En zo is en blijft ME/CVS een grote vuilnisbak/vergaarbak diagnose hups gooi alle ziekten er maar in.lulu schreef:Ja hoor Louisa, 't is goed...
Is dat wat de echte ME patiënten willen? Ik denk van niet.
Groetjes, Louisa
Moderator: Moderators
En zo is en blijft ME/CVS een grote vuilnisbak/vergaarbak diagnose hups gooi alle ziekten er maar in.lulu schreef:Ja hoor Louisa, 't is goed...
Artikel in editie van april 2010: http://www.me-cvs-stichting.nl/2608_Mij ... anLyme.pdfZiekte van Lyme
23-08-2012
Regelmatig krijgen wij vragen over een mogelijke verkeerde diagnose ME/CVS bij de ziekte van Lyme.
Ook wordt regelmatig gevraagd wat de ME/CVS-Stichting Nederland met dit gegeven doet.
Al langer heeft dit probleem onze aandacht. Het is besproken bij de ontwikkeling richtlijn CVS en regelmatig publiceren wij artikelen over Lyme in ons patiëntenblad MEdium, zoals dit artikel in de editie van april 2010.
Wij zullen bij het herzien van onze brochures de informatie over de ziekte van Lyme uitbreiden.
Inmiddels zijn wij in gesprek met de Vereniging voor Lymepatienten om te bekijken wat wij nog meer kunnen doen om een 'misdiagnose' bij ME/CVS te voorkomen.
De richtlijn voor de ziekte van Lyme wordt herzien, de conceptversie is eind vorig jaar gepubliceerd. Afgevaardigden van de Vereniging voor Lymepatienten zijn bij het richtlijnproces betrokken.
De vergaarbak/vuilnisbakdiagnose ME/CVS wordt zo in stand gehouden, virus/bacterie?, lyme? co-infecties? vitamine B12 tekort? vitamine D tekort?, vermoeid?, etc,., hup allemaal in de vergaarbak/vuilnisbakdiagnose ME/CVS.blz 12 "If the diagnosis of ME/CFS is made by the accepted criteria and there is no coinfection, one begins antiviral therapy promptly. However, if there is coinfection with a diagnosis of Lyme disease, Babesiosis, Ehrlichiosis, Mycoplasma pneumoniae, or adult rheumatic fever, these conditions are addressed first."
* ME/CVS? Diagnose ME/CVS werd gesteld. Na onderzoek bleken er 4 andere ziekten te zijn: Lyme, Hemochromatose (ijzerstapelingsziekte), Astma, Slaapstoornissen: Bron: http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic-t-6031.htmlOmdat artsen geen lichamelijke afwijkingen konden vinden werd bij mij na jaren ziekzijn uiteindelijk de diagnose me/cvs gesteld. Ten onrechte, naar later bleek. Complementaire artsen stelden vast dat er wel degelijk sprake was van een lichamelijke oorzaak, nl. de ziekte van Hashimoto, een schildklierziekte. Dankzij schildkliermedicatie ben ik nu volledig hersteld.
Dat deze lichamelijke aandoening nooit eerder werd gevonden komt omdat mijn TSH (waarmee de schildklierfunctie wordt bepaald) altijd keurig binnen de normaal-waarden lag. Echter een normale TSH zegt niet zoveel over het functioneren van de schildklier. Wil je meer lezen over dit onderwerp, neem dan eens een kijkje op de website van de Vereniging van Gebruikers van Natuurlijk Schildklierhormoon, www.vgns.nl.
Groetjes, LouisaIn het jaar 2005 werd bij mij de diagnose CVS/ME had. Ik had diverse klachten en nooit kwam er iets uit onderzoeken naar voren.
Blijk nu dat ik de ziekte van Lyme heb.
Nu zijn er meerdere testen bij Lyme centrum bij het ziektenhuis te Apeldoorn gedaan waar tevens bleek dat mijn Ferritinne te hoog was.
Verder onderzoek gaf de diagnose Hemochromatose (ijzerstapelingsziekte).
Hiermee verviel de diagnose CVS/ME maar bij Hemachromatose moet je het niet benauwd hebben als je ook maar iets tilt of niet eens een trap op kan lopen.
