Niet zonder eten kunnen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Ik zou het idd niet testen, het is belastend (terwijl je zelf kunt zelf merken of je het hebt), alleen als je het voor bewijs nodig hebt.
Life smells...
Molletje
Gevorderd lid

Bericht door Molletje »

Momenteel heb ik vreet buien, zelfs 's nachts loop ik nog te struinen.
Maar normaal gesproken eet ik maar 1x per dag. Ik drink wel veel water.

Niet eten is geen probleem voor mij.
Maar dorst heb ik altijd.

Toen ik een buikgriep en daarna de griep kreeg heb ik ruim 2 maanden op vloeibaar gezeten. (en maar 2 kilo afvallen, bah).

Maar wat ik me afvraag, hoe moet het dan met je medicatie, je zult toch moeten drinken?

Ik wens je heel veel succes toe.

XXX

M.
semma
Gevorderd lid

Bericht door semma »

Maar 1x per dag eten lijkt me vragen om moeilijkheden. Maar misschien bedoel je wat anders, bv. hoofdmaaltijd en verder tussendoortjes als appel of cracker.
semma
Gevorderd lid

Bericht door semma »

Bedankt voor de uitleg. Dat doe ik dus ook alleen of het echt moet.
Hoe dringend is die zelftest? Kunnen die gegevens niet op andere wijze verkregen worden? En als je die GTT doet, halen ze dan ook al die gegevens eruit?
Molletje
Gevorderd lid

Bericht door Molletje »

semma schreef:Maar 1x per dag eten lijkt me vragen om moeilijkheden. Maar misschien bedoel je wat anders, bv. hoofdmaaltijd en verder tussendoortjes als appel of cracker.
Helaas je leest het goed.
1 x per dag. Alles wat ik in de ochtend of net na het ontwaken eet of drink (speciale drink ontbijten) gooi ik er weer uit en word er enorm ziek van.

Ik liep net bij een diëtist, tot ze het uit het pakket gooide.
Ik had zoiets van, zoveel extra kosten erbij en ik doe dit al tientallen jaren.
Dan kan ik beter eerst aan het ene werken en dan weer proberen te leren eten.

Ik heb wel adviezen mee gekregen van de dietist.
25 ml drink ontbijt, 4 uur later 2 boterhammen, 4 uur later avond eten.
Ik heb dit een week geprobeerd met als gevolg, beroerd en geen zin meer in het avond eten.

Het enige wanneer een snack neem is na het avond eten.
Een snoeper ben ik niet.

Na het wakker worden is het eerst Puffen, koffie met melk en suiker, water en medicatie en dan weer een bak koffie met melk en suiker.

In totaal neem ik over een dag 2.5 bakken koffie en heeeeeel veel water.
Soms een blikje cola, of fruitontbijt.
semma
Gevorderd lid

Bericht door semma »

Die diëtisten zijn net automaten. Je hóórt dit en dat te eten dus dat wordt je gelijk maar even opgedragen. Natuurlijk werkt dat niet. Iemand die gewend is aan 1x dag eten moet natuurlijk beginnen met één gezond tussendoortje erbij op vaste tijd. Dat is de voorloper van de tweede maaltijd. Je hele methabolisme moet zich zien om te schakelen.

Jij leeft waarschijnlijk op koffie. Met die berg pillen is het trouwens geen wonder dat er voor eten weinig emplooi is. Jeetje, gelijk twee boterhammen naar binnen moeten proppen. Dat loopt toch gelijk spaak? Begin met een halve boterham, als je zeker weet dat tarwe en (bakkers)gist goed vallen.

Beginnen met koffie en melk en suiker is een slecht idee, vooral met de berg pillen er achteraan. Begin liever met iets neutraals zonder zuivel en zonder suiker/beleg boordevol zoetstoffen. Zwarte koffie schijnt niet goed te zijn. Dus thee. Kruidenthee of zo, maar geen munt. Met de thee van de dag kan je goed variëren. Dat is dan na het glas lauw/warm water met een snufje zout als je opstaat. Je lichaam mist dan een bom calorieën en leert blij te zijn met het tussendoortje.
emootje
Actief lid

Bericht door emootje »

@asje
Bij de glucose tolerantie test gaat het niet alleen om de hypo's maar ook om de glucose pieken. Van deze pieken merk je niks maar zijn wel erg schadelijk.

@semma
Na een afwijkende GTT zou je eigenlijk verder moeten testen (catecholamines, cortisol, groeihormoon, insuline). ME/CVS is wat dat betreft een puzzel zonder einde. Als je het leuk vindt om te puzzelen en je hebt de middelen om verder te zoeken dan kan ik je de GTT zelftest van harte aanraden.

@molletje
Calorierestrictie is opzich helemaal niet slecht. Door het beperken van calorieën worden antioxidanten enzymen en detox enzymen gestimuleerd. Proefdieren leven twee keer zolang als je de voedsel inname halveert. Ook zie je bij deze proefdieren significant minder ziekte (diabetes, kanker, cardiovasculaire ziekten en neurodegeneratieve ziekten). Je moet er wel voor zorgen dat ze goed voedsel binnen krijgen.
Eressea
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Even nieuwsgierig: waarom geen muntthee? :oops:
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Munt = erg hoog in salicylaten, veel ME-patienten verdragen dit niet, kan ontstekingsreactie geven, enz. Hangt af van persoon tot persoon.

