Nieuwe aanvraag voorzieningen

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Luna, na een up een flinke domper. Ik zou inderdaad een klacht gaan indienen.

@ Felixloena, heb jij al iets gehoord van de Nationale Ombudsman over jouw behandeling qua WMO?

Ik neig momenteel in natura te kiezen zodat ik dat geregel er ook niet bij krijg en heb dat ook zo met de rolstoel. Weet iemand of je later van natura naar PGB kan?
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

@felixloena
ik heb ooit WMO (denk dat het dat was, gewoon hulp in huis) aangevraagd, maar is toen afgewezen
ik zit er al heel lang aan te denken om het weer opnieuw aan te vragen, maar ben bang dat het weer teveel energie en gedoe kost
maar zou ik bijv ook PGB kunnen krijgen ipv WMO? Theoretisch gezien dan, want ik snap dat zo'n aanvraag qua goedkeuring alle kanten op kan
want als ik gewoon zelf iemand in 'dienst' kan nemen, dat lijkt me veel relaxter...
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

en wat betekent dat 'in natura' eigenlijk in dit geval?
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
luna923
Donateur
Donateur
Berichten: 589
Lid geworden op: 25 mar 2011, 00:40
Locatie: Amsterdam

Bericht door luna923 »

brurial :

betekent dat de hulp in het huis houden voor jou geregeld word, dus jij kan niet zelf uit kiezen wie er bij je komt en ook betalen hun de rekening van die persoon voor jou dan, je hoeft alleen een eigen bijdrage te betalen dan, maar dat hangt af van je in komen.

maar wat wijs is, weet ik niet. de keuze van pgb of in natura is lastig vind ik. admi is niet mijn sterke kant met die suffe kop van mij. maar de keuze is aan jou zelf natuurlijk.

hoop voor je dat het nu wel lukt allemaal.
Ik doe niet meer aan sex , de regering naait me al elke dag
Gebruikersavatar
luna923
Donateur
Donateur
Berichten: 589
Lid geworden op: 25 mar 2011, 00:40
Locatie: Amsterdam

Bericht door luna923 »

star thanks, zal ik doen
Ik doe niet meer aan sex , de regering naait me al elke dag
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

en dat moet je dus bij je eigen gemeente aanvragen?
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
luna923
Donateur
Donateur
Berichten: 589
Lid geworden op: 25 mar 2011, 00:40
Locatie: Amsterdam

Bericht door luna923 »

hier kan je de aanvraag doen, moet je effe kijken waar bij jou in de buurt het zit, kan je op de site vinden

http://www.mozaak.nl/


maar als je aan gevraagd heb dan kan het lang duren voor je door de procedure heen bent.
Ik doe niet meer aan sex , de regering naait me al elke dag
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

@ Felixloena, heb jij al iets gehoord van de Nationale Ombudsman over jouw behandeling qua WMO?
De Ombudsman vond dat ik voldoende gronden had om een rechtszaak aan te spannen, omdat de gemeente zich niet aan de regels hield en ondeugdelijke beslissingen nam. Ik heb dat toen gelaten voor wat het was, want de gemeente had me een financiele compensatie beloofd (op papier zelfs). Inmiddels heb ik daar spijt van, want de gemeente zegt nu dat ze het niet beloofd hadden, en dat ik dus geen compensatie krijg. Mijn vriendin heeft zelfs hierover een afspraak bij de wethouder gehad hierover, met het bewijs op papier. Maar verder dan hun shcouders ophalen komen we niet.

