Ik heb ook erg last van acné gehad, hoewel mijn huid nu geheel is genezen door de antibioticakuren die ik volg tegen Lyme en co-infecties. Voor die tijd werkte de 4ME/Nexavir die ik van DML kreeg ook al iets ertegen.
Ik heb er jaren mee gelopen en dus ook al veel geprobeerd: Roaccutane (zeer af te raden bij ME, want is een zwaar middel!), antibioticakuren en diverse behandelingen bij de huidtherapeut.
Ik weet niet of je huid erg gevoelig is, maar als het wel wat kan hebben dan zou ik je Duac acnégel willen aanraden, dit is een combinatie van een antibioticum met benzoylperoxide. Je hebt er wel een receptje van je huisarts voor nodig. Je huid wordt er wel dun van dus in de zomer ermee uitkijken en ook niet langer dan 12 weken gebruiken. Ook kan het later weer terugkomen, maar dat is met alle middelen tegen acné wel is mijn ervaring, want het zit in ons systeem en hangt volgens mij echt samen met de voortdurende fysieke stress in ons lichaam afkomstig van de ziekte.
Daarnaast werken de biopeelings van Neoderma (
www.neoderma.nl) vrij goed, maar het resultaat is wel het beste als je de producten blijft gebruiken en daar moet je maar net het geld voor hebben... Daarnaast is mijn ervaring dat je beter eerst wat gewone acnébehandelingen kan doen voor je deze behandeling doet, want als de acné erg actief is kan het zich juist erdoor gaan verspreiden...
Verder geen producten met alcohol gebruiken en irriterende stoffen als SLS. Ben zelf redelijk tevreden over producten van LaRochePosay (Effaclar).
De acnébehandelingen worden op verwijzing van een arts bij veel aanvullende verzekeringen vergoed. Effect van dieet is minimaal. En natuurlijk zo weinig mogelijk eraan zitten, en anders ontsmetten met wat verdunde Tea Tree olie. Of toch een pil overwegen?
Ik hoop dat je ondanks de vele mitsen en maren wat aan mijn tips hebt. Het is echt een rotprobleem, je wil niet weten hoe opgelucht ik me voel dat ik er voorlopig even van af ben en ik bv weer gewoon mijn gezicht kan aanraken zonder bang te zijn dat er meteen weer een pukkel zit.