Begon je ME/CVS met een infectieziekte?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Begon je ME/CVS met een infectieziekte?

Nee
13
16%
Ja, met Pfeiffer
37
45%
Ja, met een andere infectieziekte dan Pfeiffer (toelichting posten a.u.b.)
32
39%

Totaal aantal stemmen: 82
Marloes
Gevorderd lid

Bericht door Marloes »

Het kan natuurlijk zijn dat jij (hoewel het een minderheid is kan dat dus uiteraard wel) geen verhoogde leverwaardes had en dat je arts daarom niks gezegd heeft. Aan de andere kant, zijn er helaas wel meer artsen die alleen maar meegeven 'luister naar je lichaam' en daar dan niet bijvertellen dat daarmee, naast rusten als je moe bent, ook wordt bedoelt, pittig, vet eten en alcohol vermijden als je er last van krijgt.
Keep on rockin'
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

mijn man heeft ook pfeiffer gehad maar kreeg geen antibiotica omdat dat niet goed was wel ontstekingremmers
en een dieet en zeker geen koffie of vettigheid
hij heeft wel jaren last van vermoeidheid gehad
net als nu met spierreuma
maar antibiotica was niet goed zei de arts
je moet gewoon uitzieken
Laatst gewijzigd door Alie op 08 okt 2007, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Ja de leverwaardes laten inderdaad veel zien van je toestand. Bij mij waren de waardes blijkbaar inorde.
Paulette
Beginner
Contacteer:

Bericht door Paulette »

Bij mij is het begonnen na een flinke keelontsteking, waar ik ook lichte verhoging bij had. Ik heb daarna een hele tijd lusteloos op bed gelegen, kon bijna niet meer zelf naar het toilet enz. Het is gelukkig wel wat opgeknapt daarna, maar toen is de ME/CVS wel echt begonnen.
Afbeelding
mokkie
Beginner

Bericht door mokkie »

Suzanne schreef:als je eenmaal pfeiffer hebt gehad, blijft het voor altijd in je bloed zitten heb ik begrepen
zonder dat het verder actief is ofzo, maar gewoon wat sporen
@ Suzanne:

Klopt! Ik heb in 1980 voor het eerst Pfeiffer gehad.
En in 2001 heb ik een "acute" vorm van Pfeiffer er bovenop gehad.

Wanneer je een pfeiffer-infectie hebt, worden er door het afweersysteem anti-lichamen gemaakt. Deze anti-lichamen onderdrukken het virus en beschermen het lichaam tegen een eventuele nieuwe pfeiffer-infectie. Eerst worden antistoffen van de klasse M aangemaakt (IgM). Deze gaan 'vechten' tegen het virus. Het virus trekt zich op een gegeven moment terug, waardoor deze antistoffen (IgM) niet meer nodig zijn. De ziekteverschijnselen zijn dan in principe verdwenen.
Het pfeiffer-virus blijft in het lichaam aanwezig, maar zal in principe niet meer actief worden. Als reactie op dit 'slapende' virus blijft het lichaam antistoffen produceren. Deze zijn van klasse G (IgG) en blijven veel langer (soms jaren) aanwezig.
Bron van deze alinea: PDF-bestand van diagned.nl

Groetjes,

Mokkie
Suzanne
Actief lid

Bericht door Suzanne »

mokkie schreef:
Suzanne schreef:als je eenmaal pfeiffer hebt gehad, blijft het voor altijd in je bloed zitten heb ik begrepen
@ Suzanne:

Wanneer je een pfeiffer-infectie hebt, worden er door het afweersysteem anti-lichamen gemaakt. Deze anti-lichamen onderdrukken het virus en beschermen het lichaam tegen een eventuele nieuwe pfeiffer-infectie. Eerst worden antistoffen van de klasse M aangemaakt (IgM). Deze gaan 'vechten' tegen het virus. Het virus trekt zich op een gegeven moment terug, waardoor deze antistoffen (IgM) niet meer nodig zijn. De ziekteverschijnselen zijn dan in principe verdwenen.
Het pfeiffer-virus blijft in het lichaam aanwezig, maar zal in principe niet meer actief worden. Als reactie op dit 'slapende' virus blijft het lichaam antistoffen produceren. Deze zijn van klasse G (IgG) en blijven veel langer (soms jaren) aanwezig.

