Verminderde creativiteit
Moderator: Moderators
Verminderde creativiteit
Hallo,
Eén van de symptomen waar ik erg veel last van heb is dat mijn creativiteit sterk verminderd is sinds ik ME/CVS heb.
Vroeger knutselde ik veel, ik maakte kaartjes, bewerkte foto's, ik tekende en schilderde...
Sinds mijn ziekte doe ik dat niet meer. Eerst dacht ik dat het er gewoon niet van kwam door gebrek aan fut.
Maar als ik dan toch eens iets wil proberen kom ik tot de conclusie dat ik het gewoon niet meer kàn!
Ik kan niet meer creëren/ontwerpen/iets nieuws bedenken.
Gisteren wilde ik een nieuwjaarskaartje maken, vroeger dacht ik daar dan een tijdje over na en dan schoot er altijd wel een leuk idee in mijn hoofd.
Nu dus niet meer. Het lijkt of mijn hoofd vol watten zit.
Ik vind het erg frustrerend. Het maakt dat 'ik' 'ik' niet meer ben.
Volgens mijn zus is dat heel normaal op mijn leeftijd (ik ben 53), maar volgens mij is het een gevolg van de ME/CVS.
Is er iemand die dit herkent?
Groetjes van Loren
Eén van de symptomen waar ik erg veel last van heb is dat mijn creativiteit sterk verminderd is sinds ik ME/CVS heb.
Vroeger knutselde ik veel, ik maakte kaartjes, bewerkte foto's, ik tekende en schilderde...
Sinds mijn ziekte doe ik dat niet meer. Eerst dacht ik dat het er gewoon niet van kwam door gebrek aan fut.
Maar als ik dan toch eens iets wil proberen kom ik tot de conclusie dat ik het gewoon niet meer kàn!
Ik kan niet meer creëren/ontwerpen/iets nieuws bedenken.
Gisteren wilde ik een nieuwjaarskaartje maken, vroeger dacht ik daar dan een tijdje over na en dan schoot er altijd wel een leuk idee in mijn hoofd.
Nu dus niet meer. Het lijkt of mijn hoofd vol watten zit.
Ik vind het erg frustrerend. Het maakt dat 'ik' 'ik' niet meer ben.
Volgens mijn zus is dat heel normaal op mijn leeftijd (ik ben 53), maar volgens mij is het een gevolg van de ME/CVS.
Is er iemand die dit herkent?
Groetjes van Loren
Dat herken ik zeker.
En over die "watten" is al heel wat geschreven op dit forum
.
Wat bij mij geholpen heeft is hoge dosissen B12 spuitjes.
Daar valt hier ook veel over te lezen !
En over die "watten" is al heel wat geschreven op dit forum

Wat bij mij geholpen heeft is hoge dosissen B12 spuitjes.
Daar valt hier ook veel over te lezen !
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !
Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
- verlorengezondheidman
- Gevorderd lid
Helaas erg herkenbaar 

Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98
LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
LyME en co's INFO-topic!
Heb hetzelfde probleem, tekende veel maar idd het bedenken wat te gaan tekenen wil niet zo goed meer.
M'n hoofd is vaak gewoon leeg...
Ik wou wel creatief bezig blijven, dus ben sinds een maandje gaan borduren.
Lekker rustig en gewoon het patroon volgen
Kan het ook makkelijk wegleggen of even tussendoor doen, dus ben er zelf heel blij mee dat ik toch nog een beetje creatief bezig ben.
Schilderen op nummer vind ik ook nog steeds leuk, maar moet daar echt voor gaan zitten en dat komt er vaak niet van.
Dus bij gebrek aan creativiteit, een creatieve oplossing zoeken
M'n hoofd is vaak gewoon leeg...
Ik wou wel creatief bezig blijven, dus ben sinds een maandje gaan borduren.
Lekker rustig en gewoon het patroon volgen

Kan het ook makkelijk wegleggen of even tussendoor doen, dus ben er zelf heel blij mee dat ik toch nog een beetje creatief bezig ben.
Schilderen op nummer vind ik ook nog steeds leuk, maar moet daar echt voor gaan zitten en dat komt er vaak niet van.
Dus bij gebrek aan creativiteit, een creatieve oplossing zoeken

Herkenbaar, helaas. De ontwikkeling is er gewoon uit. En heb iets minder geduld voor creatieve dingen en snel pijn bij het zitten, maar ik heb wel andere hobby's ontwikkeld, zoals koken en muziek beluisteren ipv zelf instrumenten bespelen. Ik heb trouwens wel heel creatieve dromen!
@feuer
Leuk idee, schilderen op nummer! Is lang geleden voor mij haha, maar misschien ga ik het ook weer eens doen als ik een leuke afbeelding kan vinden (liever geen Bob de Bouwer
).
@feuer
Leuk idee, schilderen op nummer! Is lang geleden voor mij haha, maar misschien ga ik het ook weer eens doen als ik een leuke afbeelding kan vinden (liever geen Bob de Bouwer

