Jammer dat artsen al die internetkennis niet zo weten te waarderen

Moderator: Moderators
Zeker erg jammer, ze voelen zich snel op hun ... getrapt en/of hun ego en status mogen vooral niet gaan wankelen. En zij houden al helemaal niet van bijdehante patiënten die doorvragen met informatie komen en daarover graag van gedachten willen wisselen. Moet toch kunnenmieperdepiep schreef:Jammer dat artsen al die internetkennis niet zo weten te waarderen
Groetjes, LouisaEr wordt vaak gedacht dat Internet de oplossing voor het kennisverschil is. Maar dat is schijn: mensen die hun wijsheid op internet opdoen, zien door de bomen het bos niet meer en denken dat ze van alles mankeren. Dat is óók een vorm van onwetendheid.
Toch vind ik dat artsen daar mee om moeten leren gaan. Je kunt ook zeggen: wat fijn dat u er zich al zo in heeft verdiept. Laten we samen kijken welke mogelijkheden die u noemt reëel zijn en welke niet.
De omslag die veel artsen nog moeten maken is dat ze de betrokkenheid van patiënten omarmen, en die niet als een bedreiging zien, of als een aantasting van hun eigen gezag. Dat het prettig kan zijn om gelijkwaardig met een patiënt om te gaan.
Wat bedoel je eigenlijk dat ik door had moeten zetten? Ik injecteer namelijk nog steeds 2 keer per week en was voorlopig ook niet van plan om daar mee te gaan stoppen. Het is juist een van de eerste medicatie waarbij ik echt ook een lichte verbetering merkte van bepaalde klachten en zolang dat zich doorzet hoe langzaam ook blijf ik met deze frequentie doorgaan. Dat onvaste lopen heb ik ook heel erg, mijn balans en evenwicht is daarbij ook heel erg slecht, ik lijk vaak wel dronken als je me ziet lopen.mieperdepiep schreef:Begrijp wel wat je bedoelt, maar naar mijn mening had je toch door moeten zetten, maar dat is natuurlijk je eigen beslissingMet die golving in de klachten zoals ik dat hier bedoelde is dat ze na een injectie verbeteren en dan weer langzaam verergeren tot ik weer een nieuwe injectie krijg. Dus echt gekoppeld aan de injectie. Die andere soort golving herken ik overigens ook.![]()
Ik injecteer al 3 jaar lang en bijna die hele tijd 2x per week geinjecteerd. Pas vrij recent voelde ik me "stabiel" en ik injecteer nu elke week. Als ik er meer tijd tussen laat merk ik dat ik weer klachten krijg: o.a. diverse pijnen, maar ook onvaster lopen en moeite om uit mijn woorden te komen
En jouw klachten herken ik maar al te goed! Zijn typische B12 en D klachten. Al eens magnesium geprobeerd tegen die krampen?
Wat je vitamine D betreft: als de arts het niet wil aanvullen, dan zelf maar doen inderdaad. Meeste artsen hebben echt geen idee dat een waarde van 50 ook nog flinke klachten geeft.
Als ME een neuro-immuunziekte is, dan zit je enerzijds met neuro en anderzijds met immuniteit.zijn er wel degelijk CVSers die eigenlijk een B12 tekort hebben
mieperdepiep schreef:of www.vitaminedtekort.nl geschreven door een arts
en er is ook een forum (staat los van die arts): www.vitamined-forum.nl
Ja, mijn huisarts kent mij als die aandachttrekster die helemaal niets mankeert. De anamnese op de kaart moet eens goed gecorrigeerd worden, zag ik dankzij een verwijsbrief.De diagnose B12-tekort
De patiënt komt altijd het eerst bij de huisarts met zijn of haar klachten. Deze "kent" de patiënt, maar wat vooral belangrijk is, is dat hij de medische voorgeschiedenis (anamnese) op de patiëntenkaart heeft of in zijn computersysteem.
Bij de natuurarts, in de tijd voordat ik bij Lelystad kwam, is de B12 een paar keer onderzocht bloedwaarden: 240, 300 (ref.waarden lab. 130 - 700).louisa schreef:Misschien best wel een goed idee dat anders om doen.mieperdepiep schreef:Misschien eens andersom doen, de injecties gewoon volhouden en minder smelttabletten, die werken over het algemeen toch minder goed en jij had vroeger toch ook een lage of laagnormale B12 waarde?
