 2 wk toen ik aanklopte voor hulp bij GGZ (ik was opgebrand, had paniekaanvallen). Zij vertelde mij dat het zou helpen om sneller beter te worden en dat ik binnen een jaar weer ervan af kon. Nou mooi niet! Na een jaar ging ik stoppen en de afbouwverschijnselen waren heel naar: slecht slapen, hoofdpijn, duizelig, wat ook weer moe maakt enz enz... En vaak komen de klachten dubbel terug. Hoe langer je ze slikt, hoe moeilijker je ervan af komt. Ik heb al 3 pogingen gedaan en lig nu na de 3e echt in de lappenmand... En ben WEER opgebouwd, ik trok het niet meer. Maar nu is het niet veel beter, want ik had veeeel te lang gewacht met weer opbouwen... Ik was de uitputting al nabij.
Dus dat is het enge van AD!!! Bezint eer ge begint zou ik zeggen en alleen als je echt geen andere opties hebt. AD is gewoon drugs, waar je gewoon van moet afkicken en waar voor de meeste drugs een verslavingskliniek is, is er voor AD niets!!! Geen dokter die je er goed bij helpt en psychiaters denken heel makkelijk over die zooi.
Ik zou echt met AD wachten tot je echt geen uitweg meer ziet. 3 mnd angst is nog niet erg genoeg en zeker niet als je niet alle alternatieven hebt geprobeerd. Lees je in, zelfhulpboeken, meditatie, ontspanningsoefeningen, ademhaling, anders leren denken... Als het weg is geweest, kan het ook weer weggaan. (probeer ik mezelf nu ook voor te houden, ik leef nu ook al 3 mnd met elke dag afgrijselijke angsten en ik ben juist met AD opgebouwd en het is helser geworden!!! Ik ga nu weer afbouwen - ik weet hoe tergend, ik heb 24 uur per dag angst, het is een hel en net een oorlog, geen moment rust... soms denk ik dan: het hoeft van mij niet meer, dag in dag uit angst. Eerst had ik veel baat bij de oxa met opbouwen, die krijg je er vaak bij, maar nu is dat zelfs niet meer echt heel erg helpend, of ik moet ophogen, maar dat doe ik niet, want dan kom je er slecht vanaf. Ik ga nu GABA proberen en hoop dat dat de oxa kan vervangen.)
Waarom geen GABA proberen? Kan rustig maken, zonder bijwerkingen en verslavende effecten. Of L-theanine?? Of passieflora?? Of aswhaganda? Ik zou wel een goede natuurarts raadplegen die weet waar hij of zij over praat.
[quote="eezdva"]Nee ik ben nu niet bij hem in behandeling direkt . Maar wel gevraagd wat ik moet doen . Hij vind dat ik de chronische Bartonella moet aanpakken en die anti biotica moet slikken . En daarna verder kijken. Dus dat is nu mijn plan.
Ik ben heeeeeel huiverig voor AD.[/quote
o en tijdens de opbouw van mijn AD, na 2 wk kreeg ik ook griep, overgeven, hoge koorts, weken nog beroerd en toen begonnen die vreselijke angsten als een oorlog... Elke ochtend werd ik wakker in angst en dat ging heel de dag door totdat ik me vergreep aan de oxazepam... Dat zou je kunnen vragen, maar neem dat dan niet elke dag!!! Maar bv 2x per week, want anders is het effect snel weg. Dat kan even een rustmoment geven, alleen voor mijn gevoel is de angst die dan weer opkomt weer heel zwaar, want dan ga je van serene rust naar angst...
Hou vol en geef het tijd!!! Nogmaals: alleen AD als alle wegen al bewandeld zijn en niets meer helpt!!!
Neem veel voeding met tryptofaan erin en niet teveel suiker, theine. caffeine... Alles wat stimuleert/opjaagd vermijden.
Ik ben heeeeeel huiverig voor AD.[/quote
o en tijdens de opbouw van mijn AD, na 2 wk kreeg ik ook griep, overgeven, hoge koorts, weken nog beroerd en toen begonnen die vreselijke angsten als een oorlog... Elke ochtend werd ik wakker in angst en dat ging heel de dag door totdat ik me vergreep aan de oxazepam... Dat zou je kunnen vragen, maar neem dat dan niet elke dag!!! Maar bv 2x per week, want anders is het effect snel weg. Dat kan even een rustmoment geven, alleen voor mijn gevoel is de angst die dan weer opkomt weer heel zwaar, want dan ga je van serene rust naar angst...
Hou vol en geef het tijd!!! Nogmaals: alleen AD als alle wegen al bewandeld zijn en niets meer helpt!!!
Neem veel voeding met tryptofaan erin en niet teveel suiker, theine. caffeine... Alles wat stimuleert/opjaagd vermijden.
Ik weet wat AD doen. Mijn patner slikte ze . Ik zie geen reden om ze te slikken mits er bewijs is dat het ME zelf oplost. Maar dat doet het niet .
Vandaag heb ik de anti biotica gekregen. En moet nu nog wachten op de laatste maandag gaan ze die opsturen vanuit Belgie en ga ik kijken of het mij weer zoveel gaat helpen zoals de vorige keer.
Het is schandelijk dat mensen dus met AD aan de slag gaan omdat er in Nederland geen betere oplossing is . Maar uiteindelijk ben ik van mening dat de " psychische klachten" allemaal met de ME te maken hebben.
Vandaag heb ik de anti biotica gekregen. En moet nu nog wachten op de laatste maandag gaan ze die opsturen vanuit Belgie en ga ik kijken of het mij weer zoveel gaat helpen zoals de vorige keer.
Het is schandelijk dat mensen dus met AD aan de slag gaan omdat er in Nederland geen betere oplossing is . Maar uiteindelijk ben ik van mening dat de " psychische klachten" allemaal met de ME te maken hebben.