Theorie oorzaak ME waar ik me in herken

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

ariadne
Gevorderd lid

Bericht door ariadne »

Magnetronie schreef:
Ik las toevallig vanmiddag nog iets over sensitisatie en kindling bij CVS, een studie van Jason, en daarin werd ook kort verwezen naar Gupta en zijn studie. Dat zou zomaar eens de gemeenschappelijke verklaring kunnen zijn waarom toch zoveel mensen iets hebben aan Lightning Proces, Gupta, enz. Voor de geïnteresseerden: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3022475/
Weet iemand hoe je het woord "kindling" in dit verband moet vertalen??

Groetjes, Ariadne
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Het artikel staat vol met 'kindling', ik begrijp ook niet wat daarmee bedoeld wordt.
Life smells...
Eressea
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Het woord "kindling" zelf refereert aan het langzaam opstoken van een vuur door ee telkens een stukje hout op te leggen - vrij vertaald dus een opeenstapeling van iets; dus blootstelling aan iets wat er langzaam voor zorgt dat je steeds zieker wordt. In het artikel wordt het voorbeeld genoemd van muizen die epilepsie ontwikkelen na herhaaldelijk te zijn "behandeld" met lichte elektroschokken.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Kindling gebeurt ook bij MCS (multiple chemicle sensitivity). Je kan heel je leven blootgesteld zijn aan een stof (bv schimmel, pesticiden, rook, uitlaatgassen, ...) en op een dag is een minimale blootstelling aan de stof voldoende om er extreem op te reageren.

Phenomenology of TILT. Illness appears to develop in two stages: (1) Initiation, i.e., loss of prior, natural tolerance resulting from an acute or chronic exposure (pesticides, solvents, indoor air contaminants, etc.), followed by (2) triggering of symptoms by small quantities of previously tolerated chemicals (traffic exhaust, fragrances), foods, drugs, and food/drug combinations (alcohol, caffeine). The physician sees only the tip of the iceberg – the patient's symptoms – and formulates a diagnosis based on them (e.g., asthma, chronic fatigue, migraine headaches). Masking hides the relationship between symptoms and triggers. The initial exposure event-causing breakdown in tolerance may go unnoticed (©UTHSCSA, 1996).

Bron: NeuroToxicology
Volume 29, Issue 5, September 2008, Pages 883–890

Ter info, MCS heeft o.a. te maken met de lever dus ik laat Gupta maar even voor andere doeleinden.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Dank voor de heldere uitleg!
Life smells...
ariadne
Gevorderd lid

Bericht door ariadne »

Zou je kindling kunnen vertalen met "sensitisatie" ?

Groetjes, Ariadne.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Dat lijkt me dan weer niet?
Life smells...
ariadne
Gevorderd lid

Bericht door ariadne »

Heeft iemand enig idee wie de website www.cvsme.nl beheert c.q. heeft geschreven?
Ik kom niet verder dan "de beheerder".

Groetjes, Ariadne.
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Waarom wil je dat weten?

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
magnetronnie
Gevorderd lid

Bericht door magnetronnie »

ariadne schreef:Zou je kindling kunnen vertalen met "sensitisatie" ?

Groetjes, Ariadne.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij wordt er hetzelfde mee bedoeld (langdurig bloodgesteld worden aan een milde prikkel zorgt er uiteindelijk voor dat je gevoeliger wordt voor diezelfde prikkel en je tolerantiegrens lager komt te liggen), maar zijn de pathways anders, dus de cellen en moleculen die er een rol in spelen.
Bente
Gevorderd lid

Bericht door Bente »

Visje, ik ben erg benieuwd hoe je de training vergaat.. Ik zit zelf ook al een tijdje te dubben om hem te gaan doen.. Ik hoop vooral dat het me geestelijk rust en meer ontspanning zal geven. En lees daar toch wel positieve verhalen over.

Ik ben ook nog steeds in Amsterdam bij dokter Visser. Binnenkort weer opnieuw een fietstest. Kijken of die verbeterd is vergeleken met vorig jaar..
ariadne
Gevorderd lid

Bericht door ariadne »

louisa schreef:Waarom wil je dat weten?

Groetjes, Louisa
Ik begrijp niet goed waarom iemand daar geheimzinnig over doet. Welk belang heeft hij/zij daarbij?

Groetjes, Ariadne.
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi ariadne,

Veel mensen die een site of een blog hebben, vermelden vaak gaan namen. Dat is een keuze die zij maken en dat kan allerlei redenen hebben.

Groetjes, Louisa

visje
Gevorderd lid

Bericht door visje »

Hoi Bente,

Ik ben begonnen. Voor mij geldt ook als ik alleen al meer rust en ontspanning in mijn lijf kan krijgen hiermee is het me het al waard.

Veel succes met je fietstest!

groetjes, Visje
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi visje,
visje schreef:Voor mij geldt ook als ik alleen al meer rust en ontspanning in mijn lijf kan krijgen hiermee is het me het al waard.
Dat is een prima uitgangspunt, daar kan ik het helemaal mee eens zijn! Spannend dat je nu echt bent begonnen.

Veel succes!

Groetjes, Louisa

Plaats reactie