UWV zet zieke in de kou. (Vervolg 8 juni 2008)

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

UWV zet zieke in de kou. (Vervolg 8 juni 2008)

Bericht door Lijda »

Met dank aan de achterban, die mensen met deze ziekte niet ondersteunen, waardoor je dit soort situatie's krijgt.

Triest!! Eingelijk is het om te huilen!!

UWV zet zieke in kou
zaterdag 15 maart 2008 | 03:25

ALMELO - Almelose vrouw dupe van bureaucratische opstelling UWV.

Mevr uit Almelo dreigt vermorzeld te worden door de bureaucratie. De vrouw lijdt aan het vermoeidheidssyndroom (ME/CVS) en kan niet meer werken. Toch grijpt ze naast een uitkering.

Volgens haar weigert de verzekeringsarts van de Hengelose vestiging van het UWV haar te keuren. Dat is zeer opmerkelijk omdat sinds 1 januari van dit jaar er een speciaal protocol geldt voor mensen met de 'vermoeidheidsziekte'. Hierdoor kan een keuring worden afgedwongen. De Hengelose verzekeringsarts legt dit protocol volgens de vrouw naast zich neer.

De landelijke Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid kent meer van deze onterechte weigeringen en steunt de Almelose. Het protocol is nu juist in het leven geroepen om geen misverstanden te laten bestaan over de ernst van vermoeidheidsklachten. Zo lang Gea Muller niet kan worden afgekeurd, moet haar werkgever haar salaris doorbetalen. Volgens de verzekeringsarts moet de werkgever meer doen om de vrouw weer aan het werk te krijgen. Ze moet meer energie opdoen door te bewegen waardoor ze ook weer aan het werk moet kunnen.

- Pagina 2 en 3: Te moe om te vechten

http://www.tctubantia.nl/regio/twente/2 ... in-kou.ece
Laatst gewijzigd door Lijda op 08 jun 2008, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
carla
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 aug 2007, 21:09

UWV zet zieke in de kou.

Bericht door carla »

wij lopen met onze zoon tegen hetzelfde aan,hij heeft niet alleen CVS maar ook de ziekte van crohn en migraine.
bij de beroepszaak was er niet eens een verzekeringsarts aanwezig, alleen een jurist.
ook in zijn afwijzing staat dat hij zich anders moet gedragen!!
je broekt zakt er vanaf!!
inmiddels hebben wij er een advocaat opgezet, hij ziet gelukkig nog mogelijkheden.
het is idd zo dat het UWV zich aan een protocol moet houden.
het ligt maar net aan de verzekeringsarts of hij je wel of niet wil afkeuren, dat kan toch niet.
het kost allemaal zoveel negatieve energie om te vechten tegen onrecht, onmacht en die dikke muren van het UWV.
ik hoop dat deze mevrouw met een advocaat haar recht gaat halen.
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Via internet kan ik pagina 1 en 2 niet openen.
Ik heb gisteren de krant bemachtigd.
Bovenstaande bericht is dan ook voorpagina nieuws.
En ik moet zeggen er word al een duidelijk en beter beeld gevormd over ME/CVS. Los van die uwv arts natuurlijk.

Ten eerste staat er ME/CVS in. Dat is al wat anders dan alleen CVS.
Er staat ook in dat het door een neuroloog is vastgesteld dat de doorbloeding van haar hersenstam niet goed verloopt.
Dus ze weet al binnen 2 jaar dat ze ME/CVS heeft.
Niet dat ze daar blij mee moet zijn.
Dat is toch wel snel en missch beter voor haar ziekte verloop. Hoop ik voor haar!
Ze voelt zich elke dag ziek en de afwasmachine uitpakken kost al energie. Erg herkenbaar.

Ze is dus ook ziek geworden na een zware griep, ik zie dit bericht dus als een goede vooruitgang in ME land. Op een paar dingen na dan.
Dat die arts beweerd dat ze meer moet bewegen en er meer energie van zou krijgen, ja was het maar waar.
Dat heb ik jaren gedacht. En stiekem hoop ik er op dat hij gelijk heeft.
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Ik heb het hele artikel gevonden en het toegevoegd aan onze artikelen, je kunt het hier lezen.

"Te ziek voor strijd tegen de bureaucratie"
Twentsche Courant Tubantia, 16 maart 2008
Keep on rockin'
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Herkenbaarheid alom... jammer genoeg is ze lang niet de enige :(
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Ik wacht al twintig jaar op een keuring.
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Vervolgartikel: klik hier

"Politiek roert zich in zaak uwv Hengelo."
De Twentsche Courant Tubantia, 8 juni 2008


De steungroep ME en arbeidsongeschiktheid heeft inmiddels vier zaken waarbij het UWV in Hengelo landelijke protocollen negeert over het Chronische vermoeidheidssyndroom.
In de de tweede kamer zijn vragen gesteld aan de minister over de kwestie.
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Goed zo steungroep, dat hebben jullie netjes gedaan. Petje af.

http://www.steungroep.nl/archief/stukke ... 080709.doc

Verklaring Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid
Groningen, 9 juli 2008