Ik ben dus zeker niet alleen met dit probleem.
Eigenlijk is het niet te verwonderen, als je moeite hebt met concentreren, hoe zou je dan creatief kunnen zijn...
Wel een leuk idee om toch nog creatief bezig te blijven door te borduren of te schilderen op nummer.
Ik heb me nog een tijdje kunnen bezighouden met het knippen van 3D-kaartjes, daarvoor moest ik ook maar gewoon het voorbeeld volgen. Maar echt voldoening gaf me dat niet.
Ik voel dat ik nog steeds rouw om het verlies van wat ik vroeger kon en nu niet meer.
En, Malu: mijn dromen kunnen inderdaad ook erg creatief zijn. En helder! Ze bepalen vaak mijn humeur bij het wakker worden.
Senna, ik ga zeker eens verder informatie zoeken over die vitamine B12, als dat bij jou echt geholpen heeft wil ik het daar zeker eens met mijn arts over hebben.
Eigenlijk is het niet te verwonderen, als je moeite hebt met concentreren, hoe zou je dan creatief kunnen zijn...
Wel een leuk idee om toch nog creatief bezig te blijven door te borduren of te schilderen op nummer.
Ik heb me nog een tijdje kunnen bezighouden met het knippen van 3D-kaartjes, daarvoor moest ik ook maar gewoon het voorbeeld volgen. Maar echt voldoening gaf me dat niet.
Ik voel dat ik nog steeds rouw om het verlies van wat ik vroeger kon en nu niet meer.
En, Malu: mijn dromen kunnen inderdaad ook erg creatief zijn. En helder! Ze bepalen vaak mijn humeur bij het wakker worden.
Senna, ik ga zeker eens verder informatie zoeken over die vitamine B12, als dat bij jou echt geholpen heeft wil ik het daar zeker eens met mijn arts over hebben.
-
- Gevorderd lid
@ loren
100 à 200mg mg Q10 ubiquinol geeft ook goede resultaten en bovendien geeft het extra energie. Het is als olie voor de motor. Soms merk je pas effect na een tijdje, met name als je reserve wat uitgeput is en dus eerst bijgevuld moet worden.
100 à 200mg mg Q10 ubiquinol geeft ook goede resultaten en bovendien geeft het extra energie. Het is als olie voor de motor. Soms merk je pas effect na een tijdje, met name als je reserve wat uitgeput is en dus eerst bijgevuld moet worden.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com
Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Hier nog iemand die haar creactiviteit niet meer kwijt kan door geheugen en concentratieproblemen.
Ik heb mijn grootste hobby (schilderen) opgegeven, omdat ik me er niet meer in kon verdiepen en geen nieuwe dingen meer kon onthouden.
Alles blanco, terwijl ik het schilderen zo graag doe!
Zelfs als ik in de winkel sta, met een boodschappenbriefje in mijn hand, loop ik nog doelloos rond.
Wat heb ik ook al weer nodig en waar staat dat ook alweer?
Steevast sta ik bij de kassa met groente die afgewogen moeten worden, wat ik dan natuurlijk weer vergeten ben.
Telkens zeg ik tegen mezelf; Dat weet ik volgende keer nog wel.
Als de kassiere tegen me zegt; Mevr..... deze had u af moeten wegen......
Ik heb echt een vergiet van een hoofd.
Vroeger had ik zo'n goed geheugen....
Ik heb mijn grootste hobby (schilderen) opgegeven, omdat ik me er niet meer in kon verdiepen en geen nieuwe dingen meer kon onthouden.
Alles blanco, terwijl ik het schilderen zo graag doe!
Zelfs als ik in de winkel sta, met een boodschappenbriefje in mijn hand, loop ik nog doelloos rond.
Wat heb ik ook al weer nodig en waar staat dat ook alweer?
Steevast sta ik bij de kassa met groente die afgewogen moeten worden, wat ik dan natuurlijk weer vergeten ben.
Telkens zeg ik tegen mezelf; Dat weet ik volgende keer nog wel.
Als de kassiere tegen me zegt; Mevr..... deze had u af moeten wegen......
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Vroeger had ik zo'n goed geheugen....

Het voordeel van een slecht geheugen is dat men van dezelfde goede dingen meer dan eens kan genieten.
(Nietzsche)
--------------------------------------------------------------------------------
(Nietzsche)
--------------------------------------------------------------------------------
- verlorengezondheidman
- Gevorderd lid
@Kaatje,
Ik vraag mij af of ik met het ontstaan van ME ook geen (permanente?!) hersenbeschadiging heb opgelopen, mijn hersenen zijn net als mijn ME-darmen zo lek als een zeef....
Ik weet echter niet of dat een geruststellende gedachte is....
Ik vraag mij af of ik met het ontstaan van ME ook geen (permanente?!) hersenbeschadiging heb opgelopen, mijn hersenen zijn net als mijn ME-darmen zo lek als een zeef....
Ik weet echter niet of dat een geruststellende gedachte is....
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
LyME en co's INFO-topic!
LyME en co's INFO-topic!
Hoi VGHM,
Wat ik me ook afvraag is of mijn "verloren" geheugen nog ooit terugkomt?
Dat zou inderdaad inderdaad niet erg geruststellend zijn...
Ik heb echt problemen met mij korte, maar ook met mijn langetermijn geheugen!
Eerlijk, ik had voor mijn ME een olifantengeheugen!!
Groetjes Kaatje.
Wat ik me ook afvraag is of mijn "verloren" geheugen nog ooit terugkomt?
Dat zou inderdaad inderdaad niet erg geruststellend zijn...
Ik heb echt problemen met mij korte, maar ook met mijn langetermijn geheugen!
Eerlijk, ik had voor mijn ME een olifantengeheugen!!

Groetjes Kaatje.
Het voordeel van een slecht geheugen is dat men van dezelfde goede dingen meer dan eens kan genieten.
(Nietzsche)
(Nietzsche)