Ik ben zo KWAAD op mijn huisarts 4 diagnoses: Astma, hemochromatose en slaapstoornissen, ziekte van Lyme allemaal op eigen initiatief achter gekomen omdat er altijd maar werd gezegd dat het tussen de oren zat.
Dus mijn raad voor jullie houd je ogen en oren goed open en neem niet alles van je huisarts voor lief.
De raad voor me zelf is dat ik nu echt een andere huisarts ga zoeken want een ding kan je overzien maar 4 dingen gaat mij toch echt iets te ver.
Omdat het artikel in het blad MEdium staat van de ME/CVS Stichting is het dé waarheid? De ME/CVS Stichting heeft niet voldoende research gedaan en de genoemde therapeuten zijn niet bepaald om reclame voor te maken in een patiëntenblad.josje15 schreef:En zeker niet over iemand waarvan het verhaal in Medium staat, kun je zeggen dat hij geen ME heeft.
In mijn naaste familie en via patiëntenverenigingen ken ik ook mensen met schildklierziekten, perniceuze anemie, vitamine B12 tekort, vitamine D tekort en dat noemt de behandelend internist zeker geen ME/CVS. Het zijn totaal andere ziekten en hebben niets met ME/CVS te maken. De internist vindt dat het label/de sticker ME/CVS te pas en te onpas wordt gebruikt c.q. wordt misbruikt in Nederland.lulu schreef:Overigens ken ik iemand met pernicieuse anemie en bewezen schildklierproblemen dievolgens de bloedwaarden "goed" behandeld is maar nog steeds de ME klachten houdt.
En wie zegt mij dat genoemde afwijkingen niet een onderdeel zijn van ME, van een systeem dat uit de pas is geraakt.
Canadese Criteria: Bron: http://www.me-gids.net/module-Info-view-pid-117.htmlExclusies
Zoals bij alle diagnoses, moet uitsluiting van alternatieve verklarende diagnoses bewerkstelligd worden door middel van de geschiedenis van de patiënt, lichamelijk onderzoek, en laboratorium / biomarker testen indien aangewezen.
Het is mogelijk meer dan één ziekte te hebben, maar het is belangrijk dat elke ziekte geïdentificeerd en behandeld wordt. Primaire psychiatrische diagnoses, somatoforme stoornissen en drugsmisbruik zijn uitgesloten.
Groetjes, LouisaUitsluitingsdiagnoses
Uitgesloten dienen te worden: actieve ziekteprocessen die de voornaamste symptomen van vermoeidheid, slaapstoornissen, pijn en cognitieve disfunctie verklaren. Het is van het grootste belang bepaalde ziekten uit te sluiten, het zou tragisch zijn deze over het hoofd te zien:
ziekte van Addison
syndroom van Cushing (verhoogde productie van het bijnierschorshormoon Cortisol)
Hypothyreoidie (te langzaam werkende schildklier)
Hyperthyreoidie (te snel werkende schildklier)
IJzergebrek
Andere behandelbare vormen van bloedarmoede
Hemochromatose (ijzerstapeling/-vergiftiging
Diabetes Mellitus (suikerziekte)
Kanker
Het is ook essentieel om
behandelbare slaapstoornissen, zoals infecties van de hogere luchtwegen en slaapapneu uit te sluiten;
reumatologische aandoeningen, zoals reumatoïde artritis, lupus, polymyositis (Bindweefsel-aandoening van de spieren, huid en ander weefsel) en ontstekingsreuma (polymyalgia rheumatica PMR);
immunologische aandoeningen zoals AIDS;
neurologische aandoeningen zoals multiple sclerose (MS), ziekte van Parkinson, myasthenia gravis (spierzwakte veroorzaakt door een slechte prikkeloverdracht) en B12 tekort;
infectieziekten zoals tuberculose, chronische hepatitis, de ziekte van Lyme, enz.;
primaire psychiatrische stoornissen en verslavingsproblematiek.
Het uitsluiten van andere diagnoses, wat niet zomaar opgemaakt kan worden uit de geschiedenis van de patiënt en lichamelijke testen, wordt bereikt door laboratoriumonderzoek en scans. Wanneer een mogelijk verwarrende medische conditie onder controle is gebracht, kan de diagnose ME/CVS worden verondersteld als de patiënt voor het overige aan de criteria voldoet.