Lief dat jullie zo meedenken.
Josje: ==Mss kun je hem die somatoforme stoornis uitleggen en de verwarring tussen ME en somatoform, zonder hem bang te maken.... ==
Dat snapt ie wel. Zaak is die psychiater te vinden die de weerstand begrijpt van ME patiënten naar kwakdenkers toe en tevens zelf niet aan kwakdenken doet.
ariadne: ==Het zijn wel allemaal meiden, die schrijven. ==
Precies om die reden heeft hij niet zoveel daaraan. Kort door de bocht:vrouwen zijn al gebaat bij praten, mannen willen oplossingen.
Dit vond ik trouwens nog als illustratie voor het feit hoe onze omgeving/maatschappij doorspekt wordt met gevaarlijke onzin:
Bij veel van deze auteurs (Hay, Dethlefsen en Dahlke) zie je ook een grote hang naar reïncarnatietheorieën.
""Ze moeten wel, omdat ze anders aangeboren ziekten niet kunnen verklaren. Hoe kun je volhouden dat iemand verantwoordelijk is voor zijn eigen ziekte als hij nog maar pas geboren is? Door het op een vorig leven te schuiven. Toen is die "keuze' gemaakt. Op die manier schermen deze auteurs zich af van het leed van anderen: ze hebben er immers zelf voor gekozen. Ze weigeren elke vorm van toeval te aanvaarden. Alles moet geduid worden. Als je zo denkt, wordt reïncarnatie een onmisbare schakel.''
(In:
http://nrcboeken.vorige.nrc.nl/recensie ... wakdenkers)