Als je niet tegen tijgerbalsem op de huid kunt, dan moet je ook geen muntthee gaan drinken bv.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

@emootje Ik neem aan dat dat bedoeld wordt met - niet alleen een te laag bloedsuiker - maar ook te wisselend bij hypoglykemie. Overigens had ik die pieken niet, kwam niet boven de 5,5 uit.
Life smells...
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Op de website van De Poort in Lier kan je lezen over eetverslaving...
en verstoring van de endorfinewerking...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Molletje
Gevorderd lid

Bericht door Molletje »

Het eerste waar ik naar snak is 's morgen koffie met melk en suiker.
Ik heb dit echt eerst nodig.
De dietist vond dat dit geen kwaad kon.

Omdat ik iets gemakkelijker op drink dan eet, kwamen we op het drinkontbijt.
Nu moet ik het helemaal niet meer. bleh.

Wat ik al eerder aangaf, ik eet al tientallen jaren maar 1 x per dag.
Ik heb een omgekeerd dag/nacht ritme.

Dus 's avonds ga ik soms snacken na de de maaltijd.

Als ik sporten - wedstrijden draaien, dan dronk ik altijd drinkontbijt.

Als ik thee drink, dan is dit normale thee en soms brandnetel thee met koud geslingerde honing.
Voor de rest hoeven die smaakjes voor mij niet, en al zeker geen munt.

Gister avond was mijn suikerspiegel 6.1
Vanmorgen nuchter 3.7
Na de koffie en medicatie 6.3

Oja, koffie helpt ook goed tegen mijn astma, ik krijg het er minder benauwd van.

Pepermunt helpt tegen misselijkheid.
Cola helpt tegen misselijkheid.

Alleen van pepermunt moet ik altijd enorm niezen. Lol.
semma
Gevorderd lid

Bericht door semma »

Munt schijnt diverse medicatie uit te schakelen, geen idee waarom.

Cola light heeft iets ergs wat weer goed schijnt tegen besmettingen (bv. op vakantie in warme landen). Cola heeft erg veel suiker, wat erin zit om het hoge zuurgehalte te neutraliseren.
semma
Gevorderd lid

Bericht door semma »

Molletje, je kan ook alleen 's morgens die koffie drinken en proberen om 's middags via water of thee de calorieënopname naar echt eten te verschuiven.
Sunny
Actief lid

Bericht door Sunny »

mieperdepiep schreef:@ sunny: heb je dit al bij het ziekenhuis/de arts aangekaart?
Ja, ik heb het meteen gemeld bij de interniste toen ze begon over het onderzoek. Ze zei dat ik ranja mocht drinken. Verder is ze er niet op in gegaan en ik klapte dicht besef ik achertaf.

Vrijdag ben ik bij mijn huisarts (waarnemseter die er voor het eerst was) geweest en heb dit ook met haar besproken. Ze kon weinig voor me doen.
Ik mag wel de dag voor het onderzoek een oxazepam nemen, zodat de stress minder is. (omdat ik zo bang ben voor de reactie van mijn lichaam op het niet eten, het ziekenhuis, de narcose en ik heb een fobie om flauw te vallen)

Ik heb nooit een glucose tes gehad, mijn huisarts heeft me ruim 10 jaar geleden verteld dat ik hypoglykemie heb.
Mijn partner heeft diabetes en ik test regelmatig mijn bloedsuikerspiegel hiermee. Regelmatig heb ik dan een waarde onder de 5. Ik maak ook wel eens een dagcurve.
Het is ook niet altijd zo dat mijn bloedsuikerspiegel drastisch laag is, maar soms kan het ook zijn dat de spiegel te snel daalt (bv bij stress of emoties) en dat voel ik dan.
Ik begin dan te trillen, voel me slap, kan me niet meer concentreren en heb het gevoel flauw te gaan vallen. Op zo'n moment heb ik een onstilbare honger en moet dan eten.
Met name in de ochtend heeft mijn lichaam behoefte aan vast voedsel. Het hoeft niet veel te zijn, 1 botherham is al voldoende, maar alleen drinken lukt niet.
Ik eet ook niet abnormaal veel ofzo, gewoon ontbijt, lunch en avondeten en dan in de middag en avond nog iets. Maar ik leef wel naar de eetmomenten toe omdat ik me daarna altijd wat beter voel.
Via een dietiste heb ik geleerd om een samenstelling van koolhydraten en eiwitten te eten.
Het is inderdaad zoals hier al iemand schreef dat je bij het eten van veel koolhydraten een koolhydratenverslaving kan opbouwen.
Je lijf heeft dan steeds opnieuw koolhydraten nodig.

Ik kan nog een tijdje door gaan over eten en drinken en de efffecten, maar dit is zo iets persoonlijks. Ieder mens reageert anders, dat blijkt ook weer uit wat ik hier allemaal lees.

Ik heb inmiddels de papjes in huis en ga donderdag gewoon van start en doe mijn uiterste best, maar als het niet lukt, dan lukt het niet en zal ik dit later met de interniste bespreken. Misschien kan ze dan eerst de oorzaak zoeken waarom ik niet zonder eten kan en me zieker ga voelen van alleen drinken.
Plaats reactie