Vrouwen en ME/CVS

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Daniel
Actief lid

Vrouwen en ME/CVS

Bericht door Daniel »

Hoi allen,

Ik heb een vraag die mij al wat langer bezighoudt:
Waarom hebben meer vrouwen dan mannen ME/CVS hebben? Is er een theorie?

Komt het misschien doordat vrouwen over het algemeen zwakker (en misschien sneller gestresst) zijn dan mannen? (ik wil niemand beledigen, overigens)

Groet,
Daniel
MacM
Gevorderd lid

Vrouwen en ME/CVS

Bericht door MacM »

*rolls eyes* In welk jaartal (of eeuw) ben jij blijven steken?!

Er zijn veel verschillen in de fysiologie van het mannelijk en vrouwelijk lichaam. Bepaalde ziektes komen voornamelijk bij vrouwen voor, andere ziektes weer voornamelijk bij mannen.
Hormonale oorzaken moet je niet uitsluiten.
Daniel
Actief lid

Vrouwen en ME/CVS

Bericht door Daniel »

@MacM
Ik dacht dat ik op dit moment in jaar 2007 leef. :)

Ik ben het met je eens dat hormonen zeer zeker een rol kunnen spelen. Daar het vrouwelijk geslacht iets zwakker is dan het mannelijke geslacht (dat is gewoon een feit, ik wil daarmee verder niets zeggen), vond ik mijn theorie wel degelijk.
MacM
Gevorderd lid

Vrouwen en ME/CVS

Bericht door MacM »

Ik denk dat ieder geslacht zijn zwakke en sterke kanten heeft. Zowel mannen als vrouwen. Ik zou niet weten waarom vrouwen iets zwakker zijn.
Daniel
Actief lid

Vrouwen en ME/CVS

Bericht door Daniel »

Oke, oke. Je hebt wel gelijk. Ik heb me niet genuaneerd uitgedrukt.
P.S. Ik wacht nog op je PBtje
Renka
Gevorderd lid

Vrouwen en ME/CVS

Bericht door Renka »

Depressie en angststoornissen komen vaker voor bij vrouwen. Theorie is mede dat mannen lichamelijke symptomen anders interpreteren dan vrouwen. Hartaanvallen komen vaker voor bij mannen doordat mannen vaker een A-persoonlijkheid hebben dan vrouwen (competentie etc.).
Dit even als klein voorbeeldje. Ik denk dat fysiologie, rolpatroon en maatschappelijke ontwikkeling allemaal een rol spelen.

Off-topic @ Daniel: Meisjes plagen, kusjes vragen? En dan ook nog op een PB'tje van MacM zitten wachten. Ik zou er bijna iets van gaan denken.
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

helemaal mee eens met macm
ik leef al wat langer dan jij op deze aardbodem daniel
en ik vind het niet op zijn plaats
dat jij vrouwen zwakker vind dan mannen
mannen klagen over het algemeen wat vlugger
dan vrouwen , en kunnen ook heel stresserig zijn
ik heb geen ervaring met mijn man hiermee
want dat is een kei
maar ik kom met veel mensen in aanraking
vrouwen staan hun mannetje wel hoor
groetjes alie
sammy
Beginner

Bericht door sammy »

het is niet zo dat vrouwen zwakker zijn dan mannen: vooral in de (jonge) kindertijd zijn jongetjes veel zwakker (meer problemen, ziektes, e.d. dan meisjes). na de puberteit draait het iets om, dat meiden meer problemen, vaker ziektes krijgen, maar over het algemeen is 1 geslacht niet zwakker te noemen dan het andere hoor.
MacM
Gevorderd lid

Vrouwen en ME/CVS

Bericht door MacM »

Karen schreef:Depressie en angststoornissen komen vaker voor bij vrouwen. .
Ik vraag me altijd af of dat wel klopt. Ik heb het idee dat mannen depressieve gevoelens beter weten te verbergen, maar ze wel degelijk veel hebben. Ze hebben van jongs af aan geleerd dat jongens stoer zijn en niet huilen. Zolang ze 'goed' functioneren (dus werken:P), zal het niemand opvallen.

Karen schreef:Theorie is mede dat mannen lichamelijke symptomen anders interpreteren dan vrouwen.
Ik dacht dat het kwam door een verschil in coping? Vrouwen hebben de neiging om nogal met hun problemen bezig te zijn, willen erover praten enz, terwijl mannen het meer van zich af kunnen zetten.
truus73
Gevorderd lid

Vrouwen en ME/CVS

Bericht door truus73 »

Daniel,

Ik moest wel grinneken toen ik las dat je stelde dat vrouwen over het algemeen zwakker zijn dan mannen.
Leg me dan maar eens uit hoe het komt dat vrouwen over het algemeen ouder worden dan mannen.
Misschien dat mannen over meer lichaamskracht beschikken dan veel vrouwen maar verder.......
nee, we zijn zgn het zwakke geslacht maar niet heus. :lol:
brigjuhstyle
Beginner

Vrouwen en ME/CVS

Bericht door brigjuhstyle »

Ik heb vorig jaar ergens gelezen dat ADHD (Wat over het merendeel meer bij mannen voorkomt) een tegen hanger is van ME/CVS (wat over het merendeel meer bij vrouwen voorkomt), dat dit te maken had met hormonen.
MacM
Gevorderd lid

Vrouwen en ME/CVS

Bericht door MacM »

Er zijn artsen die Ritalin voorschrijven aan ME/CVSers, omdat het bij hen (en ik geloof ook bij gezonde mensen) precies andersom werkt dan bij ADHDers. de laatste groep wordt er rustiger van, bij de eerste kan het oppeppend werken.
Renka
Gevorderd lid

Vrouwen en ME/CVS

Bericht door Renka »

@macM. had gisteren reactie geschreven op je coping-reactie, maar die werd gewist (zie helpdesk). heb er nog geen energie voor gehad, dus je houdt 'm tegoed.
Lijda
Gevorderd lid

Bericht door Lijda »

Ik ga binnekort naar de huisarts, en ga het hebben over een adhd middel.
Ik heb namelijk 3 jaar geleden zoiets gehad, en ik voelde me er super bij.
Ben er weer mee gestopt, was bang dat ik teveel zou doen.
Dus over grenzen zou gaan, ik wil het nog een keer weer proberen.
Maar dan misschien onder begeleiding ofzo.

Lijda
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Oei oei, die Daniel!!!!
Gelukkig zijn de vrouwen hier op dit forum in de meerderheid!! Maar idd. omdat het bij vrouwen blijkbaar meer voorkomt.
Maar is het ook niet zo, dat vrouwen het vaak zwaarder als mannen hebben?? Wil echt geen man beledigen hoor! Bedoel met kinderen, huishouden, ook werken.
Misschien is de vrouw toch niet geschapen om behalve het gezin te verzorgen ook mee te werken?? Misschien is ME wel de emancipatie ziekte? :lol:
Maar vrouwen moeten zoveel, maar de moderne man van tegenwoordig, doet mede doordat vrouwen meewerken nu ook wel meer. Misschien krijgen nu ook meer mannen ME?
Wat een praat zeg! ](*,)
Bedoel mijn eigen gepraat!
Maar ik ga ook eens lezen over ADHD medicatie. Misschien ga ik dan ook weer als een speer! Sorry, ik schiet een beetje door vanavond :oops:
Maar het blijft op je grenzen letten, ik merk dit ook met pijnmedicatie. Het is altijd zo verleidelijk, om meer te doen op goeie dagen.
Plaats reactie