kiwietje schreef:Van de ME-patienten die hij laat testen: 90% positief.
Dit zegt natuurlijk iets
totaal anders dan dat 90% van de ME-patiënten Lyme-positief zijn!

Er staat:
van de patiënten die hij naar Infectolab stuurt/met de LTT laat testen, is 90% positief. Dus dat is al een grondig voorgeselecteerde kleine groep binnen de ME-patiënten, die op andere Lymetesten (PCR enz) negatief testten, maar waarvan hij door bepaalde specifieke symptomen, immuun- en ontstekingwaardes, enz er zo van overtuigd was dat ze wel Lyme hadden, dat hij de LTT liet doen om het toch ook op papier te hebben ipv alleen zijn vermoeden.
De meeste DML-patiënten laat hij nooit in Augsburg testen omdat er geen reden toe is, dus die vallen niet onder deze groep.
Van zijn totaal aantal patiënten hetinner ik mij een verslag van een lezing/symposium enkele maanden geleden, waar hij iets gezegd had als zou 10% van al zijn patiënten op Lyme positief testen. Dat is dan over de hele groep ME-patiënten, en zegt veel meer dan over de kleine subgroep die hij in Augsburg laat testen.
NB ik spreek mij niet uit over de al dan niet kwaliteit van de genoemde test en of jij wel of niet aan de AB moet, ik verklaar alleen even waarom de 90% zo ongeloofwaardig lijkt op het eerste zicht, maar het eigenlijk niet hoeft te zijn
PS dat is toch hoe ik zijn antwoord interpreteer, ik heb natuurlijk niet jullie conversatie gevolgd en de interpretatie kan afhankelijk zijn van in exact welke woorden de vraag was gesteld (en werd beantwoord). Maar van zijn doorsneepatiënt (zowel degenen met LTT getest als de grote groep die niet) is in ieder geval slechts 10% positief heeft hij eerder bekend gemaakt.
Ik weet weinig.