Mijn bloedwaarde van de B12 was vroeger toen het eens gemeten werd, volgens de info op de site van Stichting B12 en Hendrik de Jong, al veel te laag. Zij vinden waarden tussen 150 en 300 al een te lage waarde en/of dat je dan al ernstige klachten kunt hebben/krijgen.
Ik zat vroeger al onder de 150 en later nog lager, was ineens nog verder naar beneden gekelderd, de precieze cijfers heb ik ff niet bij de hand.
B-12 Extreme van Protea (35 mg). Een vergelijkbare dosis & samenstelling heb ik nog nergens anders kunnen vinden:louisa schreef:Vraagje aan de mensen die naar DML gaan:
Welke B12 (smelt)tabletten schrijft hij, in sommige gevallen (als B12 injecties niet goed worden verdragen) ook al weer voor, bij ME? Ik ben het ff kwijt.
En is er ook verschil qua werking/samenstelling met de Nederlandse soorten?
Groetjes, Louisa
Dank je wél voor je reactie, jazzie.Jazzie schreef:B-12 Extreme van Protea (35 mg). Een vergelijkbare dosis & samenstelling heb ik nog nergens anders kunnen vinden:
methylcobalamin 12.5mg
dibencozide 12.5mg
cyanocobalamin 7.5mg
hydroxocobalamin 2.5mg
Ik heb het artikel ook weer gevonden: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-747.htmlRecovery Power Vitamine B12
Actief bestanddeel per tablet
Vitamine B12 (als hydroxycobalamine-acetaat) 10 mg
Jazzie, weet jij (of iemand anders) misschien wat de beste vorm van B12 smelttabletten zijn?Welke vorm van vitamine B12 is de beste?
Wat algemeen bekend staat als vitamine B12 is in feite een verzameling van vier verwante maar verschillende kobalthoudende moleculen. Elke vorm heeft een specifieke functie in het lichaam:
* Hydroxocobalamine:
een unieke vorm van vitamine B12 die essentieel is om een verhoogde concentratie van stikstofmonoxide (NO), de voorloper van peroxynitriet (ONOO-), te verwijderen. (147-179,172-176) Hydroxocobalamine (en methylcobalamine) speelt ook een belangrijkere rol dan cyanocobalamine bij de behandeling van neurologische aandoeningen. (168)
Hydroxocobalamine helpt ook bij ontgifting, vooral cyanideontgifting. Cyanide gehaltes zijn typisch verhoogd bij rokers, mensen die voedsel eten dat cyanide bevat (zoals maniok) en mensen die zeker metabolische defecten vertonen. Een teveel aan cyanide in de weefsels blokkeert de omzettin van cyanocobalamine in methylcobalamine of adenosylcobalamin. In zo'n geval is hydroxocobalamine de beste vitamine B12 keuze. (169-171) Hydroxocobalamine is goedgekeurd door de FDA als behandeling voor cyanide vergiftiging. (214)
* Methylcobalamine:
volgens veel onderzoekers de meest actieve vorm van vitamine B12 (177-179). Het is een noodzakelijke voedingsstof in het methylatieproces. (179-186) Methylcobalamine beschermt het zenuwstelsel tegen het schadelijk effect van glutamaat op neuronen (het beschermt de corticale neuronen tegen NMDA receptor gemedieerde glutamaat cytotoxiciteit). (187-188) en het heeft een gunstig effect op de regeneratie van zenuwcellen. Het heeft ook een bewezen positief effect op de slaapkwaliteit en bij het slaapverkwikken, evenals een verhoogd gevoel van welzijn, concentratie en alertheid. (190)
* Adenosylcobalamine (dibencozide):
ook een actieve vorm van vitamine B12; is essentieel voor het energiemetabolisme (191), en voor de normale vorming van de myelineschede en de synthese van nucleoproteïne. Een tekort eraan kan wijzen op een degeneratie van de zenuwen en het ruggenmerg. (192-193)
* Cyanocobalamine:
de meest gebruikte vorm van vitamine B12 in voedingssupplementen; is een synthetische stof die niet in de natuur voorkomt. Het heeft de laagste biologische activiteit en moet in de lever omgezet worden in vormen die biologisch actiever zijn. Deze omzetting is niet-efficiënt en sommige mensen hebben geen baat bij cyanocobalamine omwille van het ontbreken aan assimilatie of omzetting. (194-195) De vorm cyanocobalamine is echter wel noodzakelijk om Hydroxocobalamine te reguleren bij het verwijderen van overtollig stikstofmonoxide, en zou daarbij in supplementen met hydroxocobalamine moeten zitten. (176)