Teveel Remslaap?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
feuer
Actief lid

Teveel Remslaap?

Bericht door feuer »

Gisteren de uitslag gehad van mijn slaaponderzoek bij dr. Visser (Amsterdam).
Vind zelf wel dat ik een goede slaper ben, word zelden wakker.
De uitslag was dan ook dat ik geen zuurstofafname heb, niet snurk en 70% van mijn slaap uit Remslaap bestaat.
Volgens dr. Visser is dit perfect.
Heb immers geen slaapstoornis.
Maar krijg totaal tegenstrijdige berichten.
Gisteren mn zusje aan de telefoon gehad die zei dat 70% echt enorm veel is, dat doen baby's en die slapen dan ook 16-18 uur per dag.
Dus vandaag op internet maar even verder gezocht, en idd, pasgeboren baby's hebben een remslaap van 70%, volwassenen tussen de 15-25%.
Quote:
Fase 5 (REM slaap)
In deze fase zijn er snelle oogbewegingen en is er sprake van grote hersenactiviteit. De hersenen zijn actief met dromen, het verwerken van informatie en allerlei geheugenfuncties. Lichamelijk gebeurt er ook van alles; de spieren van armen en benen zijn totaal ontspannen en nagenoeg verlamd, de ademhaling en hartslag zijn onregelmatig en de bloeddruk stijgt. Tijdens de droomslaap vindt dus grote activiteit van lichaam en geest plaats. Deze fase kost dan ook energie.
De remslaap duurt ongeveer 18 tot 24 minuten.

Dus nou weet ik het ook niet meer...
Kan op internet niet veel wijzer worden of het nou goed of slecht is.
Dus kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

Alvast bedankt ;)
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Teveel Remslaap?

Bericht door felixloena »

Ik zou het ook niet weten, maar waarom stuur je dr vermeulen hier op het forum niet even een berichtje?
Leven is het meervoud van lef - Loesje
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door marianneke »

70% REM slaap is echt teveel voor een volwassene, ik zou dit toch nog eens even goed navragen. Het lijkt mij dat je hierdoor andere slaapfases geheel of gedeeltelijk mist.
Ik heb eens ergens gelezen dat uit onderzoek is gebleken dat wanneer je mensen een aantal nachten uit hun REM slaap haalt zodat ze die niet doormaken dat ze uiteindelijk wanneer ze wel weer door kunnen slapen REM slaap inhalen. Het totale percentage van de REM slaap ligt dan hoger dan normaal. Misschien dat je normaal juist te weinig REM slaap hebt en dat je toevallig tijdens het onderzoek een inhaalnacht had? Maar ook dan lijkt 70% mij erg veel.
Ik zou trouwens best wat van jouw REM slaap kunnen gebruiken. Ik heb juist te weinig REM-slaap, laatste onderzoek maar 8% en 1 keer had ik zelfs helemaal geen REM-slaap.
feuer
Actief lid

Bericht door feuer »

Vind het verschil tussen 25% en 70% idd wat groot.
Dus ga morgen opnieuw dr. Visser bellen.
Ik was de ochtend van het onderzoek voor mijn doen te vroeg opgestaan, dus heb 's middags nog 3 uur geslapen, het onderzoek uiteraard 's nachts gedaan.
Ik hoop dat het de verklaring is voor mijn klachten, als ik 10 uur slaap en 7 uur daarvan energie kost, vind ik het niet zo raar dat ik niet uitgerust ben, en niet herstel na inspanning.
Maar dat is dus even afwachten, ga het in ieder geval verder uitzoeken.
Als ik weet hoe ik het voor elkaar krijg zoveel in mijn remslaap door te brengen, zal ik het je laten weten ;)
Plaats reactie