Moeite met ademhalen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Moeite met ademhalen

Bericht door stargazertje »

Als ik over mijn grenzen ben gegaan krijg ik nog wel eens moeite om adem te halen. Voor mijn gevoel moet ik letterlijk zelf bewust adem halen en heb ik nog het idee te weinig zuurstof binnen te krijgen bij elke ademteug. Het is net een hele heftige astma-aanval zonder het gepiep.

Is dit meer mensen bekend? En vooral, wat kan je er aan doen? (naast niet over je grenzen gaan)
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Moeite met ademhalen

Bericht door malu »

De kans is groot dat je daadwerkelijk astma hebt. Althans, dat was bij mij het geval. Toen ik dat mijn arts (DML) vertelde was hij niet zo verbaasd - het schijnt volgens hem ook samen te hangen met de verhoogde gevoeligheid voor histamine bij ME-patiënten. Heb je wel eens een uitgebreid longonderzoek gehad?

Ik heb er medicijnen voor gekregen, maar vond twee keer per dag inhaleren niet tegen de voordelen opwegen. Ik heb trouwens geen zware vorm van astma en piep ook niet, maar ben wel snel benauwd. En de mate waarin ik er last van heb hangt idd van de verzuring van mn lichaam af... en of ik iets heb gegeten waar ik intolerant voor ben.

Verder probeer ik altijd op zo'n moment goed op mijn houding te letten: niet liggen want dan klapt het al helemaal in elkaar en goed je borstkas en/of buik meebewegen.

Hopelijk heb je er wat aan...
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Moeite met ademhalen

Bericht door verlorengezondheidman »

@stargazertje,

Helaas herkenbaar, wij hebben wel erg veel gemeen trouwens..
Alleen weet ik niet of dat nu een geruststellende gedachte is...

Zou het hart met een verminderde pompfunctie een rol kunnen spelen in deze, de hartspier kan niet thuis geven....?

Ik heb waarschijnlijk ook slaapapneu dit komt ook vaker voor bij fybrom patienten..
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Moeite met ademhalen

Bericht door stargazertje »

Ik heb behoorlijk heftige astma. Maar dit is een astma-aanval zonder gepiep en dat verstikkende gevoel is veel erger. Het lijkt alsof mijn borstkas half verlamd is.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Moeite met ademhalen

Bericht door malu »

Lijkt me een eng gevoel. Voelt het bij jou ook alsof de borstkas 'ingeklapt' is en ook alsof de ademhalingsspier uitgeput is?

Bij mij houden hartritmestoornissen/verzakkingen trouwens zeker wel verband met de klachten... Pompfunctie is wel ok (maar verloopt raar door die verzakkingen), maar als die verzwakt is zou dat ook wel een logische verklaring kunnen zijn. 's Nachts heb ik er veel last van, de ademhaling stokt dan ook vaak, maar ik heb geen slaapapneu. Zal het een typische ME-klacht zijn?
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Moeite met ademhalen

Bericht door stargazertje »

Ja, het is een heel eng gevoel. Bij mij voelt het alsof de spieren gewoon op zijn of enorm worden tegen gewerkt door een antagonist. Ik krijg met heel veel moeite mijn borstkas omhoog.
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Moeite met ademhalen

Bericht door mamoes »

Heel herkenbaar, je hebt moeite met ademhalen en door ademen zoals wij het noemen.
Even flink doortrekken en je borstkas omhoog laten komen zeg maar zodat er daarna een lekkere zucht uit kan is helemaal uit de boze.

Probeer dit eens of vraag of iemand je helpt door 2 drukpunten een poosje vast te houden in het kuiltje onder je sleutelbenen vlak bij je arm.
Als het een beetje mee zit, ook al ben je nog zo moe dan kan je binnen een paar minuten een zucht laten en beter adem halen.

Suc6 en graag verneem ik of het je lukt ;)
Gebruikersavatar
uook
Actief lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:26

Moeite met ademhalen

Bericht door uook »

@ Stargazertje,

Zeer bekend fenomeen alhier; zonder astma.
Dacht eerst aan hyperventilatie en dat was het soms ook (op te lossen met plastiek zakje, zoals allicht bekend).
Andermaal en veelal betreft het klachten zoals bovenvermeld, met gevoel van spierzwakte (te weinig kracht om gevraagde 'job' te leveren, zijnde ademhalen..).
hetgeen me helpt is, diep inademen en ophouden, zolang mogelijk. Dit zet, (of geeft gevoel van) borstkas uit te zetten en plaats te 'creëren' en hierbij 'bewijs' ik mezelf dat er geen chronisch zuurstof gebrek in 't spel is. (dat tweede is zo'n beetje een psycho-nep-toer in placebo saus a.h.w).
Verder lig ik op m'n zij natuurlijk en niet op de rug. Rugliggen kan ik enkel overwegen in de minder slechte perioden van m'n vegeterend bestaan ()
Gebruikersavatar
josje
Gevorderd lid
Berichten: 830
Lid geworden op: 10 mar 2010, 11:04

Moeite met ademhalen

Bericht door josje »

ja ik heb het ook en ik denk dat het aan voedselallergien ligt maar zeker weet ik dat niet, ik hoop maar niet dat het iets met het hart te maken heeft.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Moeite met ademhalen

Bericht door malu »

Het schiet me nog te binnen dat de osteopaat mijn middenrifspier uitgebreid heeft behandeld: die was helemaal verkrampt. De klachten zijn na die behandelingen wel een stuk verminderd, heb er voor mijn gevoel ook meer ademruimte van gekregen.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Moeite met ademhalen

Bericht door mehans »

malu schreef:Het schiet me nog te binnen dat de osteopaat mijn middenrifspier uitgebreid heeft behandeld: die was helemaal verkrampt. De klachten zijn na die behandelingen wel een stuk verminderd, heb er voor mijn gevoel ook meer ademruimte van gekregen.
@Malu : dan lijkt het me toch meer een probleem van die middenrifspier.

Dat is dan tegenstrijdig met je vorige posts.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Moeite met ademhalen

Bericht door malu »

Hoezo.. het is toch niet het een of het ander?

a) het probleem lag bij mij voornamelijk bij de middenrifspier (uitputting/verkramping ademhalingsspier)
b) astma zorgt bij mij voor benauwdheid, wordt erger bij verzuring of als ik iets heb gegeten waar ik een intolerantie voor heb
c) mijn hartpompfunctie is goed, maar mijn ademhaling stokt regelmatig, vooral op de momenten waarop die hartritmestoornissen gemeten zijn

Voor anderen kan ik niet spreken, maar dit zijn bij mij tot nu toe enkele verklaringen geweest... Misschien is het zo duidelijker?
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Plaats reactie