UWV GAAT ME/CVS-PATIËNTEN OPNIEUW BEOORDELEN

De arbeidsongeschiktheid van een aantal ME/CVS-patiënten dat onder het UWV kantoor Hengelo valt zal opnieuw beoordeeld worden. Er blijken bij de eerdere beoordeling onjuiste uitgangspunten een rol te hebben gespeeld. Dit is de uitkomst van het overleg van de Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid met de medisch adviseur en de centrale bezwaarverzekeringsarts van het UWV.
De Steungroep hoopt dat dit niet alleen leidt tot een betere uitkomst voor de betrokken patiënten, maar dat dit over de hele linie leidt tot rechtvaardiger keuringen van ME/CVS-patiënten, zowel door UWV Hengelo als door de andere UWV-kantoren.

De zaak kwam aan het rollen door ME/CVS-patiënte Gea Muller uit Almelo die een WIA-uitkering had aangevraagd. Zij meldde aan de Steungroep dat het UWV van mening was dat ze niet ziek is en gewoon aan het werk moet gaan. Gea en haar man brachten hun verontwaardiging hierover ook via dagblad Tubantia naar buiten. Na een oproep van de Steungroep meldde zich een tiental ME/CVS-patiënten die recent een soortgelijke ervaring met UWV Hengelo hadden opgedaan. De Steungroep heeft hun zaken, voor zover voldoende duidelijke informatie beschikbaar was, met het UWV besproken. Uit de rapporten van UWV Hengelo bleek onder andere dat men ME/CVS daar eigenlijk geen ziekte vindt en dat men van mening is dat het UWV met de, vaak ernstige, gezondheidsproblemen van ME/CVS-patiënten geen rekening moet houden. Dit is niet terecht en het UWV gaat deze zaken nu opnieuw bekijken.

Keuringsprotocol CVS
De opstelling van de verzekeringsartsen in Hengelo is in strijd met het keuringsprotocol CVS dat per 1 januari van kracht is geworden. Hoewel minister Donner onlangs in antwoord op kamervragen nog heeft gezegd dat hij geen aanwijzing heeft dat UWV-verzekeringsartsen het protocol CVS niet toepassen, blijkt dit in de praktijk bewust terzijde te zijn geschoven. Dit gaat tegen de geldende regels in. In het overleg met de Steungroep bevestigde het UWV dat alle verzekeringsartsen zich aan dit protocol moeten houden, ook als zij er kritiek op hebben.

Behandeling
Een van de onjuiste uitgangspunten van UWV Hengelo was dat een behandeling bij revalidatiecentrum Het Roessingh niet adequaat is, omdat ME/CVS-patiënten alleen in Nijmegen een goede behandeling zouden kunnen krijgen. De behandeling van het Nijmeegs kenniscentrum voor chronische vermoeidheid leidt echter slechts in een deel van de gevallen tot (enige) verbetering en is qua voorwaarden, capaciteit en afstand lang niet voor iedere ME/CVS-patiënt een reële optie, zo bevestigde het UWV in het overleg.

Patiënten kunnen ervaringen blijven melden
Het overleg kan voor een aantal betrokkenen leiden tot een betere keuring. Daarmee zijn nog niet alle ME/CVS-patiënten met soortgelijke ervaringen geholpen. De Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid roept daarom op om keuringservaringen, zowel met UWV Hengelo als met andere UWV kantoren, te melden. Dat kan telefonisch (050 549 29 06) of via internet (www.steungroep.nl/meldpuntkeuringen.htm). Zowel negatieve als positieve ervaringen zijn welkom. De Steungroep kan zo de vinger aan de pols houden.

Voorbereiding keuring
Gezien de ervaringen adviseert de Steungroep ME/CVS-patiënten die een keuring of herkeuring in het vooruitzicht hebben dringend om zich hierop tijdig en grondig voor te bereiden. Zij kunnen voor schriftelijke en telefonische informatie en advies hierover terecht bij de Steungroep. Ook zal op 30 september in Hengelo een informatiebijeenkomst plaatsvinden over de keuringen bij ME/CVS en het protocol CVS. (www.steungroep.nl/agenda.htm)

De Steungroep ME en Arbeidongeschiktheid behartigt de belangen van ME/CVS-patiënten op het gebied van werk, inkomen, school/studie en voorzieningen: www.steungroep.nl

Meer informatie [links]:
-Tubantia over UWV Hengelo: www.steungroep.nl (onder Nieuws: 8 juni en 15 maart 2008)
-over het protocol CVS
-kamervragen met antwoorden minister Donner
Gast

Bericht door Gast »

De STEUN-groep doet zijn naam eer aan; klasse!

Miek
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik heb mijn twijfels ze doen hun best
ik hoop dat ze het vol kunnen houden
maar net als alle steungroepen word hen ook de das omgedaan denk ik
ik hoop het niet want dit soort mensen hebben wij nodig
ik heb namelijk ook wel eens bij hun aangeklopt voor juridische hulp
maar tegen gemeente rotterdam konden ze niet op
alie
Plaats reactie