Groetjes,

Mokkie
nou, ik heb gisteren te horen gekregen, van dezelfde internist als vorig jaar, dat ik opnieuw pfeiffer heb
mokkie
Beginner

Bericht door mokkie »

Suzanne schreef:
mokkie schreef:
@ Suzanne:

Groetjes,

Mokkie
nou, ik heb gisteren te horen gekregen, van dezelfde internist als vorig jaar, dat ik opnieuw pfeiffer heb
Ja, dat is precies wat ik bedoelde te zeggen, Suzanne.
De IgM heeft zijn werk gedaan, heeft het virus "bestreden" en blijft dan sluimeren in je lichaam. De IgG zorgt voor het sluimerende effect. Het blijft in je lichaam aanwezig en kan dus opnieuw worden geactiveerd, om het maar zo te zeggen......
Dus dat jij nu weer Pfeiffer hebt, kan dus heel goed kloppen, aan de hand van mijn verhaal.
IgM is voor acute bestrijding, IgG blijft (stiekem) sluimerend in jouw lichaam.......
Kayl
Beginner

begon je ME/CVS met een infectieziekte?

Bericht door Kayl »

Hey! Ik weet niet precies wat het bij mij veroorzaakt heeft. Iedereen zei bij mij alleen maar dat het geen wonder was dat ik zo moe was door alle zware dingen in het leven die ik heb meegemaakt. Niemand heeft mij ooit verteld wat de oorzaak kon zijn en wat je eraan kon doen, pas toen ik een artikel op internet las over CVS snapte ik er pas iets van. Ook ontdekte ik dat je grotere kans op CVS heb als een van je familieleden migraine heeft, wat mijn moeder ook heeft. Ook leerde ik dat het dus ook door virussen kan komen, waaronder het Herpes-virus waar ik dus zeer gevoelig voor ben. Ik ben echt blij dat ik zelf op onderzoek uit ben gegaan, want het werd bij mij pas na 6 maanden serieus genomen en geconstateerd en daarna zeiden ze gewoon dat ik geen hulp meer nodig had omdat ik zelf mijn vermoeidheid verminderd had door langzaam beweging op te bouwen, maar ja nu ben ik dus weer helemaal ingestuurd en heb ik nog veels te weinig help. Maar dit forum helpt me echt hoor!
Kayl
Beginner

begon je ME/CVS met een infectieziekte?

Bericht door Kayl »

Kayl schreef:Hey! Ik weet niet precies wat het bij mij veroorzaakt heeft. Iedereen zei bij mij alleen maar dat het geen wonder was dat ik zo moe was door alle zware dingen in het leven die ik heb meegemaakt. Niemand heeft mij ooit verteld wat de oorzaak kon zijn en wat je eraan kon doen, pas toen ik een artikel op internet las over CVS snapte ik er pas iets van. Ook ontdekte ik dat je grotere kans op CVS heb als een van je familieleden migraine heeft, wat mijn moeder ook heeft. Ook leerde ik dat het dus ook door virussen kan komen, waaronder het Herpes-virus waar ik dus zeer gevoelig voor ben. Ik ben echt blij dat ik zelf op onderzoek uit ben gegaan, want het werd bij mij pas na 6 maanden serieus genomen en geconstateerd en daarna zeiden ze gewoon dat ik geen hulp meer nodig had omdat ik zelf mijn vermoeidheid verminderd had door langzaam beweging op te bouwen, maar ja nu ben ik dus weer helemaal ingestuurd en heb ik nog veels te weinig help. Maar dit forum helpt me echt hoor!
p.s. die website is: http://www.cfscentrumamsterdam.nl/CVS%2 ... 2%2016.htm misschien heeft iemand anders er ook nog iets aan XxxX
sam
Beginner

Bericht door sam »

bij mij zei de internist dat het waarschijnlijk is veroorzakt door een streptokokkeninfectie , die ik een aantal maandjes voor dat ik zo moe werd heb gehad.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Heb je die dan gemerkt?
sam
Beginner

Bericht door sam »

ja en ik heb er toen ook wat voor gekregen maar schijnbaar zou dat dan niet goed geholpen hebben. in ieder geval niet alles hebben weggehaald zeg maar.
isabel
Beginner

Bericht door isabel »

Ik heb op mijn 13-14e PPfeiffer gehad en sindsdien niet meer weg geweest, mijn milt ie toen bijna uit elkaar geklapt en ik had een leververvetting (geen idee wat het is en of het belangrijk is volgens de artsen niet)

Later is een vitamines stoornis ontdekt vitamine B12 kan ik niet uit eten zelf halen en B11 heb ik altijd tekort zonder medicijnen..

OJA ik ben NU 26..
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Leververvetting is helemaal niet goed zeg!!!! Dat hebben b.v. alcoholisten!!!!!
Trouwens welkom Isabel!!
Maar je hebt dus ook CVS???? Interessant dat vitamine probleem, knap dat ze dat hebben ontdekt!!!
Marloes
Gevorderd lid

Bericht door Marloes »

Ik heb hetzelfde met B12 Isabel, mijn IF 'doet het niet'
Keep on rockin'
Plaats reactie