Toxoplasmose en vanalles

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Plaats reactie
diederik
Gevorderd lid

Toxoplasmose en vanalles

Bericht door diederik »

Superinteressant artikel dat een vriendin eerder deze week doormailde.
Het is in het Engels en heel lang - daarom ook dat het zo lang duurde voor ik het heb gelezen en hier post :P - maar heel fascinerend.

Eerst wou ik het vooral hier posten omdat ik mij herinnerde dat Toxoplasmose ook bij veel ME-ers wordt teruggevonden?
Maar ook los daarvan (in het artikel niks over ME trouwens) is het heel boeiend natuurlijk, hoe deze en andere parasieten mogelijk ons gedrag beïnvloeden

http://www.theatlantic.com/magazine/arc ... zy/8873/1/
Ik weet weinig.
aquamarijn
Actief lid

Toxoplasmose en vanalles

Bericht door aquamarijn »

reuze interessant!
in mijn geval te meer omdat wij een huisdier hebben gehad (kat) die doodziek is geworden door toxoplasmose; tot neurologische schade aan toe wat nooit hersteld is! de kat heeft máánden antiobiotica gehad en is er uiteindelijk doorheen gekomen maar met veel blijvende schade aan o.a. ogen (permanent trillende ogen en verminderd zicht, volgende de dierenarts neurologische schade). tijdens zijn ziekte had hij in zijn hele lijf zeer harde en ontstoken spieren, hij viel letterlijk flauw van de pijn! ging ook scheelkijken door de pijn.
ik heb me altijd afgevraagd of ik dat dan ook niet gekregen zou kunnen hebben op ene of andere manier, en of dat schadelijk zou kunnen zijn
(voor de duidelijkheid: ik was al jaren ziek voordat we onze kat kregen)
aquamarijn
Actief lid

Toxoplasmose en vanalles

Bericht door aquamarijn »

Verreweg de meeste infecties verlopen onopgemerkt. Er zijn weinig tot geen kenmerkende symptomen. Het meest wordt als enige symptoom een lymfklier vergroting in het hoofd/hals gebied gevonden. Het kan in het begin gepaard gaan met een lichte temperatuurverhoging tot een niet-hoge koorts. Meestal wordt een dergelijke infectie niet behandeld. Maar er kunnen extreme vermoeidheidsverschijnselen optreden, die één tot anderhalf jaar blijven bestaan. Dan is therapie alleen zinvol gedurende de eerste maanden, omdat de parasieten daarna niet meer worden bereikt. Mensen met een verminderde of geringe afweer (HIV/AIDS, bij transplantaties, in het geval van therapie met afweer-onderdrukkende effecten) vormen een risicogroep. Bij deze personen kan een Toxoplasma infectie levensbedreigend zijn. De parasieten kunnen dan in allerlei organen gevonden worden. Zo kan de aanwezigheid van de parasieten in het centrale zenuwstelsel een hersenaandoening veroorzaken.
Bron: http://www.parasitologie.nl/index.php?id=135

:shock: :shock:
Plaats reactie