Nog een gedachte van mij

:
Bloem is de officiële sponsor is van het B12 onderzoek van het VermoeidCentrum
Als dat zo is, ben ik wel heel benieuwd welk B12 onderzoek het VermoeidhedCentrum doet en bedoelt.
Bij de toelating van nieuwe patiënten bij het VCL in de onderzoeksfase I wordt er geen goed B12 onderzoek gedaan, of er wordt wel onderzoek gedaan, maar worden de uitslagen die op andere ziekten/tekorten wijzen, genegeerd.
Op internet kom je al meer reclame uitspraken tegen zoals:
Het VermoeidheidCentrum in Lelystad heeft een vitamine B12 tablet ontwikkeld die maximaal door het lichaam wordt opgenomen. Zij hebben na veel onderzoek en experimenteren, een unieke smelttablet voor onder de tong ontwikkeld, waarmee geweldige resultaten zijn bereikt.
De resultaten met dit vitamine B12 tablet zijn zo goed, dat zelfs Amerika in dit vitamine B12 preparaat is geïnteresseerd.
De vitamine B12 smelttabletten, die door het VermoeidheidCentrum zijn ontwikkeld, worden door Bloem onder de naam Recovery Power op de markt gebracht.
Ik vraag mij af: welk veel onderzoek? welk veel experimenteren? en welke
geweldige bereikte resultaten?
Als deze gegevens verzameld worden bij de (ex)patiënten/cliënten van VC Lelystad, via het voorgelegde standaard vragenlijstje per mail, of via het logboek, waarbij de patiënten
zélf in procenten/cijfers beoordelen/geven: geeft hele leuke curves

, maar dat noem ik geen geweldig en objectief resultaat getoetst door onafhankelijke internisten, wetenschappers/onderzoekers.
En zijn dat alleen de uitgesorteerden die (per ongeluk) goede resultaten door de B12 smelttabletten hebben gekregen? De anderen, die geen goede resultaten of tijdelijke resultaten hebben gekregen, worden namelijk niet meegenomen.
En zijn de ex-VCL patiënten gevraagd die vanaf 2008 bij VCL zijn geweest en nu 4 jaar verder zijn? of te wel: zijn er meerdere jaren en lichtingen getoetst en gevolgd? Het nazorg traject is in de praktijk zeer onvoldoende gebleken.
Bron: Programma:
http://www.vermoeidheidcentrum.nl/media ... 202012.pdf
EVALUATIE EN NAZORG
De coach neemt tegen het einde van de afgesproken behandelperiode contact op voor een telefonische evaluatie over: ervaringen, op welke punten er hoeveel verbetering is, de onderhoudsmedicatie e.d.. Het resultaat wordt met subjectieve gegevens afkomstig van de patiënt gemeten (% vooruitgang). Naast resultaat, wordt ook de tevredenheid standaard gemeten.
Na de behandeling volgt een nazorgprogramma, waar facultatief kan worden deelgenomen. De keuze is uit:
1. Een terugval preventieprogramma na 6 of 12 maanden.
2. Het programma in aangepaste vorm voortzetten.
3. Volledig stoppen.
Zijn de resultaten dan nog steeds hetzelfde? Of zijn er veranderingen (weer klachten) gekomen?
Ohw, ik zou graag alle 1200 (of meer?) patiënten graag eens interviewen
Groetjes, Louisa