Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.
semma schreef:Wanneer wordt de petitie ingediend en hoe gaat zoiets daarna?
De petitie wordt ingediend zodra we 40.000 handtekeningen hebben.
Bij 40.000 handtekeningen betreft het een burgerinitiatief en moet het in de kamer besproken worden (NB: het onderwerp mag in de 2 voorgaande jaren dan niet besproken zijn!)
'Dont worry about the world coming to an end today, it's already tomorrow in Australia'
De Nijmeegse ken ik niemand die die loopt, maar mijn moeder loopt de Apeldoornse vierdaagse (stuk kleinschaliger dan Nijmegen, maar wel de moeite waard om met zo'n t-shirt te lopen denk ik?). Ze wil vast wel een t-shirt dragen dan, kan dat ook?
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)
semma schreef:Wanneer wordt de petitie ingediend en hoe gaat zoiets daarna?
De petitie wordt ingediend zodra we 40.000 handtekeningen hebben.
Bij 40.000 handtekeningen betreft het een burgerinitiatief en moet het in de kamer besproken worden (NB: het onderwerp mag in de 2 voorgaande jaren dan niet besproken zijn!)
Dan zijn er nog een boel handtekeningen te verzamelen.
annemoontje schreef:De Nijmeegse ken ik niemand die die loopt, maar mijn moeder loopt de Apeldoornse vierdaagse (stuk kleinschaliger dan Nijmegen, maar wel de moeite waard om met zo'n t-shirt te lopen denk ik?). Ze wil vast wel een t-shirt dragen dan, kan dat ook?
Natuurlijk kan dan! Graag zelfs!
Tshirt kan aangevraagd worden via MEdenhaag@gmail.com
'Dont worry about the world coming to an end today, it's already tomorrow in Australia'
semma schreef:Dan zijn er nog een boel handtekeningen te verzamelen.
Dat klopt, maar de helft 20.000 begint al in zicht te komen en dat is al een fantastisch aantal.
Nu de andere 20.000 nog zien te verzamelen !
Groetjes, Louisa
Voor iets wat eigenlijk zo onbekend is onder het grote publiek mogen we met zijn allen trots zijn op het feit dat we al bijna 20.000 handtekeningen hebben - en dat in 8mnden!
Op naar de 40.000!
Super, ik heb m'n moeder gevraagd (wist helemaal nog niet of ze het wilde nl.) en die wil dat graag doen. Ik regel het meteen via de mail om haar aan zo'n t-shirt te helpen!
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)
southerncross schreef:De petitie wordt ingediend zodra we 40.000 handtekeningen hebben.
Volgens mij is er afgelopen jaar nog gesproken over ME in de kamer, gezien de reactiebrief van minister Schippers waarin zij de ziekte niet erkend.
jkieboom schreef:Volgens mij is er afgelopen jaar nog gesproken over ME in de kamer, gezien de reactiebrief van minister Schippers waarin zij de ziekte niet erkend.
Dit is goed opgemerkt door john.
Ik heb die uitzending van Nieuwsuur gisteren ook gezien. Want het kan dan zo maar betekenen dat je pas kunt gaan rekenen vanaf 2012.
Het burgerinitiatief blijkt een dode mus. Ook met 40.000 verzamelde handtekeningen lukt het vaak niet om een onderwerp op de agenda te krijgen. Voorbeelden die niet door de Tweede Kamer zijn behandeld zijn bijvoorbeeld: 'Voor een rookvrije horeca' en 'Minder Vuurwerk.'
Zware voorwaarden
Die bevindingen blijken uit onderzoek naar burgerinitiatieven door het Instituut Maatschappelijke Innovatie in opdracht van Netwerk Democratie. Het landelijke burgerinitiatief is sinds 2006 mogelijk. Nu blijkt dat sindsdien slechts vier van de twaalf burgerinitiatieven door de toets van de Tweede Kamer kwamen.
De voorwaarden om goedkeuring te krijgen blijken te zwaar. Zo mag het onderwerp op geen enkele manier in de voorgaande twee jaar door de Tweede Kamer zijn besproken.
De Publieke Zaak, een platform voor maatschappelijke ontwikkeling, roept de Kamer op het burgerinitiatief serieus te nemen of ermee te stoppen.
Evaluatierapport naar de Tweede Kamer
Morgen overhandigt het Instituut Maatschappelijke Innovatie haar bevindingen in een eigen evaluatierapport aan de Commissie Burgerinitiatieven van de Tweede Kamer.
Deze Kamercommissie buigt zich de komende maanden over voorstellen om de huidige regeling aan te passen. Een eventueel besluit daarover ligt bij de nieuwe Tweede Kamer. Op 12 september wordt de nieuwe Kamer verkozen.
Toen het burgerinitiatief zes jaar geleden werd ingevoerd was de verwachting dat er dertig initiatieven per jaar zouden worden ingediend. En dat het zou leiden tot 5% meer spreektijd van Kamerleden.