Ik moet een dezer dagen opnieuw gaan aanvragen, daarom laten we het oude verhaal nu voor wat het is. We hebben wel de interne rapportages opgevraagd en daar staan heel interessante dingen in. We zijn nu extra goed voorbereid en gaan een nieuwe ronde in. Ze gaan weer een harde dobber aan me krijgen. Deze keer ga ik sneller klachten in dienen, sneller naar de ombudsman, bij bezwaar al de rechtsbijstand betrekken etc etc. en dan neem ik al het andere wat gebeurd is weer in mee. Ik heb ze de vorige keer te veel ruimte gegeven, uit goed vertrouwen dat inmiddels tot het nulpunt gezakt is.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

maar zou ik bijv ook PGB kunnen krijgen ipv WMO? Theoretisch gezien dan, want ik snap dat zo'n aanvraag qua goedkeuring alle kanten op kan
Je moet eerst een toekenning voor hulp in de huishouding krijgen. Daarna valt pas de beslissing hoe het wordt in gezet, via Pgb (dus dat je geld krijgt en dit zelf gaat besteden aan zorg) of in natura (dus dat je iemand van een thuiszorgorganisatie krijgt toegekend).

De aanvraag loopt in principe hetzelfde.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

betekent dat de hulp in het huis houden voor jou geregeld word, dus jij kan niet zelf uit kiezen wie er bij je komt
dat is niet helemaal waar :wink:

De organisatie neemt contact op met jou om goed vast te stellen waar je tegenaan loopt en op dat moment kun jij best aangeven wat voor type jij graag wil. Ik heb nl liever niet een hysterische miep die de hele dag loopt te kakelen, dat trek ik echt niet! Ook heb ik aangegeven dat ik het liefst iemand wil van ongeveer mijn leeftijd. Ik ben begin 30 en ik heb er best wel moeite mee op een 50plusser op dr knieën te laten werken :wink:

Ook heb je eerst een proefperiode van 1 a 2 maanden. Mocht het niet klikken met je hulp dan kun je dat bij de thuiszorgorganisatie aangeven en dan horen ze een ander voor je te zoeken.

Zorg in natura kan altijd, het geld voor een PGB (komt uit een speciaal potje) wil halverwege het jaar nog wel eens op zijn, dat is in ieder geval mijn ervaring hier
Laatst gewijzigd door mieperdepiep op 28 aug 2012, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

*foutje* :wink:
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

maar zou ik bijv ook PGB kunnen krijgen ipv WMO? Theoretisch gezien dan, want ik snap dat zo'n aanvraag qua goedkeuring alle kanten op kan
Je moet eerst een toekenning voor hulp in de huishouding krijgen. Daarna valt pas de beslissing hoe het wordt in gezet, via Pgb (dus dat je geld krijgt en dit zelf gaat besteden aan zorg) of in natura (dus dat je iemand van een thuiszorgorganisatie krijgt toegekend).

De aanvraag loopt in principe hetzelfde.
maar als je aan gevraagd heb dan kan het lang duren voor je door de procedure heen bent.
Hier wil ik aan toe voegen dat de gemeente zich aan wettelijke termijnen moet houden. Ze moeten binnen 8 weken een beslissing nemen, of de termijn opschorten, als ze bijv. externe info moeten opvragen. De termijn mag met max. 8 weken opgeschort worden, dus in principe moet je binnen 16 weken een beslissing hebben. Daarna kun je dan weer in bezwaaar gaan en begint de termijn opnieuw. maar het heeft zin om de termijn in je agenda te zetten en ze bij het verlopen van de termijn in gebreke te stellen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_dwangs ... _beslissen

jaja, als Me patient moet je naast halve arts ook juridisch geschoold zijn
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Bericht door luipaardje »

En als je zelf informatie moet aanleveren krijg je geen termijn van 8 weken, dan moet het een stuk sneller.
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

@luna
thanks

@felix
bedankt voor de info!
waar jij het over hebt kan ook aangevraagd worden via http://www.mozaak.nl/ ?
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

@felix
bedankt voor de info!
waar jij het over hebt kan ook aangevraagd worden via http://www.mozaak.nl/ ?
Ik heb een formulier gedownload via het zorgloket van mijn gemeente. google zorgloket en de naam van je gemeente.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Plaats reactie